Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přístupy k ,,výchově charakteru" založené na důkazech
Název práce v češtině: Přístupy k ,,výchově charakteru" založené na důkazech
Název v anglickém jazyce: Evidence-based Approaches to Character Education
Klíčová slova: založené na důkazech|charakterové přednosti|výchova charakteru|výuka charakteru|sociálně-emocionální dovednosti|sociálně-emocionální učení|nekognitivní dovednosti|well-being|pozitivní výchova a vzdělávání|dobrá praxe
Klíčová slova anglicky: evidence-based|character strengths|character education|social and emotional skills|social and emotional learning|non-cognitive skills|well-being|positive education|best practice
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.11.2015
Datum zadání: 03.11.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.05.2016
Datum a čas obhajoby: 13.09.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tzv. výchovou charakteru (character education) založenou na důkazech tak, jak je zkoumána a implementována v USA (a v případě jiných dostupných zdrojů i v dalších zemích) jakožto paralelou ke konceptu osobnostně sociální výchovy v českých podmínkách – od klíčových charakterových vlastností, postojů a dovedností umožňujících lidské prospívání a osobnostní růst až po konkrétní účinné metody jejich rozvoje a diseminace.
První část práce se bude zabývat teoretickými obecně, osobnostně, sociálně, pedagogicko psychologickými a metodickými východisky charakterové výchovy. Ve druhé, prakticky zaměřené části, budou prostřednictvím obsahové analýzy dostupných dokumentů představeny a kriticky zhodnoceny příklady konkrétních programů a metod, včetně způsobů implementace výuky charakteru, které vycházejí z principů a poznatků popsaných v teoretické části a jsou zkoumány, šířeny a replikovány v reálném prostředí (partnerských) školských institucí a rodin.
Cílem této práce je tedy popis a analýza vědecky ověřovaných přístupů k rozvoji lidského charakteru včetně praktických pedagogických metod, jejichž prostřednictvím lze nabyté poznatky efektivně šířit za hranice jejich původu.
Seznam odborné literatury
Dodge, K. A., Bierman, K. L., Coie, J. D., Greenberg, M. T., Lochman, J. E., McMahon, R. J., ... & Conduct Problems Prevention Research Group. (2015). Impact of early intervention on psychopathology, crime, and well-being at age 25. American journal of psychiatry.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child development,82(1), 405-432.
Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.
Dweck, C., Walton, G. M., & Cohen, G. L. (2011). Academic tenacity: Mindsets and skills that promote long-term learning. Gates Foundation. Seattle, WA: Bill & Melinda Gates Foundation.
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M.D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of personality and social psychology, 92(6), 1087.
Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: an experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of personality and social psychology, 84(2), 377.
Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-Emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American journal of public health, 105(11), 2283-2290.
Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., ... & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 2693-2698.
Mueller, C. M., & Dweck, C. S. (1998). Praise for intelligence can undermine children's motivation and performance. Journal of personality and social psychology, 75(1), 33.
Peterson, C., Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues. New York, NY: Oxford University Press.
Seligman, M. E. (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
Tough, P. (2013). How children succeed. Random House.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK