Adaptační kurz jako forma prevence šikany
Název práce v češtině: | Adaptační kurz jako forma prevence šikany |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Adaptation event as a form of bullying prevention |
Klíčová slova: | adaptační kurz, šikana, prevence, adaptace, rizikové chování, třídní klima, teambuilding |
Klíčová slova anglicky: | adaptation event, bullying, prevention, adaptation, risk behaviour, classroom climate, teambuilding |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.06.2016 |
Datum zadání: | 18.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 08.01.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.01.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Magisterská práce je založena na prezentování adaptačních kurzů jako formy primární prevence šikany ve školní třídě. Konkrétně se práce zabývá metodikou adaptačních kurzů poskytovaných Agenturou Wenku s. r. o., které kladou důraz na nastartování procesů důležitých pro zdravé fungování třídy. Pozitivní klima, které je na kurzech vytvářeno, tak přispívá k minimalizaci konkrétního rizikového chování, kterým je v tomto případě právě šikana. V první části práce je představena problematika šikany ve školním prostředí. Důraz je kladen především na nově vzniklé třídy, pro které jsou adaptační kurzy pořádány a ve kterých je prokazatelně vyšší nebezpečí vzniku pozorovaného rizikového chování. Samotná metodika adaptačních kurzů Agentury Wenku s. r. o. je vysvětlena v druhé části. Práce se věnuje také Etickému kodexu instruktora, Kodexu práv účastníků a Zpětným vazbám, reflektivní metodě, díky které se adaptační kurzy odlišují od seznamovacích kurzů nabízených konkurenčními organizacemi. Následný úsek vyzdvihuje hlavní body oddílů předchozích a podtrhává tím základní aspekty adaptačních kurzů, které mají podíl na prevenci šikany ve třídě. Poslední pasáž vychází z empirického výzkumu názorů pedagogů na zpracovávané téma. Nejprve je popsána samotná metoda, za kterou je zvolena tzv. Likertova škála, následně jsou prezentovány samotné výsledky, kterými je magisterská práce zakončena. |
Seznam odborné literatury |
Agentura Wenku s. r. o. (2015a). Etický kodex instruktora Wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/others/Eticky_kodex_instruktora.pdf
Agentura Wenku s. r. o. (2015b). Kodex práv účastníků kurzů Agentury Wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/others/Kodex_prav_ucastniku.pdf Agentura Wenku s. r. o. (2015c). Koncepce adaptačních kurzů agentury wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/manuals/Koncepce_programu.pdf Agentura Wenku s. r. o. (2015d). Metodika adaptačních kurzů Wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/manuals/Metodika AK_AW.pdf Albayrak, S., Yıldız, A., & Erol, S. (2016). Assessing the effect of school bullying prevention programs on reducing bullying. Children and Youth Services Review, 63, 1–9. doi:10.1016/j.childyouth.2016.02.005 Bendl, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV. Bourcet, S., & Gravillonová, I. (2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros. Bradshaw, C. P. (2011). Translating research to practice in bullying prevention. The American Psychologist, 70(4), 322–32. doi:10.1037/a0039114 Hrouzek, P., & Marková, Z. (2012). Bezpečné klima ve třídě. Praha: Minimalizace šikany. Retrieved from http://www.minimalizacesikany.cz/images/tiskoviny/Bezpecne_Klima_TISK2.pdf Jiménez-Barbero, J. A., Ruiz-Hernández, J. A., Llor-Zaragoza, L., Pérez-García, M., & Llor-Esteban, B. (2016). Effectiveness of anti-bullying school programs: A meta-analysis. Children and Youth Services Review, 61, 165–175. doi:10.1016/j.childyouth.2015.12.015 Kabíček, P. (2014). Rizikové chování v dospívání. Praha: Triton. Kolář, M. (2001). Bolest šikanování. Praha: Portál. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Lee, S., Kim, C.-J., & Kim, D. H. (2015). A meta-analysis of the effect of school-based anti-bullying programs. Journal of Child Health Care, 19(2), 136–153. doi:10.1177/1367493513503581 Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Příloha 6 - Školní šikanování, Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (2010). Praha. Morrow, M. T., Hooker, S. D., & Cate, R. L. (n.d.). Consultation in Bullying Prevention : An Elementary School Case Study, 25(2), 85–111. Retrieved from http://search.proquest.com.ezproxy.is.cuni.cz/docview/1759347206?accountid=15618 Orpinas, P., & Horne, A. M. (2006). Bullying prevention: creating a positive school climate and developing social competence. Washington DC: Washington American Psychological Association. Philippová, L., & Janošová, P. (2009). Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém. Brno: Tribun EU. Pospíšilová, K., & Veselá, M. (2012). Spolupráce školy při řešení školní šikany. Orlík nad Vltavou: Společně k bezpečí o.s. Retrieved from http://www.minimalizacesikany.cz/images/stories/ospod_final.pdf Říčan, P., & Janošová, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada. |