Didaktická interpretace zahraničních textů o holocaustu pro děti
Název práce v češtině: | Didaktická interpretace zahraničních textů o holocaustu pro děti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Didactic interpretation of foreign texts about the Holocaust for children |
Klíčová slova: | holocaust, druhá světová válka, zahraniční literatura, literatura pro děti, didaktická interpretace, pubescentní čtenářství |
Klíčová slova anglicky: | Holocaust, World War II, foreign literature, literature for children, didactic interpretation, pubescent reading |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ondřej Hausenblas |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 04.02.2016 |
Datum zadání: | 04.02.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, KL, Katedra literatury - vnitřní učebna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Martin Reissner, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomní práce A. Tolmanové bude zpřehlednit a didakticky zpřístupnit českému vzdělávacímu terénu na 2. st. ZŠ, jak jsou v literárních dílech pro děti a mládež podávány příběhy a osudy a problematika holocaustu mimo naše území a mimo českou populaci. Teoretická část práce bude vycházet z poznatků, které adeptka získá studiem pramenů o holocaustu, dále z poznatků o didaktické interpretaci literárního díla a povaze čtenáře na druhém stupni ZŠ. Bude sledovat nejen faktické informace shodné s pojetím českým a odlišné od toho, s čím se mohou běžně čeští dětští čtenáři seznamovat v četbě domácí beletrie a učebnic. Porovná a posoudí, které jiné aspekty holocaustu i které jiné přístupy zahraniční autoři nabízejí. Výběr knih k tématu bude adeptka zdůvodňovat a vypracuje návrhy didaktické interpretaci jednotlivých děl. Bude stále sledovat i uměleckou – literární stránku zpracování tematiky, aby ji mohla v praktické části zužitkovat k rozvoji čtenářství žáků. Při interpretaci budou zohledněny cíle literární výchovy stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Adeptka promyslí, navrhne a zdůvodní základní cíle, ke kterým by práce s vybranými díly ve škole měla směřovat
V praktické části práce adeptka promyslí a naplánuje několik učebních jednotek v moderním didaktickém pojetí (s textem pracuje každý žák, volba aktivit a metody míří k jasnému cíli). Naplánované lekce (minimálně 3) budou ověřeny v praxi a následně analyzovány a reflektovány, včetně případného návrhu na jejich vylepšení. |
Seznam odborné literatury |
Seznam primární literatury:
BOYNE, John. Chlapec v pruhovaném pyžamu. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2008. 167 s. ISBN 978-80-7381-265-2. LAXOVÁ, Renata. Dopis Alexandrovi. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010. 230 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-87029-93-0. LOWRY, Lois. Spočítej hvězdy. Vyd. 1. Praha: Argo, 2015. 125 s. ISBN 978-80-257-1361-7. ORLEV, Uri. Běž, chlapče, běž. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Práh, 2014. 179, [4] s. ISBN 978-80-7252-537-9. ORLEV, Uri. Ostrov v Ptačí ulici. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Práh, 2013. 179 s. ISBN 978-80-7252-433-4. WEAVER, Eva. Loutkář z ghetta. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. 308 s. ISBN 978-80-204-3118-9. ZUSAK, Markus. Zlodějka knih. Vyd. 1. Praha: Argo, 2009. 526 s. ISBN 978-80-257-0188-1. Seznam sekundární literatury: Monografie: BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Slon 2003. ISBN: 80-86429-23-7 GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. 117 s. ISBN 978-80-7368-729-8. HEINRICHOVÁ, Naděžda (ed.). OBRAZ DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY A HOLOCAUSTU V NĚMECKY PSANÉ LITERATUŘE. Nakl. Pavel Mervart 2013. ISBN 978-80-7465-033-8 CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s. kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Dostupné z: http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Vyd. 1. [Plzeň]: Západočeská univerzita, 1995. 57 s. ISBN 80-7043-170-9. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Vyd. 1. [Plzeň]: Západočeská univerzita, 1995. 57 s. ISBN 80-7043-170-9. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. 179 s. ISBN 80-86898-01-6. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 265 s. ISBN 978-80-7043-891-6. NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 165 s. ISBN 80-7290-160-5. TARANT, Zbyněk. Diaspora paměti - židovská paměť a reflexe holocaustu v Izraeli a Spojených státech. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni 2013. ISBN 978-80-261-0273-1 Internetové zdroje: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online] [cit. 2016-02-02] Dostupné z WWW: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy. Čtenářská gramotnost a projektové vyučování [online]. [cit. 2016-02-02]. Dostupné z: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ http://www.holocaust.cz/ http://www.yadvashem.org/ |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomní práce A. Razimové bude zpřehlednit a didakticky zpřístupnit českému vzdělávacímu terénu na 2. st. ZŠ, jak jsou v literárních dílech pro děti a mládež podávány příběhy a osudy a problematika holocaustu mimo naše území a mimo českou populaci. Teoretická část práce bude vycházet z poznatků, které adeptka získá studiem pramenů o holocaustu, dále z poznatků o didaktické interpretaci literárního díla a povaze čtenáře na druhém stupni ZŠ. Bude sledovat nejen faktické informace shodné s pojetím českým a odlišné od toho, s čím se mohou běžně čeští dětští čtenáři seznamovat v četbě domácí beletrie. Porovná a posoudí, které jiné aspekty holocaustu i které jiné přístupy zahraniční autoři nabízejí. Výběr knih k tématu bude adeptka zdůvodňovat a vypracuje návrhy didaktické interpretaci jednotlivých děl. Bude stále sledovat i uměleckou – literární stránku zpracování tematiky, aby ji mohla v praktické části zužitkovat k rozvoji čtenářství žáků. Při interpretaci budou zohledněny cíle literární výchovy stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Adeptka promyslí, navrhne a zdůvodní základní cíle, ke kterým by práce s vybranými díly ve škole měla směřovat.
V praktické části práce adeptka promyslí a naplánuje několik učebních jednotek v moderním didaktickém pojetí (s textem pracuje každý žák, volba aktivit a metody míří k jasnému cíli). Naplánované lekce (minimálně 3) budou ověřeny v praxi a následně analyzovány a reflektovány, včetně případného návrhu na jejich vylepšení. |