Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metodické postupy při vyučování českého jazyka na kurzech pro děti cizinců
Název práce v češtině: Metodické postupy při vyučování českého jazyka na kurzech pro děti cizinců
Název v anglickém jazyce: Methodological procedures used in Czech language education on courses for foreign children
Klíčová slova: cizinci, výuka češtiny, kurzy pro cizince, sociokulturní minimum, metody výuky cizího jazyka, interkulturní psychologie
Klíčová slova anglicky: Foreigners, Czech language education, courses for foreigners, socio-cultural minimum, methods of foreign language teaching, intercultural psychology
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Dvořáčková
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.12.2015
Datum zadání: 02.12.2015
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.12.2015
Datum a čas obhajoby: 26.06.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2017
Oponenti: Mgr. Marie Dvorná
 
 
 
Zásady pro vypracování
- Sběr podkladů pro zpracování teoretické části
- Vytvoření a sestavení souboru metod pro výuku ČJ
- Sběr podkladů pro praktickou část práce – výzkum na školách s integrací cizinců
- Sumarizace zjištěných poznatků, porovnání účinnosti metod - závěr
Seznam odborné literatury
Zdroje
BAČÁKOVÁ, Markéta. Uprchlíci a vzdělávání: děti-uprchlíci na českých školách & jazyková výuka v rámci SIP. Praha: UNHCR, 2011.
BERRY, John W. Cross-cultural psychology: research and applications. 2nd ed. New York: Cambridge University, c2002. ISBN 0-521-64617-0.
BIBENOVÁ, Michaela. Vietnamská rodina a její integrace do společnosti : bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra speciální pedagogiky, 2013. 68 listů, 2 listy. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Martina Vodičková.
BODNÁROVÁ, Daniela. Multi kulti: menšiny v ČR : metodická příručka pro základní školy. Olomouc: Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, 2009. ISBN 978-80-254-5225-7.
ČECH, Tomáš, Eva HOMOLKOVÁ, Markéta HRDOUŠKOVÁ, et al. Jaká je škola u mě doma. 2. vydání. Ilustroval Vojtěch ŠEDA. Praha: META - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2015. ISBN 978-80-260-8167-8.
DZIKOVÁ, Hana, ed. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
HÁDKOVÁ, Marie. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem: [Univerzita J.E. Purkyně], 2008. ISBN 978-80-7414-100-3.
HRDLIČKA, Milan a Markéta SLEZÁKOVÁ. Nízkoprahové kursy češtiny pro cizince: příručka : pomocný materiál určený pro kursy, ve kterých se připravují lektoři pro výuku nízkoprahových kursů češtiny pro cizince. [Praha: Člověk v tísni], c2007. ISBN 978-80-86961-44-6.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-867-1.
HRUBÁ, Jitka. Čeština pro děti cizinců: metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-15-2.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.
CHVÁTALOVÁ, Andrea. Prevence vybraných patologických jevů u dětí cizinců: bakalářská práce. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. 60. listů. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Irena Loudová, PhD.
IGOA, Cristina. The inner world of the immigrant child. New York: St. Martin's Press, c1995. ISBN 031210801X.
JELÍNEK, Stanislav. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.
MERKLE, Stefan a Edgardis GARLIN. Kikus. Ismaning: Hueber, c2007. ISBN 978-3-19-211431-1.
NĚMEC, Zbyněk. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.
PROCHÁZKOVÁ Petra, Sociokulturní minimum pro malé cizince. Kolín: Nebelvír o.p.s., 2010
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007. Psychologie (Portál). ISBN 978-80-7367-280-5.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-72-2.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, Robert TRBOLA a Ondřej HOFÍREK. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-023-0.
SØNNESYN, Gunvor. Metodologie Grunnlaget: model pojmového vyučování. Praha: Člověk v tísni, 2013. ISBN 978-80-87456-43-9
TITĚROVÁ, Kristýna a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o. p. s., 2014


Sekundární zdroje
ČERNÍK, Jan, a kol. S vietnamskými dětmi na českých školách. dotisk. Praha: H&H Vyšehradská, 2007. ISBN 80-7319-055-9
FLANDERKOVÁ, Anna. Můj první sešit z čj – pro žáky cizince
HLAVÁČKOVÁ, Jana. Čeština pro cizince: soubor metodických listů. Brno: ZŠ Staňkova, 2010
HRONOVÁ, Karla a Josef HRON. Čeština pro cizince - Ahoj, jak se máš?: Czech for foreigners - Hello! How are you : H+H : A1/AOK. Praha: Didakta, 2009. ISBN 978-80-254-3660-8.
CHVÁTALOVÁ, Andrea. Vzdělávání dětí cizinců na základních školách: závěrečná práce. Jihlava: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, 2012. 35 listů. Vedoucí závěrečné práce Doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
KOLLMANNOVÁ, Ludmila. Jak porozumět cizí řeči: teorie a praxe poslechu s porozuměním v angličtině. Vyd. 1. Voznice: Leda, 2003, 158 s. ISBN 80-7335-015-7.
LEJNAROVÁ, Ilona, Světlana KOTYKOVÁ a Jiřina KINKALOVÁ. Čeština pro malé cizince. Praha : Euromedia Group - Knižní klub, 2004. Universum (Knižní klub). ISBN 80-242-1215-3.
OJALA, Mikko. How parents and teachers express their educational expectations for developing and teaching young children: IEA ; Preprimary study in Finland 3. Joensuu: University, 1997. ISBN 9789517084482.
PROCHÁZKOVÁ, Lucie a Kristýna TITĚROVÁ. Hello Czech Republic: doma v nové zemi : příručka pro učitele. Praha: META, 2015. ISBN 978-80-906296-0-8.
STIGLER, J. W. and PARRY, M. Mathematics learning in Japanese, Chinese, and American classrooms. In: Stigler J. W. Shwedes. R. A. (Ed.): Cultural Psychology: Essays in Comparative Human Developement. Cambridge: CUP 1990
SVOBODOVÁ, Jana. Učím se česky 1 (pracovní učebnice). Liberec: Harry Putz, 2012
ŠKODOVÁ, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357-582-3.
ŠKODOVÁ, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 2. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-933-3.



Slovníky a encyklopedie
KARLÍK Petr, NEKULA Marek a PLESKALOVÁ Jana. Encyklopedicky slovník češtiny. Praha: NLN, 2002.


Elektronické zdroje
Arcidiecézní charita Praha: Charita Česká republika [online]. [cit. 2017-02-15]. © 2017 Dostupné z: http://praha.charita.cz/sluzby/migrace/
CIC: Centrum pro integraci cizinců [online]. [cit. 2017-02-15]. © 2012 Dostupné z: http://www.cicpraha.org
Čeština jako druhý jazyk. Inkluzivní škola: Informační portál zaměřený na začleňování žáků cizinců do českého vzdělávacího systému [online]. 2015 [cit. 2017-05-19]. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/cestina-jako-druhy-jazyk-cjdj
Čeština pod kontrolou: Užijte si s námi lekce češtiny [online]. [cit. 2017-02-15]. Dostupné z: http://czechundercontrol.com/?lang=cs
InBáze [online]. [cit. 2017-02-15]. © 2017 Dostupné z: http://www.inbaze.cz
Integrační centrum Praha [online]. [cit. 2017-02-15]. Dostupné z: http://www.icpraha.com
JANÍČKOVÁ, Anna. Školský rok na Ukrajine. Diecézní charita: ostravsko-opavská [online]. 2015 [cit. 2016-05-25]. © 2016 – 2017. Dostupné z: http://adoptujsi.cz/skolsky-rok-na-ukrajine/
Klub Hanoi: stránky všech přátel Vietnamu [online]. [cit. 2017-02-15]. Dostupné z: http://www.klubhanoi.cz/index.php
Kognitivní server: Výkladový slovník [online]. Hradec Králové [cit. 2016-05-20]. Dostupné z: http://fim2.uhk.cz/cogn/
Meta: společnost pro příležitosti mladých migrantů [online]. [cit. 2017-02-15]. Dostupné z: http://www.meta-ops.cz
Organizace pro pomoc uprchlíkům [online]. [cit. 2017-02-15]. Dostupné z: http://www.opu.cz/cs/
Plány IVP a PLPP. Metodický portál: inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2015 [cit. 2017-03-20]. Dostupné z: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10466
Podpůrná opatření. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 2017-02-25]. © 2013 – 2017. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/podpurna-opatreni
Poradna pro integraci [online]. [cit. 2017-02-15]. © 2012 Dostupné z: http://p-p-i.cz
Poradna pro občanství, občanská a lidská práva [online]. [cit. 2017-02-15]. © 2015 Dostupné z: http://www.poradna-prava.cz
Scs.abz.cz: Slovník cizích slov [online]. [cit. 2016-05-25]. © 2005-2017 Dostupné z: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz
Sdružení pro integraci a migraci [online]. [cit. 2017-02-15]. © 2011 – 2017 Dostupné z: http://www.migrace.com
TITĚROVÁ, Kristýna. Podpora vzdělávání dětí a žáků s OMJ v souladu s novou legislativou platnou od 1. 9. 2016. Inkluzivní škola [online]. 2016, , 8 [cit. 2017-02-25]. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/podpora_vzdelavani_zomj_-_zmena_legislativy_2016_1.pdf
TOLLAROVÁ, Blanka. Lidé jedné země: Vietnamská socialistická republika [online]. 2010, s. 17 [cit. 2016-06-27]. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/Vietnam.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK