Evaluace primárně preventivního programu Boys and Girls Plus
Název práce v češtině: | Evaluace primárně preventivního programu Boys and Girls Plus |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Evaluation of primary prevention program Boys and Girls Plus |
Klíčová slova: | Primární prevence, evaluace, efektivita, závislost, užívání droj, adolescence, zdravý životní styl |
Klíčová slova anglicky: | primary prevention, evaluation , effectiveness, addiction, drug use, adolescence, healthy lifestyle |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 17.12.2015 |
Datum zadání: | 17.12.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. MgA. Markéta Čermáková |
Zásady pro vypracování |
Teoretické zpracování z dostupné odborné literatury
Důraz na formální a etickou správnost Užití kvantitativního a kvalitatního přístupu při zpracování dat |
Seznam odborné literatury |
1) ČERNÝ, Milan a Pavla LEJČKOVÁ. Zaostřeno na drogy 2: Systémový přístup v prevenci užívání návykových látek: Co funguje a nefunguje v primární prevenci. 1. vyd. Praha: Úřad vlády ČR, 2007.
2) Evaluace a diagnostika preventivních programů. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, odbor pro mládež, 2002. 3) CHARVÁT, Miroslav, Lucie JURYSTOVÁ a Michal MIOVSKÝ.Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. Vyd. 1. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012, 39 s. ISBN 978-80-87258-71-2. 4) KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 343 s. ISBN 80-86734-05-6. 5) Mezinárodní standardy prevence užívání drog. 1. vyd. v jazyce českém. Praha: Národní monitorovací středisko pro drogy a drogovou závislost, 2014, 56 s. Monografie (Úřad vlády České republiky). ISBN 978-80-7440-097-1. 6) MILLER, B. A., H. D. HOLDER a R. B. VOAS. Environmental strategies for prevention of drug use and risks in clubs. Journal of Substance Use [online]. 2009, 14(1): 19-38 [cit. 2015-11-26]. DOI: 10.1080/14659890802305887. ISSN 1465-9891. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14659890802305887 7) MIOVSKÝ, Michal (ed.) a Pavel BÁRTÍK. Primární prevence rizikového chování ve školství. Vyd. 1. Praha: Sdružení SCAN, 2010, 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7. 8) MIOVSKÝ, Michal a kol. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2. 9) MIOVSKÝ, Michal a kol. Prevence rizikového chování ve školství. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1. 10) MIOVSKÝ, Michal a kol. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5. 11) MIOVSKÝ, Michal, Pavel KUBŮ a Lenka MIOVSKÁ. Evaluace programů primární prevence užívání návykových látek v ČR: základní východiska a aplikační možnosti. Adiktologie. 2004, ((4)3): 289-301. 12) NEŠPOR, Karel, Ladislav CSÉMY a Hana PERNICOVÁ. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag, 1999. 13) PACIFICI, Caesar, Mike STOOLMILLER a Carol NELSON. Evaluating a prevention program for teenagers on sexual coercion: A differential effectiveness approach. Journal of Consulting and Clinical Psychology [online]. 2001, 69(3): 552-559 [cit. 2015-11-26]. DOI: 10.1037//0022-006X.69.3.552. ISSN 0022-006x. Dostupné z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0022-006X.69.3.552 14) REMENTERIA, Oihana a Nathalie CUNIN. Boys and Girls Plus - vzdělávací program pro prevenci škod způsobených alkoholem a drogami. 2015. 15) SKÁCELOVÁ, Lenka. Metodika práce s dětmi v oblasti primární prevence rizikových jevů. 1. vyd. Praha: TOGGA, 2012. ISBN 978-80-7476-005-1. |
Předběžná náplň práce |
V rámci diplomové práce bude provedena evaluace primárně preventivního programu Boys and Girls Plus, který byl v České republice realizován na základních a středních školách. Program probíhal současně v osmi evropských zemích. V diplomové práci budou zpracována, vyhodnocena a následně interpretována data za Českou republiku, která byla shromážděna realizátory projektu.
V teoretické části bude popsán samotný projekt Boys and Girls Plus, jeho průběh a realizace. Dále bude teoretická část věnována různým přístupům k evaluaci primárně preventivních programů a zkoumání efektivity programů v praxi. V empirické části proběhne vyhodnocení získaných dat od účastníků projektu (přes 600 žáků a 27 vyučujících). Žáci vyplňovali postojové dotazníky před i po intervenci, dále se vyjadřovali k samotnému programu Boys and Girls Plus. Jejich výpovědi budou zpracovány kvantitativně. Vyučující se vyjadřovali po realizaci programu, jejich výpovědi budou zpracovány smíšeným designem – kvalitativními i kvantitativními metodami. Evaluace se zaměří především na efektivnost programu vzhledem ke zvoleným cílům tvůrců programu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis evaluates the Boys and Girls Plus primary drug prevention programme that was carried out at elementary and secondary schools throughout the Czech Republic. The programme ran concurrently in eight European countries. The thesis processes, evaluates, and interprets the data collected by the project organizers for the Czech Republic.
The theoretical part of the thesis describes the Boys and Girls Plus project, its progress, and implementation. It also addresses the various approaches to the evaluation of primary prevention programmes and examines their effectiveness in practice. The empirical part of the thesis evaluates the data collected from the project participants (over 600 pupils/students and 27 teachers). Students filled in attitude questionnaires both before and after the intervention and they also commented directly on the Boys and Girls Plus programme itself. Their answers were subject to quantitative processing. Teachers provided their feedback after the programme implementation; their responses were processed using a combination of qualitative and qualitative methods. The evaluation focuses in particular on the effectiveness of the programme with regard to the aims defined by its creators. |