Přístupy k ,,výchově charakteru" založené na důkazech
Název práce v češtině: | Přístupy k ,,výchově charakteru" založené na důkazech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Evidence-based Approaches to Character Education |
Klíčová slova: | založené na důkazech|charakterové přednosti|výchova charakteru|výuka charakteru|sociálně-emocionální dovednosti|sociálně-emocionální učení|nekognitivní dovednosti|well-being|pozitivní výchova a vzdělávání|dobrá praxe |
Klíčová slova anglicky: | evidence-based|character strengths|character education|social and emotional skills|social and emotional learning|non-cognitive skills|well-being|positive education|best practice |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.11.2015 |
Datum zadání: | 03.11.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat tzv. výchovou charakteru (character education) založenou na důkazech tak, jak je zkoumána a implementována v USA (a v případě jiných dostupných zdrojů i v dalších zemích) jakožto paralelou ke konceptu osobnostně sociální výchovy v českých podmínkách – od klíčových charakterových vlastností, postojů a dovedností umožňujících lidské prospívání a osobnostní růst až po konkrétní účinné metody jejich rozvoje a diseminace. První část práce se bude zabývat teoretickými obecně, osobnostně, sociálně, pedagogicko psychologickými a metodickými východisky charakterové výchovy. Ve druhé, prakticky zaměřené části, budou prostřednictvím obsahové analýzy dostupných dokumentů představeny a kriticky zhodnoceny příklady konkrétních programů a metod, včetně způsobů implementace výuky charakteru, které vycházejí z principů a poznatků popsaných v teoretické části a jsou zkoumány, šířeny a replikovány v reálném prostředí (partnerských) školských institucí a rodin. Cílem této práce je tedy popis a analýza vědecky ověřovaných přístupů k rozvoji lidského charakteru včetně praktických pedagogických metod, jejichž prostřednictvím lze nabyté poznatky efektivně šířit za hranice jejich původu. |
Seznam odborné literatury |
Dodge, K. A., Bierman, K. L., Coie, J. D., Greenberg, M. T., Lochman, J. E., McMahon, R. J., ... & Conduct Problems Prevention Research Group. (2015). Impact of early intervention on psychopathology, crime, and well-being at age 25. American journal of psychiatry. Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child development,82(1), 405-432. Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House. Dweck, C., Walton, G. M., & Cohen, G. L. (2011). Academic tenacity: Mindsets and skills that promote long-term learning. Gates Foundation. Seattle, WA: Bill & Melinda Gates Foundation. Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M.D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of personality and social psychology, 92(6), 1087. Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: an experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of personality and social psychology, 84(2), 377. Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-Emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American journal of public health, 105(11), 2283-2290. Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., ... & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 2693-2698. Mueller, C. M., & Dweck, C. S. (1998). Praise for intelligence can undermine children's motivation and performance. Journal of personality and social psychology, 75(1), 33. Peterson, C., Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues. New York, NY: Oxford University Press. Seligman, M. E. (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster. Tough, P. (2013). How children succeed. Random House. |