Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka na 1. stupní ZŠ
Název práce v češtině: | Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka na 1. stupní ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Work with immigrant children in teaching Czech in primary school |
Klíčová slova: | žák s odlišným mateřským jazykem, integrace, inkluze, žák se sociálním znevýhodněním, žák se speciálními vzdělávacími potřebami |
Klíčová slova anglicky: | immigrant children, integration, inclusion, pupil with special needs |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 26.10.2015 |
Datum zadání: | 06.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Lucie Zimová |
Zásady pro vypracování |
Autorka samostatně provede rešerši odborné literatury vztahující se k tématu začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem, dále pak učebnic a metodických materiálů pro učitele. Pravidelně bude konzultovat jednotlivé části práce, bude finalizován obsah a osnova práce na základě seznamu prostudované literatury. Dále bude autorka zasílat jednotlivé kapitoly práce k připomínkám vedoucí práce, poslední konzultaci může autorka využít nejpozději 14 dní před odevzdáním práce, kdy vedoucí projde celý text práce. |
Seznam odborné literatury |
ČANĚK, David. Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1996, 96 s. ISBN 80-852-4194-3.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upr. vyd., v SPN-pedag. nakl. vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-859-3747-6. DOLEŽÍ, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). AUČCJ, 2013. ISBN 978-80-2605-587-7. Prahová úroveň: čeština jako cizí jazyk. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 92-871-4761-2. HANZOVÁ, Marie a Karel KAMIŠ. Učíme se česky: jazykový kurs českého jazyka pro cizince. Praha: Pansofia, 2004, 2 sv. ISBN 80-864-9097-1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. HRUBÁ, Jitka. Čeština pro děti cizinců: metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: MSD, 2004, 65 s. ISBN 80-866-3315-2. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, Iva STRNADOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Cesty k inkluzi: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012, 167 s., [4] s. obr. příl. ISBN 978-80-246-2086-2. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7. Etnické komunity. Vyd. 1. Praha: FHS UK, 2011, 359 s. Agora (Univerzita Karlova). ISBN 978-80-87398-13-5. webové portály: www.cipraha.org www.czechkid.cz www.deticizincu.cz www.inkluzivniskola.cz www.msmt.cz/socialni-programy/integrace-cizincu www.rvp.cz www.uprchlíci.cz www.varianty.cz |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část se skládá z poznatků z odborné literatury. Praktická část se bude skládat z mapování situace vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na českých primárních školách, rešerše dostupných materiálů pro výuku českého jazyka vhodných pro žáky s odlišným mateřským jazykem, dále realizovaného výzkumu na základních školách (mezi využitými výzkumnými metodami bude rozhovor s učiteli, pozorování.
Výzkumné otázky : Jak probíhá výuka žáků s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical part consists of the scientific literature. The practical part will consist of mapping the situation of immigrant children at Czech primary schools, research materials available for teaching the Czech language suitable for immigrant children, as well as research experience in primary schools (between by recovered research methods will talk with teachers observation.
Research questions: How does the education of immigrant children in teaching Czech. |