Rozvoj komunikace dítěte s nedoslýchavostí v raném věku
Název práce v češtině: | Rozvoj komunikace dítěte s nedoslýchavostí v raném věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Progress in communication of the child with a partial deafness |
Klíčová slova: | Sluch Sluchové postižení Kompenzace sluchu Komunikace sluchově postižených Orální a znaková komunikace Poradenské instituce Longitudinální studie |
Klíčová slova anglicky: | Sense of hearing Hearing compensation Communication of hearing-impaired people Oral and sign communication Consultancy services Longitudinal study |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.01.2016 |
Datum zadání: | 28.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 29.05.2017 13:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R209, 209, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikace u dítěte s nedoslýchavostí v raném věku. Teoretická část se v první kapitole zabývá problematikou sluchového postižení a základní terminologií oboru. Druhá kapitola pojednává o komunikaci sluchově postižených dětí a ukazuje dílčí komunikační systémy. Třetí kapitola představuje poradenské instituce, které se dětmi se sluchovým postižením zabývají.
Praktická část je zaměřena na jednu konkrétní longitudinální studii dítěte s těžkou nedoslýchavostí. Studie obsahuje pozorování vývoje řeči a znakového jazyka daného dítěte v raném věku. Součástí práce jsou grafy vývojových škál a grafy, ve kterých dochází k porovnávání vývoje slovní zásoby znaků a mluvených slov. Z těchto podkladů dobře vidíme chlapcův vývoj za celý uplynulý rok, kde převažují mluvená slova, která doplňuje znakovanou češtinou, což rodičům velice pomáhá nejen ve zpětné vazbě a ověření si chlapcova porozumění, ale i v komunikaci v době, kdy chlapec nemůže mít kompenzační pomůcku. Čímž se potvrzuje vhodnost kombinace znakování a mluveného slova pro rychlý a všestranný rozvoj dítěte v raném věku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
My diploma work applies to progress of communication with a child with partial deafness at an early age. Theoretical part in its first chapter applies with the problém of hearing disability and basic subjectś terminology. Second chapter deal with communication of hearing-impaired children and shows partial communication systems. Third chapter introduces consulting institutions, which are concerned to hearing impairment.
Practical part is focused to one concrete longitudinal study of a child with difficult hearing impairment. The study consist of observation the speech development and sign language of this child in his early age. Part of this work are also flow charts and graphs where you can observe the development of the vocabulary signs and spoken words. From these resource materials we can see very well the boyś development in the whole last year, where prevail spoken words, which he refills with sign Czech language, which helps to his parents to get the feedback and check out boyś understanding, but also in the communication in time, when the boy cannot have any compensatory aid. Her eis the confirmation of suitability of combining signs with spoken words for quick and general childś development in the early age. |