Osobní asistent a asistent pedagoga na základní škole
Název práce v češtině: | Osobní asistent a asistent pedagoga na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Personal Assistant and Elementary School Teaching Assistant |
Klíčová slova: | osobní asistent, osobní asistence, asistent pedagoga, základní škola, žáci, speciální potřeby, vzdělání, inkluze, integrace |
Klíčová slova anglicky: | personal assistent, personal assistence, teaching assistant,elementary school, pupils, special needs, education,inclusion, intergration |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.09.2013 |
Datum zadání: | 30.09.2013 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.04.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 09.06.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.06.2016 |
Oponenti: | PhDr. Monika Nová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá profesí osobního asistenta a asistenta pedagoga na základní škole. U obou těchto profesí je detailně rozebrána jejich pracovní náplň a jsou zdůrazněny jejich vzájemné rozdíly. Dále je u obou stručně popsáno historické pozadí, právní rámec, vhodný osobnostní profil a nutná profesní kvalifikace a kompetence pracovníka, jaký plat pobírají a různá další specifika. Více se zaměřuji na asistenta pedagoga, kterého rozebírám podrobněji i díky vlastní pracovní zkušenosti na této pozici. Zabývám se jeho pedagogickou činností, spoluprácí s žákem či žáky, spoluprácí s učitelem a s rodiči. Také se zmiňuji o, v současné době velmi aktuálním, tématu inkluze, tedy o začleňování žáka s tělesným či lehkým mentálním postižením do běžné školy a kolektivu. Na téma asistent pedagoga jsem provedla samostatné šetření ve formě rozhovorů s deseti asistenty pedagoga, kterým byla položena série otázek týkajících se jejich zkušeností a názorů na svou profesi. V závěru bakalářské práce uvádím výstupy a závěry z tohoto šetření. Annotation This bachelor thesis concentrates on the profession of personal assistant and elementary school teaching assistant. Work contents of these two distinct professions is described in details along with historical background, related legislative framework, required personal profile and professional qualifications, financial compensation and other related. In this thesis I am more focused on elementary school teaching assistant because of my own previous work experience on this position. I describe the teaching activities, cooperation between the assistant and pupils, cooperation with the teacher and parents. I also mention the currently very popular topic of inclusion and integration of physically or mentally challenged pupils into normal class, school and collective of children and what consequences this process has on the profession of teaching assistant. I have conducted my own study in the form of structured interviews with ten teaching assistants inquiring about their own professional experience and opinions. At the end of the thesis, I summarized the findings and drew conclusions from the study. Obsah 1 Úvod. 8 2 Osobní asistent 9 2.1 Vymezení pojmu. 9 2.2 Historický vývoj 9 2.2.1 Ve světě. 9 2.2.2 V našich zemích. 10 2.3 Právní rámec. 11 2.4 Popis profese. 12 2.4.1 Základní činnosti 13 2.4.2 Druhy osobní asistence. 14 2.4.3 Působení na základní škole. 15 2.4.4 Kde hledat osobního asistenta. 15 2.4.5 Platové ohodnocení 15 2.5 Osobnost asistenta. 16 2.5.1 Osobní charakteristika. 16 2.5.2 Kvalifikační požadavky. 16 2.5.3 Časté chyby v přístupu osobního asistenta. 17 3 Asistent pedagoga. 19 3.1 Vymezení pojmu. 19 3.2 Historický vývoj 20 3.3 Právní rámec. 21 3.4 Popis profese. 23 3.4.1 Hlavní činnosti asistenta. 23 3.4.2 Zřízení pracovního místa asistenta. 25 3.4.3 Pracovní poměr asistenta. 26 3.4.4 Platové zařazení asistenta pedagoga. 26 3.4.5 Alternativní formy asistenta pedagoga. 27 3.5 Specifika práce s dítětem s tělesným postižením a mentálním postiženým.. 28 3.5.1 Integrace žáků s tělesným postižením.. 29 3.5.2 Integrace žáků s mentálním postižením.. 32 3.5.3 Specifický přístup u autistů. 32 3.6 Osobnost asistenta pedagoga. 33 3.6.1 Kvalifikace asistenta pedagoga. 33 3.6.2 Chyby asistenta pedagoga. 35 4 Vlastní šetření 37 4.1 Metody šetření 37 4.2 Zkoumaný vzorek. 38 4.3 Příprava a průběh rozhovoru. 40 4.4 Výsledky dotazování 41 4.5 Zhodnocení 43 5 Závěr 45 Příloha č. 1 – Zápisy z rozhovorů. 46 Příloha č. 2 – Platové třídy osobního asistenta. 50 Příloha č. 3 – Platové třídy asistenta pedagoga. 52 Seznam použité literatury. 53 Publikace. 53 Internetové odkazy a ostatní zdroje. 54 |
Seznam odborné literatury |
Seznam použité literatury
Publikace BAŠTECKÁ Bohumila. Klinická psychologie v praxi. Portál, Praha, 2003. BARTOŇOVÁ, M. PIPEKOVÁ, J. Asistent pedagoga v přípravné třídě základní školy. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido 2008, s. 229-244. ČADOVÁ Eva a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/TP_Metodika_AP.pdf EGILSON Snaefridur Thora, TRAUSTADOTTIR Rannveig. Participation of students with physical disabilities in the school environment. American Journal of Occupational Therapy 63 (3), květen-červen 2009. str. 264-72. FENDRICHOVÁ Bohdana. Prosociální rysy u pracovníků pomáhajících profesí. Diplomová práce. Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2009. GÁBOR Marian: Asistent pedagoga v romské komunitě. Bakalářské práce. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno 2009. GÉRINGOVÁ Jitka. Pomáhající profese. Triton, Praha 2011. HORÁČKOVÁ Ilona. Metodika práce asistenta pedagoga, spolupráce s učitelem. Olomouc, 2015. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf HRDÁ Jana. Osobní asistence – příručka postupů a rad pro osobní asistenty. Pražská organizace vozíčkářů, 2011. Kolektiv autorů. Příručka o práci asistenta pedagoga. Skuteč 2014. Dostupné z: https://www.klickevzdelani.cz/Portals/0/Dokumenty/Prirucka_o_praci_asistenta_pedagoga.pdf KAŠPAROVÁ Vendula, HUČÍN Jan. Asistent pedagoga, zajímavosti. Pohled ředitelů škol na práci asistentů pedagoga. Týdeník Školství, č.22/2010. KUDLÁČEK Martin, VYSKOČIL Tomáš. Integrace - jiná cesta II. Sborník příspěvků ze semináře, Olomouc 25. 4. 2008. MATOUŠEK Oldřich a kol. Sociální služby. 1. vydání, Portál, Praha 2007. MICHALÍK Jan a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Portál, 2011. MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ Monika a kol. Standard práce asistenta. Olomouc 2015. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/standard-pap/standard-pap.pdf NELEŠOVSKÁ, Alena. Přístupy primární školy ke vzdělávání romských žáků. Pedagogická fakulta UJEP. Dostupné z: http://old.pf.ujep.cz/files/data/KPR_konferenceprispevek12.pdf NĚMEC Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ Klára, HÁJKOVÁ Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Univerzita Karlova v Praze 2014. PAPE Iveta. Jak pracovat s romskými žáky. Příručka pro učitele a asistenty pedagogů. Slovo 21, Praha 2007. ŠPIČÁKOVÁ Libuše, PROFOUSOVÁ Sylvie. Příručka o práci asistenta pedagoga. 2014 TEPLÁ Marta, ŠMEJKALOVÁ Hana. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2007. UZLOVÁ Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním - praktický průvodce pro osobní asistenty. Portál, 2010. VALENTA Milan a kol. Metodika práce asistenta pedagoga žáka s mentálním postižením. Pracovní verze materiálu k veřejné diskusi a ověřování ve školách, říjen – listopad – prosinec 2012. Univerzita Palackého, Olomouc, 2012. Internetové odkazy a ostatní zdroje APOA – webové stránky o osobní asistenci. Dostupné z: http://www.apoa.cz/index.php/o-osobni-asistenci Asistent pedagoga – informace. ZA SKLEM. Dostupné z: http://www.zasklem.com/asistent-pedagoga-informace Financování asistentů. Meta, společnost pro příležitosti mladých migrantů. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/organizace-integrace-cizincu/financovani-asistenta HUBLOVÁ Pavlína. Metodický portál, inspirace a zkušenosti učitelů – Wiki, asistent pedagoga. Dostupné z: http://wiki.rvp.cz/index.php?title=Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/A/Asistent_pedagoga#Historie_profese Inkluze.cz – webový portál věnovaný inkluzivnímu vzdělávání. Dostupné z: http://www.inkluze.cz/ Inkluzivní škola.cz – Informační portál zaměřený na začleňování žáků cizinců do českého vzdělávacího systému. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz Kostka škola – webové stránky. Dostupné z: http://www.kostka-skola.cz KONOPÁSKOVÁ Jana. Kdo může být asistentem. Dostupné z: http://www.inkluze.cz/clanek-436/kdo-muze-byt-asistentem-pedagoga Mají na to. Jak podpořit znevýhodněné děti na ZŠ. Článek Asistent pedagoga - systémová podpora. Dostupné z: http://majinato.cz/26-asistent-pedagoga.php MARKOVÁ Lucie. Můžeš – asistent pedagoga versus osobní asistent. Dostupné z: http://www.muzes.cz/aktuality/poradna/asistent-pedagoga-versus-osobni-asistent MEDICAL TRIBUNE, tribuna lékařů a zdravotníků, plat pracovníka v sociálních službách. Dostupné z: http://www.tribune.cz/clanek/5997-plat-pracovnika-v-socialnich-sluzbach Metodická příručka pro sociální kurátory a metodiky sociální prevence. Ostravská univerzita v Ostravě Fakulta sociálních studií, Centrum pro podporu projektů. Ostrava 2010. Dostupné z: http://socialnipracovnici.cz/public/upload/image/metodicka_prirucka.pdf Metodický portál, inspirace a zkušenosti učitelů – články. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/S/1552/LEGISLATIVNI-A-PEDAGOGICKE-DOKUMENTY-PLATNE-PRO-PRIPRAVNE-TRIDY-ZAKLADNI-SKOLY.html Metodický portál, inspirace a zkušenosti učitelů. Dostupné z: http://wiki.rvp.cz/index.php?title=Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/A/Asistent_pedagoga#Historie_profes Ministerstvo práce a sociálních věcí - webové stránky MPSV. Dostupné z: http://www.mpsv.cz Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - webové stránky MPSV. Dostupné z: http://www.msmt.cz NOVÁ ŠKOLA o.p.s. – užitečné odkazy. Dostupné z: http://www.novaskolaops.cz/uzitecne-odkazy O osobní asistenci. Asociace pro osobní asistenci, APOA, o.s. http://www.apoa.cz/index.php/o-osobni-asistenci/zakladni-udaje/historie-osobni-asistence Otázka č. 4 – Dějiny sociálního zabezpečení nemocných a invalidních občanů. Filosofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/plonedata/wksc/Studentsky_portal/LaoDan/SP/ZS_2013/Otazka_4_Dejiny_socialniho_zabezpeceni_%20nemocnych_a_invalidnich_obcanu.pdf Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů. Dostupné z: http://www.asistentpedagoga.cz Registr poskytovatelů sociálních služeb. Dostupné z: http://iregistr.mpsv.cz Šance dětem – portál s informacemi z oblasti postižených dětí v České republice. Dostupné z: http://www.nadacesirius.cz/cs/ops-sirius/informacni-portal-sance-detem Školský zákon 2013 (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyš. odb. aj. vzdělávání). Dostupné z: http://www.pracepropravniky.cz./zakony/skolsky-zakon-uplne-zneni VAŇKOVÁ, K. Vzdělávání pro asistenty aneb běh na dlouhou trať s překážkami. Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů, 2004. Dostupné z: http://www.asistentpedagoga.cz/vankova-k.-2004.-vzdelavani-pro-asistenty-aneb-beh-na-dlouhou-trat-s-prekazkami Wikipedia – heslo „Jana Hrdá“. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Jana_Hrdá Wikipedia – heslo „tutor“. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wikiTutor |