Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Multiplikace tvaru jako prostředek ke konstruování reality
Název práce v češtině: Multiplikace tvaru jako prostředek ke konstruování reality
Název v anglickém jazyce: Multiplication of shape as a means of constructing reality
Klíčová slova: Konstrukce, struktura, pohyb, čas, tvar, multiplikace, prostor, variabilita, synergie
Klíčová slova anglicky: Construction, structure, movement, time, shape, multiplication, space, material variability, synergy
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.01.2016
Datum zadání: 20.01.2016
Datum a čas obhajoby: 07.09.2017 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Viktor Čech
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na téma utváření systémů, struktur a konstrukcí ve vizuální realitě, na jejich podoby a zákonitosti. Zabývá se možnostmi multiplikace určitého tvaru, jeho narůstáním do prostoru nebo plochy a to za použití fotografického média nebo jiné formy zobrazení. Soustředí se na proměny vyjadřovacích prostředků v konstrukcích složených z jednotlivých prvků. Nabízí se otázka působení systémů na naše kognitivní a vizuální vnímání. Teoretická část se v této návaznosti zaměřuje na myšlenkové principy teorie percepce, jež charakterizují vizuální vnímání v podobě organizovaných celků. Praktická část představuje autorskou podobu generování struktur prostřednictvím fotografického média. Formou výtvarného projektu je úzce propojena s následnou didaktickou částí určenou žákům víceletého gymnázia či základní umělecké školy.
Postupy a možnosti operativního výtvarného myšlení jsou zde přiblíženy ve zvolené tematice.
Seznam odborné literatury
AUMONT, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2005. 327 s. ISBN 80-733-1045-7.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004, 106 s. Navigace. ISBN 80-903452-0-4.
CAPRA, Fritjof. Tkáň života: nová syntéza mysli a hmoty. 1. vyd. Praha: Academia,
2004. 290 s. ISBN 80-200-1169-2.
CÍLEK, Václav. Krajiny vnitřní a vnější: texty o paměti krajiny, smysluplném bobrovi, areálu jablkového štrůdlu a také o tom, proč lezeme na rozhlednu. 2., doplněné vyd. Praha: Dokořán, 2005, 269 s. ISBN 80-7363-042-7.
Česká fotografie 1938–2000 v recenzích, textech, dokumentech. Vyd. 1. Editor Tomáš Pospěch. Hranice: Dost, 2010. 375 s. ISBN 978-808-7407-011. FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha: Hynek, 1994. 75 s.
DREYFUS, Hubert L., Michel FOUCAULT a Paul RABINOW. Michel Foucault: za hranicemi strukturalismu a hermeneutiky. Translated by Jan Hasala. Praha: Herrmann & synové, 2002. 388 s. ISBN 9788087054208.
FIALA, Jiří a Jan SCHLEMMER. Základy praktické makrofotografie a mikrofotografie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1956, 174 s.
FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001, 162 s. Eseje (OSVU), sv. 3. ISBN 80-238-7569-8.
HAVLÁSEK TATAROVÁ, Lucie. Ornament v přírodě, vědě a umění. Analýza diskurzu připadové studie výuky [online]. 2014. 310 s. Vedoucí práce Marie Fulková.
CHVATÍK, Květoslav. Člověk a struktury: kapitoly z neostrukturální poetiky a estetiky. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996. 206 s. Edice Orientace (Český spisovatel (Firm), sv. 18. ISBN 80–202-0583-7.
JOST, François. Realita - fikce: říše klamu. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2006, 107 s. ISBN 80-7331-056-2.
KULKA, Jiří. Psychologie umění.Vyd. 2., přeprac. a dopl., v Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008. 435 s. Psyché (Grada Publishing). ISBN 978-802-4723-297.
LINHART, Josef. Náhodné variace struktura a plán v tvořivé činnosti. Praha: Academia, 1971, 123 s.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004, 265 s. ISBN 80-902267-5-2.
VANČÁT, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení: gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 167 s. ISBN 80-718-4975-8.
VORÁČOVÁ, Šárka., CSACHOVÁ, Lucia. Atlas geometrie: geometrie krásná a užitečná. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. 256 s. ISBN 978-80-200-1575-4.
Předběžná náplň práce
Teoretický rámec práce se zaměřuje na proměnlivost obrazu reality, skladebných systémů, struktur a konstrukcí ve vizuální realitě. Nekonečná variabilita seskupení, opakující se abstraktní i smyslově konkrétní tvary ve vnitřním i vnějším prostoru. Text se zabývá možnostmi multiplikace tvaru v rámci teorie přírodních věd, filosofie fotografie a typologie přístupů ke skutečnosti – v rámci kognitivního a vizuálního vnímání a jeho vztahem k historii umění zejména 20. století.

Autorská část představuje pojetí myšlení v souvislostech částí, celku, pohybu a času ve fotografickém médiu. Celek reality je chápán jako proměna jeho jednotlivých částí. Při tvorbě fotografií je pracováno s multiplikací jednotlivých prvků za pomoci několikanásobné expozice nebo za pomoci úprav v grafických programech při užití některých prvků postprodukce.

Didaktická část porovnává výtvarnou praxi na osmiletém gymnáziu a základní umělecké škole. Námětem je realizace trojrozměrného variabilního objektu s pohyblivými prvky.
Žáci vytváří autorský artefakt na základě geometrické nebo organické konstrukce. Zadáním je sestrojit jednoduchý objekt složený za opakovaného použití jednoho typu tvaru a zvolit si princip skládání konstrukce v prostoru. Důraz je kladen na zákonitosti vztahů předmětů a tvarů v prostoru, na vliv uměleckého procesu, který utváří chápání reality, odkazuje na interakci s vizuálně obrazným vyjádřením v roli příjemce i autora. Žák uplatňuje citlivost smyslového i racionálního vnímání. Žák rozvíjí smysl pro prostorové formy při konstruování trojrozměrných objektů, seznamuje se s technickými zákonitostmi při vytváření objektu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theoretical framework of the thesis focuses on the variability of the picture of reality, composite systems, structures and structures of visual reality. Infinite variability grouping, repetitive abstract and sensory specific forms of inner and outer space. The text deals with the possibilities of multiplication shape within the theory of natural sciences, philosophy of photography and typology of approaches to reality - in the context of cognitive and visual perception as well as the chosen topics from the art history of 20th century art.

Artistic part presents concept of dividing general into particular, as well as movement and time in the photographic medium. The unity of reality is seen as a transformation of its individual parts. Photographs are created as multiplication of individual elements with the help of multiple exposure or by a modification in graphic programs in the use of some elements of post-production.

The didactic part compares the art to practice the eight-year grammar school and elementary art school. The theme is the realization of a three-dimensional object variable with moving elements. Pupils create architectural artifact on the basis of geometric and organic designs. The task is to construct a simple object composed for repeated use of one type of shape and to choose the principle of forming structures in space. Emphasis is placed on the patterns of relationships and shapes of objects in space, the influence of the artistic process that shapes the understanding of reality, referring to the interaction of visual expression in the role of both the recipient and author. Pupil puts sensory sensitivity of both sense and rational perception. Pupil develops a sense of spatial forms in constructing three-dimensional objects, gets acquainted with the technical patterns in creating an object.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK