Stigmatizace smíšených rodin - případ česko-syrské rodiny
Název práce v češtině: | Stigmatizace smíšených rodin - případ česko-syrské rodiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Stigmatisation of mixed families - The case of a Czech-Syrian family. |
Klíčová slova: | stigmatizace, smíšená rodina, islám, xenofobie, diskriminace |
Klíčová slova anglicky: | stigmatisation, mixed marriage, Islam, xenophobia, discrimination |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petr Matoušek |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.06.2016 |
Datum zadání: | 16.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3018, Jinonice - místn. č. 3018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2018 |
Oponenti: | Mgr. Josef Kawulok |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
Metodou zkoumání této tematiky bude případová studie, kdy provedu polostrukturované rozhovory se členy konkrétní dotazované pražské rodiny. Ráda bych provedla rozhovory nejdříve s každým zvlášť a poté i „rodinné sezení,“ kde by respondenti odpovídali společně.
V těchto rozhovorech budu zjišťovat, s jakými typy reakcí na svou víru či manželství se rodiče v průběhu života v České republice setkali a jak je to ovlivnilo, také se budu dotazovat, jakou výchovu dětí prosazovali a zda se shodli. Následně provedu rozhovory se samotnými dětmi a u nich budu zjišťovat, jaké jsou jejich hodnotové žebříčky a zda je museli v průběhu života kvůli tlaku společnosti upravovat, či zda je jejich okolí přijalo bez námitek a předsudků. V rámci rozhovorů bych se chtěla členů rodiny zeptat i na to, zda se jejich život nějak změnil v souvislosti s uprchlickou krizí. Chtěla bych zhodnotit i to, zda přítomnost rodiny při dotazování hraje roli a zkresluje odpovědi jednotlivých členů. Z rozhovorů tedy budu skládat life story jednotlivých členů a poté se pokusím vytvořit tzv. family history – tedy s jakými projevy se členové rodiny setkali zvlášť a jak poté s faktem naložili v rámci rodinné sítě. |
Seznam odborné literatury |
Andreasen, N. C., Endicott, J., Spitzer, R. L., & Winokur, G. (1977). The family history method using diagnostic criteria: reliability and validity. Archives of General Psychiatry, 34(10), 1229.
Atkinson, R. (1998). The life story interview. Sage. Červenka, K. (2004). Stigmatizace, morální netečnost a expertní pojmy: jeden ze způsobů uchopení fenoménu displacement/vymístění. Goffman, E. (2009). Stigma: Notes on the management of spoiled identity. Simon and Schuster. Hájek, M., Havlík, M., & Nekvapil, J. (2012). Narativní analýza v sociologickém výzkumu: přístupy a jednotící rámec. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 48(2), 199-223. Kučerová, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie výchovy. ManaCon. Mareš, Petr. (2002). Hodnota dítěte. In Děti, mládež a rodina v období transformace. Brno: Barrister&Pricipal, 2002. s. 157 -172. ISBN 80 -86598 -36 -5. Matoušek, O., & Hadinec, M. (1993). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství. McAdams, D. P. (2008). Life Story. The Encyclopedia of Adulthood and Aging. Možný, I. (1999). Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. Praha: Sociologické nakladatelství. |
Předběžná náplň práce |
I v souvislosti s uprchlickou krizí vnímáme (nejen) v České republice různé postoje vůči různým menšinám objevujícím se v naší společnosti s křesťanskými hodnotami.
Ve své práci bych se ráda zaměřila na to, jak vychovávají rodiče s různými etnickými kořeny a různými vyznáními své děti. Na případu jedné pražské rodiny chci analyzovat, jaké je soužití dvou lidí s různým etnickým původem a různým vyznáním, jak je možné takto vychovávat společné děti a jak na takovou rodinu reaguje okolí. Strukturu práce bych určitě začala uvedením do problematiky a teoretickým popsáním klíčových pojmů – jako například hodnoty, stigmatizace, dále kvůli metodologickému postupu této práce také pojmy life story a family history. Dalším úsekem v rámci teoretické části by bylo obecné shrnutí procesu, kdy si dítě internalizuje hodnoty – zde bych chtěla čerpat především z knihy Děti, mládež a rodiny v období transformace [Mareš 2002: 157-172] a jakou roli v něm hraje stigmatizace. V praktické části budu analyzovat a komparovat rozhovory s jednotlivými členy rodiny, hledat souvislosti v jejich hodnotových rámcích a provázanost jejich životních příběhů v souvislosti se stigmatizací – zda a jak se stigmatizace vycházející z etnické příslušnosti či náboženského vyznání jednoho projevuje v celé rodině. V závěru zhodnotím výstupy |