Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologické a sociální aspekty nadání
Název práce v češtině: Psychologické a sociální aspekty nadání
Název v anglickém jazyce: Psychological and social aspects of giftedness
Klíčová slova: nadání, talent, motivace, zázračné děti, mistrovství
Klíčová slova anglicky: giftedness, talent, motivation, prodigies, greatness
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Vedoucí / školitel: PhDr. Radka High, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.01.2016
Datum zadání: 23.01.2016
Datum odevzdání elektronické podoby:30.06.2017
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2017
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (YAK47005)
Oponenti: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
HŘÍBKOVá, L.: Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. (rozšířené a doplněné vydání). Praha: GRADA, 2009
MUDRÁK, J: Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: GRADA, 2015
LAZNIBATOVÁ J., Nadaný žiak na základnej,strednej a vysokej škole, IRIS,Bratislava, 2012, 1.vyd.
KAUFMAN S.B, Ungifted: Inteligence redefined (The truth about talent, practice,creativity, and the many paths to greatness). Basic Books, 2013
ERICSSON K.A, The Road To Excellence: The Acquisition of Expert Performance in the Arts and Sciences, Sports, and Games, Lawrence Erlbaum Associates (1st edition), 1996
SIMONTON, D.K,The Wiley Handbook of Genius. Wiley-Blackwell; (1st dition) ,2014
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce bude v teoretické části předkládat různé vývojové teorie, teorie inteligence, učení, teorii 10,000 hodin, věnuje se debatě nature vs. Nurture (příroda vs. Prostředí), zabývá se pojmem motivace, působením sociálních vlivů na jedince a osobnostními proměnnými, vše vzhledem k vynikajícím výsledkům v několika oborech lidského konání.
Cílem práce je A)definovat jaké z těchto psychologických a sociálních aspektů se vyskytují u tzv. „nadaných lidí“, kteří mezi svými kolegy nějakým způsobem vynikají (dosáhli mistrovství ve svém oboru) a za B) zda jsou tyto vynikající výsledky podmíněny vrozeným talentem (nature), či usilovným tréninkem a sociálními vlivy(nurtute).
Teoretická část se také bude zabývat potencionálními omezeními těchto teorií. Empirická část bude mít charakter kvalitativního výzkumu, tedy polostrukturovaných rozhovorů s talentovanými jedinci, kteří nějakým způsobem vynikají ve svém oboru činnosti. Snahou bude zjistit, zda jsou jejich výjimečné výkony výsledkem přísného a dlouhodobého tréninku či jsou již od narození nadáni určitým talentem, který je předurčuje k výjimečným výkonům. Na základě teoretické části bude porovnání jednotlivých teorií se zjištěními prezentovanými v empirické části.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Theoretical part of this thesis presents a various developmental theories, theories of inteligence, learning theories, 10,000 hours theory, its devoted to the debate of nature vs. Nurture (nature vs. Environment) deals with the concept of motivation, effects of social influences on individuals and personality variables, all due to the extraordinary performance in several fields of human endeavor. The aim is to A) define which of these psychological and social aspects are found in the so-called. "Gifted people" who stand out among his colleagues somehow (achieve mastery in their field) and B) whether these extraordinary results are the matter of some innate talent ( nature), or strenuous practice and social impacts (nurtute). The theoretical part will also going throught the potential limitations of these theories.The empirical part will have a qualitative research. The interviews with talented individuals who somehow excel in their field of activity. Efforts will be made to determine whether their outstanding performance is result of rigorous and longlife practice or whether its matter of innate talent (nature) which make them predestinated for extraordinary performance. Based on the theoretical part, I would like to try to compare the theory with the findings I have reached.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK