Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Adaptační kurz jako forma prevence šikany
Název práce v češtině: Adaptační kurz jako forma prevence šikany
Název v anglickém jazyce: Adaptation event as a form of bullying prevention
Klíčová slova: adaptační kurz, šikana, prevence, adaptace, rizikové chování, třídní klima, teambuilding
Klíčová slova anglicky: adaptation event, bullying, prevention, adaptation, risk behaviour, classroom climate, teambuilding
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.06.2016
Datum zadání: 18.10.2016
Datum a čas obhajoby: 08.01.2018 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti
Datum odevzdání elektronické podoby:07.12.2017
Datum proběhlé obhajoby: 08.01.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Magisterská práce je založena na prezentování adaptačních kurzů jako formy primární prevence šikany ve školní třídě. Konkrétně se práce zabývá metodikou adaptačních kurzů poskytovaných Agenturou Wenku s. r. o., které kladou důraz na nastartování procesů důležitých pro zdravé fungování třídy. Pozitivní klima, které je na kurzech vytvářeno, tak přispívá k minimalizaci konkrétního rizikového chování, kterým je v tomto případě právě šikana. V první části práce je představena problematika šikany ve školním prostředí. Důraz je kladen především na nově vzniklé třídy, pro které jsou adaptační kurzy pořádány a ve kterých je prokazatelně vyšší nebezpečí vzniku pozorovaného rizikového chování. Samotná metodika adaptačních kurzů Agentury Wenku s. r. o. je vysvětlena v druhé části. Práce se věnuje také Etickému kodexu instruktora, Kodexu práv účastníků a Zpětným vazbám, reflektivní metodě, díky které se adaptační kurzy odlišují od seznamovacích kurzů nabízených konkurenčními organizacemi. Následný úsek vyzdvihuje hlavní body oddílů předchozích a podtrhává tím základní aspekty adaptačních kurzů, které mají podíl na prevenci šikany ve třídě. Poslední pasáž vychází z empirického výzkumu názorů pedagogů na zpracovávané téma. Nejprve je popsána samotná metoda, za kterou je zvolena tzv. Likertova škála, následně jsou prezentovány samotné výsledky, kterými je magisterská práce zakončena.
Seznam odborné literatury
Agentura Wenku s. r. o. (2015a). Etický kodex instruktora Wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/others/Eticky_kodex_instruktora.pdf
Agentura Wenku s. r. o. (2015b). Kodex práv účastníků kurzů Agentury Wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/others/Kodex_prav_ucastniku.pdf
Agentura Wenku s. r. o. (2015c). Koncepce adaptačních kurzů agentury wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/manuals/Koncepce_programu.pdf
Agentura Wenku s. r. o. (2015d). Metodika adaptačních kurzů Wenku. Retrieved from https://wevnitr.wenku.cz/super_files/manuals/Metodika AK_AW.pdf
Albayrak, S., Yıldız, A., & Erol, S. (2016). Assessing the effect of school bullying prevention programs on reducing bullying. Children and Youth Services Review, 63, 1–9. doi:10.1016/j.childyouth.2016.02.005
Bendl, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
Bourcet, S., & Gravillonová, I. (2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros.
Bradshaw, C. P. (2011). Translating research to practice in bullying prevention. The American Psychologist, 70(4), 322–32. doi:10.1037/a0039114
Hrouzek, P., & Marková, Z. (2012). Bezpečné klima ve třídě. Praha: Minimalizace šikany. Retrieved from http://www.minimalizacesikany.cz/images/tiskoviny/Bezpecne_Klima_TISK2.pdf
Jiménez-Barbero, J. A., Ruiz-Hernández, J. A., Llor-Zaragoza, L., Pérez-García, M., & Llor-Esteban, B. (2016). Effectiveness of anti-bullying school programs: A meta-analysis. Children and Youth Services Review, 61, 165–175. doi:10.1016/j.childyouth.2015.12.015
Kabíček, P. (2014). Rizikové chování v dospívání. Praha: Triton.
Kolář, M. (2001). Bolest šikanování. Praha: Portál.
Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
Lee, S., Kim, C.-J., & Kim, D. H. (2015). A meta-analysis of the effect of school-based anti-bullying programs. Journal of Child Health Care, 19(2), 136–153. doi:10.1177/1367493513503581
Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Příloha 6 - Školní šikanování, Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (2010). Praha.
Morrow, M. T., Hooker, S. D., & Cate, R. L. (n.d.). Consultation in Bullying Prevention : An Elementary School Case Study, 25(2), 85–111. Retrieved from http://search.proquest.com.ezproxy.is.cuni.cz/docview/1759347206?accountid=15618
Orpinas, P., & Horne, A. M. (2006). Bullying prevention: creating a positive school climate and developing social competence. Washington DC: Washington American Psychological Association.
Philippová, L., & Janošová, P. (2009). Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém. Brno: Tribun EU.
Pospíšilová, K., & Veselá, M. (2012). Spolupráce školy při řešení školní šikany. Orlík nad Vltavou: Společně k bezpečí o.s. Retrieved from http://www.minimalizacesikany.cz/images/stories/ospod_final.pdf
Říčan, P., & Janošová, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK