Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole
Název práce v češtině: Podpora jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Support of language development for children with different mother tongues in kindergarten
Klíčová slova: Česká republika, předškolní vzdělávání, mateřská škola, inkluze, komunikace, dítě s odlišným mateřským jazykem, individuální vzdělávací plán, společnost, multikulturní výchova
Klíčová slova anglicky: Czech Republic, pre-school education, kindergarten, inclusion, communication, EAL learners, individualized education program, society, multicultural education
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.02.2016
Datum zadání: 08.07.2016
Datum a čas obhajoby: 06.09.2017 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:23.06.2017
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2017
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Téma bakalářské práce je v současné době velmi aktuální. Studentka se v teoretické části zaměří na zpracování poznatků z odborných zdrojů, které se týkají rozvoje řečových a komunikačních aspektů a jejich důležitost pro sociální a kognitivní rozvoj dětí mezi třetím a šestým rokem. Bude sledovat pozici rodiny a rodinných příslušníků na zdokonalování řečového rozvoje (pro primární socializaci), dále nové podmínky, které přináší vrstevnická skupina ve třídě mateřské školy (sekundární socializaci) a výchozí směřování RVP PV. Věnuje pozornost i dalším organizacím (např. neziskovým), které se výukou českého jazyka zabývají. Krátce přiblíží program MŠ a třídní program, pozici učitelky a výchozí stav podpory dítěte s odlišným jazykem i jazykovým zázemím rodiny. V praktické části budou formulovány cíle akčního výzkumu, jehož základ bude spočívat v dlouhodobém individuálním vzdělávacím programu (IVP). V této části budou také položeny výzkumné otázky a přiblíženy výzkumné metody. Vlastní akční výzkum bude mít kvalitativní povahu a bude zpracován v postupné časové i obsahové strukturaci zaměřené na jazykový, sociální a komplexně rozvíjející program pro dítě z odlišného jazykového prostředí. Průběžně bude prováděna pedagogická reflexe, která v souhrnu poskytne odpovědi na výzkumné otázky a následná evaluace celého programu a syntéza poznatků naplní cíle praktické části BP.



Seznam odborné literatury
Bednářová,J., Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku 3-6 let. Brno: Computer Press, dotisk 2011.
Fontana. D. Psychologie ve školní praxi. Praha. Portál, 1995.
Garlin, Edgardis. Metoda KIKUS: Metodika: Čeština jako druhý jazyk. Čeština jako cizí jazyk. Pro děti od 3 do 6 let. Praha: ZKM, META, 2015. Pracovní verze metodiky.
Hájková,V.,Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání (teorie a praxe). Praha: Grada, 2010.
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3.vyd. Praha: Portál, 2012.
Kostelecká, Y. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: UK v Praze, PedF, 2013.
Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. 2.vyd. Praha: Grada, 2014.
Maroušková, M. Výhody a úskalí osvojování cizího jazyka v předškolním věku. In Metodický poradník pro učitele cizího jazyka. Ústí n/Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2013.
Průcha, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
Škodová, S. Domino: český jazyk pro malé cizince I: metodika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2012.
Internetové stránky: META
Internetové stánky: inkluzivniskola
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK