Role ilustrace na porozumění textu LPDM na 1.st.ZŠ
Název práce v češtině: | Role ilustrace na porozumění textu LPDM na 1.st.ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Role of illustration in understanding a text at primary school |
Klíčová slova: | ilustrace, knihy pro děti a mládež, porozumění textu, literární výchova, čtenářská gramotnost |
Klíčová slova anglicky: | illustration, books for children and youth, reading comprehension, literary education, reading literacy |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ondřej Hausenblas |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 03.02.2016 |
Datum zadání: | 03.02.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Martin Reissner, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka se v odborných zdrojích obeznámí s pojetím a posláním ilustrace v LPDM. Konzultuje to s vybranými odborníky na fakultách. Formuluje své vlastní vymezení role a podílu ilustrací na čtení a na pochopení smyslu textu u žáka cca mezi 3. a 5. ročníkem ZŠ. Identifikuje, jaké požadavky a možnosti dává čtenáři vztah mezi ilustrací a textem, jak po stránce osbahu, tak po stránce formy. Vyhledá rozdílné typy knih LPDM pro děti na 1. stupni ZŠ podle způsobu a role ilustrace. Popíše, jaké činnosti a k nim dovednosti a znalosti čtenář potřebuje, aby pro dobré porozumění významům a smyslu textu mohl zužitkovat ilustrace. K rozmanitým typům ilustrovaného textu připraví hodiny literární výchovy a ověří si je ve škole s dětmi tak, aby mohla poznatků využít pro své vysvětlení role ilustrace pro čtení a porozumění. |
Seznam odborné literatury |
Holešovský, F.: Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. 1. vyd. Praha : Albatros, 1982.
STEHLÍKOVÁ, B.: Cesty České ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984. STEHLÍKOVÁ, B. Současná ilustrace dětské knihy, Praha, Albatros 1979 http://www.prahamestoliteratury.cz/cz/aktuality/100-11-svetu-soucasna-ceska-ilustrace-pro-deti/ https://is.muni.cz/th/104494/pedf_m/Diplomova_prace_W_-_Veronika_Tesarik www.ilustratori.net www.albatros.cz www.baobab-books.net www.citarny.cz www.houseofillustration.org.uk www.ibby.cz www.meander.cz www.pnp.cz |
Předběžná náplň práce |
Diplomantka se v odborných zdrojích obeznámí s pojetím a posláním ilustrace v LPDM.Formuluje své vlastní vymezení role a podílu ilustrací na čtení a na pochopení smyslu textu u žáka cca mezi 3. a 5. ročníkem ZŠ. Identifikuje, jaké požadavky a možnosti dává čtenáři vztah mezi ilustrací a textem, jak po stránce osbahu, tak po stránce formy. Vyhledá rozdílné typy knih LPDM pro děti na 1. stupni ZŠ podle způsobu a role ilustrace. Popíše, jaké činnosti a k nim dovednosti a znalosti čtenář potřebuje, aby pro dobré porozumění významům a smyslu textu mohl zužitkovat ilustrace. K rozmanitým typům ilustrovaného textu připraví hodiny literární výchovy a ověří si je ve škole s dětmi tak, aby mohla poznatků využít pro své vysvětlení role ilustrace pro čtení a porozumění. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The student will find in resources the concept and the role of illustration in texts for children in primary school (3rd - 5th grade). She defines her concept and identifies the challenges and chances given by the relation of the text and the illustration, in content and in form.She will describe the activities (skills and knowledge) useful and necessary for good understanding of menaning. She will find and choose various types of illustrated texts (books) for children, plan several teaching units with them and and make conclusions for her concept of the role of iluustration in texts for chlidren. |