Vývoj reklamy v deníku Mladá fronta DNES v letech 2012-2016
Název práce v češtině: | Vývoj reklamy v deníku Mladá fronta DNES v letech 2012-2016 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The development of advertising in the daily newspaper Mladá fronta DNES between the years 2012-2016 |
Klíčová slova: | Inzerce, reklama, noviny, komercionalizace, trendy, vlastnictví médií, obsahová analýza, komerční média, Česká republika |
Klíčová slova anglicky: | Advertisement, newspaper, commercialization, trends, media ownership, content analysis, commercial media, Czech Republic |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 11.08.2016 |
Datum zadání: | 11.08.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 26.06.2017 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.06.2017 |
Oponenti: | Štěpán Soukeník, M.A., Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
1. KOTLER, Philip a ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha: Grada, 2004, 855 s. ISBN 978-80-247-0513-2.
Autoři knihu připravili s cílem pomoci firmám, týmům a jednotlivcům přizpůsobit jejich marketing podmínkám na trhu 21. století. Zcela nově se věnují například problematice budování, měření a řízení značky a její hodnoty (brand management), přibližují nejnovější trendy marketingového řízení a přinášejí velké množství aktuálních příkladů z firemní praxe. 2. SRPOVÁ, Hana. Knížka o reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1. Autorka se v knize zabývá základní terminologií reklamní komunikace i specifickými druhy reklamy, jakož i jazykovou stránkou reklamy nebo typickým reklamním strategiím. 3. WIMMER, Roger D. a DOMINICK, Joseph R. Mass media research: an introduction. 9th ed. Boston, Mass.: Cengage- Wadsworth, c2011, xii, 464 p. Publikace uvádí čtenáře do proble matiky obsahové analýzy. Nabízí komplexní pohled na kvantitativní analytické postupy, jako je kódování či dotazníkové šetření, dále na obsahovou analýzu i experimentální výzkum. 4. JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3. Autoři nabízejí komplexní úvod do studia médií. V díle se věnují zejména mediální komunikaci a jejím nedílným složkám. Teoretické poznatky aplikují na historii i současnost české mediální scény. 5. THOMPSON, J.B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004. Vyd.1. (české). ISBN 80-246-0652-6 Nabízí syntetizující výklad úlohy, kterou mají komunikační média při vývoji moderní společnosti od knihtisku přes rozmach masových médií až po globalizaci komunikace. Autor klade důraz na specifika mediální komunikace oproti komunikaci tradiční a na nově vznikající formy interakce. 6. POSTLER, Milan. Média v reklamě: televize, rozhlas, tisk. Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0629-7. Autor čtenáře ve své práci uvádí do problematik y marketingových komunikací v různých typech médií. Nejprve definuje ústřední termíny marketingové komunikace, následně analyzuje konkrétní možnosti, typy a ceny reklam v televizi, rozhlase i tisku. 7. VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8. Publikace přináší informace o reklamě, jejím působení a efektivnosti. Poskytuje pohled na nejnovější údaje o reklamě v tisku, rozhlase a televizi i internetu. 8. MAWEU, J. M. Clash between Journalistic and Capitalist Values? How Advertisers Meddle in Journalists’ Decisions at the Nation Media Group in Kenya. In: Journal of African Media Studies. 2014;Volume 6, (Issue 1): 27-43. Keňská akademička ve své studii zkoumá vliv inzerentů na obsah médií, konkrétně na příkladu keňské mediální skupiny Nation Media Group. Věnuje se zejména dilematům novinářů v rámci této problematiky. 9. PELSMACKER, Patrick de, Maggie GEUENS a Joeri van den BERGH. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2003. Expert. ISBN 80-247-0254-1. Kniha předkládá přehled základních stavebních kamenů, technik i aplikací marketingových komunikací. Autoři se věnují všem složkám komunikačního mixu, jako jsou public relations, sponzoring nebo reklama. Publikace rovněž představuje případové studie a příklady. 10. MCCRACKEN, E. Decoding women's magazines: from Mademoiselle to Ms. Transferred to digital print. Basingstoke [u.a.]: MacMillan Pr, 1993. ISBN 978-033-3535-905. Autorka ve své knize analyzuje ženské časopisy a jejich obsahy, včetně reklamy. Právě reklamě, komercionalizaci a komodifikaci ženských časopisů se věnuje zejména. 11. CONSTERDINE, Guy. How magazine advertising works (4th ed.) [online]. 2002 [cit. 2016-05-25]. Dostupné z: http://www.magazine.org.tw/events/school/report/wmt/how_mag_ad_works.pdf Ve své studii se autor věnuje problematice reklamy a inzerce v magazínech.V první části práce se věnuje důvodům, proč si čtenáři vybírají jistá média, v druhé potom rozebírá motivy, které inzerenty vedou k inzerování. Dále analyzuje efektivitu reklamy na prodeje produktů a na závěr se věnuje komparaci inzerce v různých typech médií 12. Mastin, T. (1996). Essence: Advertising and Editorial Content. Howard Journal of Communications, 7, No 3, pp. 221–229. Odborný článek Teresy Mastinové analyzuje vztah mezi reklamou na jistou značku cigaret a redakčnímu obsahu na stránkách magazínu Essence určenému afroamerickým ženám. Dále se věnuje problematice vlivu inzerentů na redakční obsahy. 13. Cameron, G. T., Ju-Pak, K., & Kim, B. (1996). Advertorials in magazines: Current use and compliance with industry guidelines. Journalism & Mass Communication Quarterly, 73, No 3, pp. 722–733. Odborná studia seznamuje čtenáře s problémy, které se vyskytují v souvislosti s redakčními a inzertními obsahy, jako je například špatné či klamavé označování inzertního prostoru. Autoři předkládají výsledky obsahové analýzy vybraných titulů, které porovnávají s pravidly pro reklamu dané kodexem Americké společnosti pro časopiseckou žurnalistiku (ASME). 14. SCHULZ, W. et al., 2011: Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, Praha. [149 pp] Dílo poskytuje úvod do problematiky politické komunikace a obsahové analýzy masově mediovaných textů. Publikaci tvoří texty, které uvádějí čtenáře do problematiky vztahu médií a veřejné sféry, ukazují způsoby kvantitativního rozboru masově mediovaných sdělení a vyhodnocování zpravodajství. 15. TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M., 2010: Metody výzkumu médií. Portál, Praha. [293 pp] Cílem knihy je seznámit čtenáře s metodami užívanými při výzkumu médií. Kniha obsahuje jak zásady komerčního výzkumu médií (výzkum sledovanosti, měření efektivity reklamy), tak i akademického (výzkum mediálních organizací, analýza reprezentace, interpretace textu). |
Předběžná náplň práce |
Tato práce má za cíl pomocí kvantitativní obsahové analýzy zjistit, zda a případně jak se proměňovala koncentrace reklamy v deníku Mladá fronta DNES v souvislosti se změnou šéfredaktorů (a potažmo vlastníka) mezi lety 2012 – 2016, tj. sledovat vzestupný, sestupný nebo stagnující trend této problematiky. Tato práce vychází z hypotézy, že se média stále častěji vydávají cestou vlastní tzv. komodifikace a komercionalizace a dávají prostor stále většímu množství reklam na úkor vlastního obsahu za účelem navyšování zisku. Výsledky a data získaná touto cestou z jednotlivých čísel pak budou komparována. Současně bude zhodnoceno, jaké typy reklam se v deníku objevují, zda tyto reklamy nějakým způsobem korelují se strukturou deníku či zájmy vlastníka daného média či zda se reklamy prosazující zájmy vlastníka objevují více než jiné.
Výsledky této práce tedy budou moci sloužit jako jeden z důkazů komercionalizace a tzv. katalogizace médií a také prosazování zájmů vlastníka média skrze užívání různých marketingových strategií a reklamy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This work strives to determine if and how has the concentration of advertising in the broadsheet Mladá fronta DNES developed between the years of 2012 and 2016 in connection with the change of editors-in-chief and the owner via quantitative content analysis. This thesis is based on the hypothesis that the media are increasingly changing their main functions through self commodification and commercialization, and devoting more and more space to advertisers at the expense of their own content to increase profits. Results and data obtained from this way from individual numbers will then be compared. At the same time, we'll review what types of ads appear in the broadsheet, whether these ads in some way correlate with the journal's structure or interests of the publisher, or whether the ads that promote the interests of the publisher appear more than others.
The results of this work will be able to serve as one of the evidence of commercialization and so-called cataloging of media as well as the promotion of the media owner's interests through the use of various marketing strategies and advertising. |