Názory rodičovské a pedagogické veřejnosti na odklad školní docházky
Název práce v češtině: | Názory rodičovské a pedagogické veřejnosti na odklad školní docházky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Opinions of parental and pedagogical public on school attendance postponement |
Klíčová slova: | dítě předškolního věku, odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost, zápis do základní školy, předškolní vzdělávání, rodiče, učitelé mateřské školy, učitelé základní školy |
Klíčová slova anglicky: | preschool child, school attendance postponement, school maturity, school readiness, primary school enrolment, preschool education, parents, kindergarten teachers, primary school teachers |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.12.2015 |
Datum zadání: | 07.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 30.05.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PhDr. Hana Valentová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zaměřena na téma školní připravenosti dětí před zahájením povinné školní docházky, konkrétně bude věnována problematice odkladů školní docházky. Cílem práce bude zjistit a analyzovat důvody a názory rodičovské i odborné veřejnosti na odklad školní docházky.
V teoretické části se studentka zaměří na faktory ovlivňující školní připravenost a školní zralost. Zmapuje v kterých státech je využíván institut odložení školní docházky. V praktické části metodou dotazníku a rozhovorů budou zjišťovány důvody, proč se rodiče rozhodují pro odložení povinné školní docházky o jeden rok. Jaký zásadní význam rodiče spatřují v odložení školní docházky. Výzkumné šetření bude zaměřeno na skupinu respondentů z řad rodičovské i odborné pedagogické veřejnosti (učitelé MŠ a učitelé ZŠ) a dále na skupinu dětí s odkladem školní docházky. Metoda rozhovoru a dotazníku bude doplněna o analýzu dětské kresby dětí s odkladem škoní docházky. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2008. SBN 978-802-5118-290.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009 KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3673-598. Diagnostika školní zralosti: školní zralost. Praha: Raabe, c2012, LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. TŮMOVÁ, Marta. Faktory ovlivňující adaptaci dítěte na zahájení školní docházky. 1991, FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP 2004. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psycholgie. Praha : Portál 2000. |