Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konstrukce autenticity Drum and Bassové scény v České Republice z pohledu jejích tvůrců
Název práce v češtině: Konstrukce autenticity Drum and Bassové scény v České Republice z pohledu jejích tvůrců
Název v anglickém jazyce: The Construction of Authenticity on the Czech Drum and Bass Scene from the Perspective of Its Creators
Klíčová slova: Autenticita, Drum and bass, scéna, elektronická hudba
Klíčová slova anglicky: Authenticity, Drum and bass, scene, electronic music
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anna Oravcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.05.2016
Datum zadání: 26.05.2016
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Oponenti: Mgr. Tomáš Hoření Samec, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Hudební styl Drum and bass je jedním z hudebních žánrů elektronické hudby. Elektronická hudba začala vznikat již ve 20. letech dvacátého století jako výsledek snahy rozšířit spektra zvukových barev a přijít tak s něčím novým. V posledních desetiletích prošla elektronická hudba obrovským komercializačním rozvojem po celém světě. Její žánry či prvky zastávají stále důležitější úlohu v oblasti moderní populární hudby.
Procesem komercializace umění a přeměnou subkultur v kultury masové se zabývá mnoho sociologů, nicméně zmíním zde hlavní dva, o jejichž práce se budu pravděpodobně opírat nejvíce. Jsou jimi Pierre Bourdieu se svou teorií polí, zahrnující i pole umělecké (Bourdieu: 1996) a Theodor Adorno, který rozpracoval teorii kulturního průmyslu (Adorno: 1963).
Formuluji zde hypotézu, podle které je Drum and bass v České Republice stále ještě na pomezí hudby, která představuje underground a té, která se stává mainstreamovou. Díky tomuto postavení se ohledně české Drum and bassové scény vede mnoho sporných debat na téma samotné podstaty tohoto stylu. Testování této hypotézy by také mělo být hlavním tématem mé práce.
Seznam odborné literatury
Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha: Panglos., 1997.

Adorno, T.W. Television and the Patterns of Mass Culture. In: Rosenberg, B., Manning White, D. (eds.) Mass culture : the popular arts in America. Glencoe : The Free Press, 1963.

Bek, M. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: Koniash Latin Press, 2003.

Bennett, A. Subcultures or Neo-Tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste. Sociology, 1999.

Bezděk, J. Soudobá hudba před tabulí: základní pojmy, fakta, komentáře a ukázky k zařazování moderních a postmoderních skladeb do výuky na školách všech stupňů. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2008.

Bourdieu, P. The Rules of Art: genesis and structure of the literary field. Standford: Stanford University Press, 1996.

Butler, M. Unlocking the Groove. Rhytm, Meter, and Musical design in Electronic Dance Music. Bloomington: Indiana University Press, 2006.

Cígler, R. Úvod do hudební sociologie. České Budějovice: PedF JU v Českých Budějovicích, 1980.

Kulka, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000.

Lébl, V. Elektronická hudba. Praha: státní hudební vydavatelství, 1966.

Petrusek a kol., Velký sociologický slovník, Praha; Karolinum, 1996.


Elektronické zdroje:

Reynolds, S. Simon Reynolds On The Hardcore Continuum #5: Neurofunk Drum ‘n’ Bass Versus Speed Garage. The Wire [online]. 1997. Dostupné z: http://www.thewire.co.uk/articles/2030/

Reynolds, S. 1998. REYNOLDS, Simon. Generation ecstasy: into the world of techno and rave culture [online]. Boston: Little, Brown and Company, 1998. Dostupné z: http://books.google.com/

Shapiro, P. Drum 'n' bass: the rough guide [online]. London: Rough Guides, 1999. ISBN 1-85828-433-3. Dostupné z: http://books.google.com
Předběžná náplň práce
Explicitní cíle práce:
1. Určit místo žánru Drum and bass v souvislosti s komercionalizací elektronické hudby
2. Formulovat sociologické teorie komercializace a masovosti hudebního průmyslu
3. Diskutovat na základě provedeného výzkumu proces komercializace na české Drum and bassové scéně


Základní metodologie:
Má práce bude pojata jako výsledek zúčastněného pozorování v prostředí hudební scény Drum and bassu, jehož součástí budou především polostrukturované rozhovory s aktéry, participujícími v oblasti této scény (tj. jak s posluchači tohoto hudebního žánru, tak s tvůrci samotné hudby a s organizátory d'n'b akcí). Chci porovnávat především prostředí konání d'n'b akcí, jež jsou v České republice snadno členitelné na akce prostředí undergroundu i mainstreamu. Na analýze prostředí a výpovědích participantů bych chtěla sledovat proces komercializace tohoto hudebního stylu v porovnání s výše zmíněnými teoriemi.

Předběžná struktura:
V úvodu bych chtěla stručně představit elektronickou hudbu jako takovou a její vývoj v procesu komercializace napříč jejími hlavními žánry a určit v ní místo žánru Drum'n'bassu. Chtěla bych v této práci porovnat jeho komercionalizaci například s velice rozšířeným populárním žánrem House na jedné straně a na straně druhé s alternativnějšími žánry jako jsou například Psytrance či Tekno. Další část mé práce bude věnována teoretickým konceptům komercializace hudby a přeměny hudební scény na kulturu masovou. Zde se budu opírat především o teorie, formulované Pierrem Bourdieuem a Theodorem Adronem. Tyto teorie bych pak chtěla testovat prostřednictvím hloubkových rozhovorů a zúčastněného pozorování Drum and bassu v České republice.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK