Sociologická analýza vztahu mezi sázkovými kancelářemi a sportem
Název práce v češtině: | Sociologická analýza vztahu mezi sázkovými kancelářemi a sportem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sociological analysis of the relation between betting agencies and sport |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.06.2016 |
Datum zadání: | 16.06.2016 |
Oponenti: | Mgr. Eva Soares Moura, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude analyzovat zdánlivě symbiotický vztah mezi sázkovými kancelářemi a sportem. Sázkové kanceláře se nesporně podílejí na rozvoji sportu jako takového; financují sportovní programy, jsou hlavními komerčními partnery sportovních lig a týmů. Na straně druhé podpora sportu slouží k jejich propagaci a medializaci. Vztah sportu a sázení se v posledních několika letech velice zintenzivnil (Lamont, 2011) a nelze na něj pohlížet jen optikou oboustranné prospěšnosti. Činnost sázkových kanceláří může nepřímo ovlivňovat jednotlivá sportovní klání či individuální výkony sportovců (Hill, 2009). Ze sociologického hlediska se tedy jedná o morální a etický problém (např. Morgan, 2007). Jedná se o podobně ambivalentní vztah, který můžeme pozorovat i v případě sponzorování sportu společnostmi vyrábějící alkohol či cigarety (Crompton, 1993).
Práce tudíž nabídne kritickou analýzu ambivalentní povahy vztahu sázkových kanceláří a sportu. Práce odpoví na následující otázky: Jakým způsobem dochází k podpoře sportu ze strany sázkových kanceláří s ohledem na ambivalentní povahu tohoto vztahu? Jaké jsou motivace této podpory? Slouží další medializaci či propagaci? Je zde opravdu snaha efektivně rozvíjet sportovní kulturu? Jakým způsobem se snaží svoji pozici legitimizovat? Jak se v jejich případě sociálně konstruuje etika a morálka? Práce se dále zaměří na sféru odpovědnosti sázkových kanceláří za celkovou situaci ve sportu. Kde jejich odpovědnost končí a začíná? Jak je definována různými morálními maximy? Jak se sázkové kanceláře vypořádávají s případným negativním |
Seznam odborné literatury |
CROMPTON, John L. Sponsorship of Sport By Tobacco and Alcohol Companies: a Review of the Issue. Northeastern University. Center for the Study of Sport in Society, 1993 [cit. 2016-05- 25].
Dostupné z: http://agrilifecdn.tamu.edu/cromptonrpts/files/2011/06/Full-Text25.pdf Forrest, D. (2012), ‘Betting and the Integrity of Sport’ In Sports Betting: Law and Policy (pp. 14-26). TMC Asser Press. Hing, N., Vitartas, P., & Lamont, M. (2013), ‘Gambling sponsorship of sport: an exploratory study of links with gambling attitudes and intentions’, International Gambling Studies, 1-21. HILL, Declan. How Gambling Corruptors Fix Football Matches. European Sport Management Quarterly. 2009, 9(4), 411-432. LAMONT, Matthew, Nerilee HING a Sally GAINSBURY. Gambling on sport sponsorship: a conceptual framework for research and regulatory review: Sport Management Review. 2011, 14(3): 246–257. MORGAN, William J. Ethics in sport [online]. 2. dopl. vyd. The Ohio State University: Human Kinetics, 2007. |
Předběžná náplň práce |
K nalezení odpovědí na výše uvedené otázky budou realizovány polo-strukturované kvalitativních rozhovorů s představiteli sázkových kanceláří. Rozhovory budou obohaceny o sekundární analýzu dokumentů či výzkumů. |