Výchovné styly prarodičů
Název práce v češtině: | Výchovné styly prarodičů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Parenting styles of grandparents |
Klíčová slova: | způsob výchovy|prarodiče|prarodiče vychovávající vnoučata|pěstounská péče prarodičů|společné aktivity |
Klíčová slova anglicky: | parenting styles|grandparents|grandparents raising grandchildren|foster care with grandparents|shared activities |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.03.2016 |
Datum zadání: | 15.03.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.03.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Rodičovské styly výchovy jsou známou a opakovaně řešenou tématikou, ale psychologických pohledů opírajících se o styly výchovy prarodičů vymezené dimenzemi emočního vztahu a výchovného vedení je u nás méně. Vzhledem k tomu, že prarodiče mohou plnit úlohu důležitého dospělého, je nanejvýše důležité hledat psychologické souvislosti vztahů dětí a prarodičů. Teoretická část práce se zaměří na roli prarodiče a jeho podíl na výchově dítěte v rodině, poukáže na prarodiče jako významné dospělé. Dále charakterizuje specifika pěstounské péče prarodičů s důrazem na výchovu vnoučete. Empirická část představí výzkumný projekt, který bude mít charakter extenzivně intenzivního empirického šetření. Extenzivní výzkum bude mapovat výchovné styly prarodičů, intenzivní výzkum bude zaměřen na zjišťování výchovných stylů u specifické skupiny, kterou budou prarodiče mající svěřená vnoučata do pěstounské péče. Jeho výsledky mohou doplnit konkrétní poznatky o výchovných stylech prarodičů a možnostech jejich podpory rozvoje dětí a dospívajících. |
Seznam odborné literatury |
Baumrind, D. (1991). Effective Parenting During the Early Adolescent Transition. In Cowan, P.E., Hetherington, E.M. (eds.). Advaces in Family Research (Vol 2). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, p. 111-163. Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV. Dytrych, Z., & Matějček, Z. (1997). Radosti a strasti prarodičů, aneb, Když máme vnoučata. Praha: Grada. Fuentes, M. J., Bernedo, I. M., & Fernández-Molina, M. (2008). Adolescents in Foster Care with Their Grandparents. Journal of Intergenerational Relationships, 5 (4), 41-58. Gabriel, Z., & Novák, T. (2008). Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada. Hauser-Schöner, I. (1996). Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál. |