Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Víra a křesťanská výchova jako východiska při hledání osobní identity a životní cesty mladých
Název práce v češtině: Víra a křesťanská výchova jako východiska při hledání osobní identity a životní cesty mladých
Název v anglickém jazyce: Faith and Christian education as a starting point of young people seeking personal Identity and life journey
Klíčová slova: křesťanská výchova, identita mladých, křesťanská identita, kázeň, předurčení, mravní výchova, ctnost
Klíčová slova anglicky: Christian education, youth identity, Christian identity, discipline, preordination, moral education, virtue
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018) (26-KTE)
Vedoucí / školitel: Mgr. Vojtěch Mašek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.09.2016
Datum zadání: 13.09.2016
Datum a čas obhajoby: 14.01.2019 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.04.2018
Datum odevzdání tištěné podoby:25.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 14.01.2019
Oponenti: ThLic. Petr Štica, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá tím, jak křesťanská výchova poskytovaná zejména v rodině můţe mladým pomoci při budování vlastní identity. V první kapitole se soustředí na teoretická východiska a nastiňuje situaci výchovy. V dalších kapitolách popisuje roli rodičů jako primárních vychovatelů, roli mladých samotných jako tvůrců vlastní identity a překáţky a obtíţe výchovy. Práce ukazuje, jak mohou křesťanské hodnoty uplatňované ve výchově a ţité v rodině dětem pomoci při utváření smysluplného směřování vlastního ţivota a vlastní identity. Zároveň bere v potaz svobodu a v procesu výchovy rostoucí autonomii vychovávaného, který je vţdy aktivním partnerem vychovávajícího. Práce navrhuje konkrétní oblasti výchovy, na které by se rodiče měli zaměřit, pokud usilují o vybudování pevného základu pro víru svých dětí. Pro zdar výchovy i budoucího ţivota dětí je velmi důleţitý také vzor rodičů a opravdovost jejich křesťanského ţivota, dále výchova ke kázni, k vědomí vlastního poslání v rámci Boţího plánu, k samostatnému myšlení a odpovědnému rozhodování.

Seznam odborné literatury
BALÍK, Jan. Máš na víc. Život je umění, kterému se učíme od mládí. Praha: Paulínky, 2006.
Druhý vatikánský sněm. Dokumenty. Řím: Křesťanská akademie, 1983.
Pastorální konstituce «Gaudium et spes» o církvi v dnešním světě. (GS)
Dekret «Presbyterorum Ordinis» o církvi. (PO)
Prohlášení «Gravissimum educationis« o křesťanské výchově» (GE)
Prohlášení o náboženské svobodě «Dignitatis humanae» ( DH)
EPSTEIN, Jonathon S. Youth Culture: Identity in a postmodern world. Malden: Blackwell, 1998
Etický kodex křesťanského učitele. Praha: Česká biskupská konference, 2005.
FERRERO, Bruno. Šťastní rodiče. Křesťanská výchova podle Dona Boska. Praha: Portál, 2004.
HART, Mark. Crash test: Narazit na Boží lásku. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2009.
JAN PAVEL II. Kristus vás miluje. Jan Pavel II. mládeži. Praha: Paulínky 2005.
KAPLÁNEK, Michal. Výchova v salesiánském duchu. Praha: Portál 2012.
Kompendium sociální nauky církve. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2008.
MALÝ, Tomáš (František Tomášek). Výchova v rodině. Řím: Křesťanská akademie, 1973.
MARX, Reinhard. Kapitál: Plaidoyer pro člověka. Praha: Academia, 2013.
Na cestě k člověku. Témata pro společenství mladých lidí. Praha: Sekretariát Sekce pro mládež ČBK a AKSM, 2014.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Řím: Křesťanská akademie, 1987.
PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum 2009.
PELCOVÁ, Naděžda; SEMRÁDOVÁ, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum 2014.
ROTTER, Hans. Osoba a etika. Brno: CDK 1887.
Sociální encykliky (1891-1991). Praha: Zvon, 1996.
Henri Perrin, Staveniště Evropy, Deník kněze dělníka v Německu. Praha, Katolický literární klub 1948.
Eugen Fink, Natur, Freiheit, Welt. Natur, Freiheit, Welt. Philosophie der Erziehung. Würzburg, 1992.
Předběžná náplň práce
Práce se zaměří na to, jak prostředí víry a křesťanské zásady uplatňované ve výchově zejména v rodině mohou mladým pomoci v období dospívání, které je obzvláště důležité pro formování osobní identity a nastavení směřování budoucího života. Východiskem práce bude křesťanské pojetí osoby jako východisko identity mladého křesťana, pozornost bude věnována roli těch, kdo vychovávají, zodpovědnosti vychovávaného za vlastní rozvoj i překážkám a paradoxům ve výchově.


Úvod

1. Identita a křesťanská identita – teoretická východiska
1.1 Fenomén identity
1.2 Já a druhý
1.3 Křesťanské pojetí osoby jako základ křesťanské identity
1.4 Výchova ke svobodě, autonomii a sebepoznání
1.5 Základní rozhodnutí pro dobro
1.6 Shrnutí

2. Role těch, kdo vychovávají, při utváření identity mladých
2.1 Rodiče jako primární vychovatelé
2.2 Sekundární vychovatelé
2.3 Bůh jako Otec a vychovatel jako specifikum křesťanské výchovy
2.4 Shrnutí

3. Mladí jako tvůrci vlastní identity
3.1 Shrnutí

4. Překážky a chybné vzorce výchovy
4.1 Nesprávný poměr mezi vychovatelem a vychovávaným
4.2 Finkovy antinomie výchovy ve vztahu ke křesťanské výchově
4.3 Výchova a vnější vlivy
4.4 Shrnutí

Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma work is concerned with the relation between the Christian education provided mainly in the family and the youth´s identity construction. The first chapter of the work is focused on the theoretical bases and outlines the context of education. In the following chapters shows the role of parents as the primary education providers, the role of the youths themselves as the creators of their own identity and the possible obstacles that can make education more complicated. The work demonstrates how Christian values applied in education and practised in the family life can help children in creating their own meaningful life oreintation and identity. In the process of education, freedom and increasing autonomy of the child and the youth must be taken into account, since they are always in the role of an active partner of the educator. The work suggest the particular realms of education that parents should focus on if they strive for providing their children with a solid ground for their faith. Other aspects important for the success of education as well as the future life of the children are the role model of their parents and the truthfulness of their Christian life, guidance to discipline, the knowledge of their own special place in God´s plan and the ability of critical thinking and responsible decision-making.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK