Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Název práce v češtině: | Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specific of Roma Population worked out through the means of Drama in Education |
Klíčová slova: | dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | drama in education, structured drama, multicultural education, Roma population, culture and history of the Roma population, The Framework Educational Program for Basic Education, primary school children |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radmila Svobodová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.11.2015 |
Datum zadání: | 28.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. Mgr. Radek Marušák |
Zásady pro vypracování |
Cíl diplomové práce:
Přiblížit dětem 1. stupně historii a kulturu Romů metodami dramatické výchovy. Postup při realizaci: 1) Studium historie, kultury, jazyka a odlišností Romů. 2) Studium odborné literatury. 3) Formulace výzkumných otázek, respektive hypotéz pro praktickou část diplomové práce. 4) Tvorba výukového celku, zaměřeného na historii, kulturu, hodnoty, odlišnosti a jazyk Romů, a příslušnou současnou legislativu. 5) Výběr konkrétních škol a tříd, kde bude realizována praktická část diplomové práce. 6) Realizace praktické části. 7) Evaluace realizace praktické části. 8) Vyhodnocení výzkumných otázek, respektive hypotéz. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
Clark, Jim a kol...............................................................................Lekce pro život Brno, 2008 Hancock,I...............................................................................My, romský národ, Bratislava 2005 Horvátová, A.............................................................….O velké ramě a jiné příběhy, Signeta, Praha 2003 Jařabová, Z. a kol..................................................................Černobílý život, Gallery, Praha 2000 Machková,E...........................................................................Jak se učí dramatická výchova AMU Praha 2007 Miro, V......................................................................................Špalíček romských miniatur, CPSD 2008 Saxtonová,J a Morganová,N..........................................................................Vyučování dramatu STD Praha 2001 Ulrychová,I............................................................................................Drama a příběh, AMU Praha 2007 |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis focuses on the topic of multicultural education based on elaborated methods and techniques of drama in education. The theoretical part deals with the drama in education, its objectives, methods and techniques, and its inclusion in The Framework Educational Program for Basic Education (FEP), then on the Roma population and its specifics, multicultural education, its goals and its inclusion in the FEP. Through structured drama techniques in the practical part I try to explain school children the history, culture, values and way of life of the Roma population reflected by assimilation policy of the Czech Republic of the last century. Via this drama in education lessons focused on learning the specifics of the Roma population, I make an effort to prevent or influence prejudices. I have chosen to focus on this ethnic minority as it is the largest ethnic group in the Czech Republic and it is exposed to probably most significant racial prejudice. |