Porozumění problematice genderu u žáků 2. stupně ZŠ
Název práce v češtině: | Porozumění problematice genderu u žáků 2. stupně ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children´s understanding of gender issues on secondary school |
Klíčová slova: | žákovská pojetí, gender, stereotyp, kvalitativní výzkum, hloubkový rozhovor |
Klíčová slova anglicky: | children’s understanding, gender, stereotype, qualitative research, in-depth interview |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 24.11.2015 |
Datum zadání: | 24.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Milena Tichá, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část práce je zaměřena na obecné vymezení pojmů prekoncept, gender a stereotyp, neboť v praktické části bude věnována pozornost prekonceptům u dětí školního věku v oblasti genderové stereotypizace.
Ve druhé části bude prezentován vlastní kvalitativní výzkum žákovských prekonceptů, realizovaný pomocí strukturovaného rozhovoru a analýzy písemných dokumentů. Výzkum bude zaměřen zejména na stereotypy v souvislosti s genderem – jakým způsobem jsou zobrazeny v písemných dokumentech a jak je vnímají děti školního věku. |
Seznam odborné literatury |
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. HNILICA, K. Stereotypy, předsudky, diskriminace : (pojmy, měření, teorie). Praha: Karolinum, 2010. JARKOVSKÁ, L. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013. JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K. Gendrové aspekty českého školství. Sociologický časopis (2008) OAKLEY, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. SMETÁČKOVÁ, I., VLKOVÁ K. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, 2005. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada Publishing, 2011. ŠMAUSOVÁ, G. Proti tvrdošíjné představě o ontické povaze gender a pohlaví. Sociální studia (2002) ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. VOSNIADOU, S. International handbook of Research on conceptual change. New York and London: Routledge, 2008. Předběžná náplň práce |
Předběžná náplň práce |
Předložená diplomová práce je zaměřena na diagnostiku porozumění problematice genderu u žáků základní školy. Cílem práce je analyzovat a srovnat žákovská porozumění problematice genderu představené v teoretické části práce.
Teoretická část vymezuje základní pojmy problematiky genderu – gender, stereotyp, genderové stereotypy, rovněž téma konstruktivismu, pedagogického konstruktivismu a dětských interpretací světa. V této části diplomové práce jsou také prezentovány výsledky vybraných výzkumů, které se zabývají danou problematikou. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkumná sonda, která prostřednictvím individuálních hloubkových rozhovorů se žáky základní školy sbírá potřebná data pro následnou kvalitativní analýzu. Výsledky výzkumné sondy jsou následně porovnány s již realizovanými výzkumy v této oblasti. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The present thesis is focused on primary school pupil’s understanging of gender issues. The aim of the thesis is to analyze and compare how pupils understand the gendre issues introduced in the theoretical part of the thesis.
The theoretical part of the thesis defines the theoretical concepts of the gender issues – gender, stereotype, gender stereotypes, also related areas, constructivism, pedagogical constructivism and children’s interpretations of the world. In this part of the thesis, there is also presented an overview of current research focused on the gender issues. The practical part consists in a qualitative analysis. The data are collected through individual in-depth interview with primary school pupils. The results of the analysis are compared with previous stuides focused on the gender issues. |