Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Názory rodičovské a pedagogické veřejnosti na odklad školní docházky
Název práce v češtině: Názory rodičovské a pedagogické veřejnosti na odklad školní docházky
Název v anglickém jazyce: Opinions of parental and pedagogical public on school attendance postponement
Klíčová slova: dítě předškolního věku, odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost, zápis do základní školy, předškolní vzdělávání, rodiče, učitelé mateřské školy, učitelé základní školy
Klíčová slova anglicky: preschool child, school attendance postponement, school maturity, school readiness, primary school enrolment, preschool education, parents, kindergarten teachers, primary school teachers
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.12.2015
Datum zadání: 07.01.2016
Datum a čas obhajoby: 30.05.2017 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na téma školní připravenosti dětí před zahájením povinné školní docházky, konkrétně bude věnována problematice odkladů školní docházky. Cílem práce bude zjistit a analyzovat důvody a názory rodičovské i odborné veřejnosti na odklad školní docházky.
V teoretické části se studentka zaměří na faktory ovlivňující školní připravenost a školní zralost. Zmapuje v kterých státech je využíván institut odložení školní docházky. V praktické části metodou dotazníku a rozhovorů budou zjišťovány důvody, proč se rodiče rozhodují pro odložení povinné školní docházky o jeden rok. Jaký zásadní význam rodiče spatřují v odložení školní docházky. Výzkumné šetření bude zaměřeno na skupinu respondentů z řad rodičovské i odborné pedagogické veřejnosti (učitelé MŠ a učitelé ZŠ) a dále na skupinu dětí s odkladem školní docházky. Metoda rozhovoru a dotazníku bude doplněna o analýzu dětské kresby dětí s odkladem škoní docházky.
Seznam odborné literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2008. SBN 978-802-5118-290.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009
KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3673-598.
Diagnostika školní zralosti: školní zralost. Praha: Raabe, c2012,
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
TŮMOVÁ, Marta. Faktory ovlivňující adaptaci dítěte na zahájení školní docházky. 1991,
FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP 2004.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psycholgie. Praha : Portál 2000.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK