Pojetí času jako východisko výtvarné činnosti v MŠ
Název práce v češtině: | Pojetí času jako východisko výtvarné činnosti v MŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Conception of the time as a starting point for art activities in kindergardens |
Klíčová slova: | časový koncept, lineární čas, předškolní věk, kvalitativní výzkum, experiment, tvorba a komunikace |
Klíčová slova anglicky: | time conception, linearity, pre-school, qalitative research design, experiment, creativity and communication |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.12.2015 |
Datum zadání: | 05.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 10.01.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.01.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. ak. mal. Jiří Kornatovský |
Zásady pro vypracování |
Zaměřte se na prozkoumání představ o čase u dětí předškolního věku.
Realizujte vlastní pedagogický pokus a výzkumnou sondu, která bude využívat postupy kvalitativní metodologie. Vlastní pedagogickou práci i sebraná výzkumná data analyzujte s oporou o vybranou literaturu a výtvarný oborový kontext. Zaměřte se na teoretické rámce, oborově didaktické a umělecké rámce, které se problematikou času zabývají. Didaktické aspekty teoretické práce rozšiřte o probádání organizačních rámců práce. Z provedené výzkumné sondy vypracujte soubor doporučení pro práci s výtvarnými činnostmi, které rozvíjejí dětské myšlení o čase. |
Seznam odborné literatury |
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 1. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012.
FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha, H+H, 2008. KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: Grada, 2008 HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání PINC, Z.: Fragmenty k filosofii výchovy. Oikoymenh, 1999. ŠVAŘÍČEK R. ŠEĎOVÁ, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál, 2007. Další literatura bude doplněna v průběhu práce. |
Předběžná náplň práce |
Práce prozkoumá koncepty časovosti u dětí předškolního věku a možnosti výtvarné práce, která tyto koncepty pomáhá reflektovat a rozvíjet. Teoretická část práce bude předkládat vhledy studentky do vybraných teoretických textů týkajících se časovosti. Pojedná také o výtvarných oborových kontextech, které se týkají časovosti, případně o dalších uměleckých kontextech, které se v průběhu práce ukáží jako důležité. Práce se bude dále zabývat didaktickými aspekty předškolního vzdělávání. Výzkumná sonda, kterou bude obsahovat, bude zpracovaná jako kvalitativní výzkum, mezi použitými metodami sběru dat může být experiment nebo rozhovor. Studentka také naplánuje a realizuje vlastní jednotku Výtvarné výchovy v mateřské škole, s ohledem na cíle práce.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis studies time conceptions of pre-school children and pedagogical decision-making. Its theoretical part contains students insights into theoretical frameworks. The student will also mention specialized contexts concerning temporarity and other artistic context if she finds them relevant for the work. The work will be focused on pre-school education. tT will contain a research part in qualitative metodology and pedagogical part and realization. |