Mezioborové vztahy fyziky a chemie v přírodovědném vzdělávání
Název práce v češtině: | Mezioborové vztahy fyziky a chemie v přírodovědném vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Interdisciplinary relations of physics and chemistry in science education |
Klíčová slova: | mezipředmětové vztahy, interdisciplinární přístup, výuka fyziky, výuka chemie, mezioborová témata, luminiscence, vesmír, vznik prvků, svíčka, parafín |
Klíčová slova anglicky: | discipline cross-links, interdisciplinary approach, physics education, chemistry education, interdisciplinary relations, luminescence, evolution of the universe, origin of the elements, candle, paraffin |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Jan Valenta, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.11.2015 |
Datum zadání: | 30.11.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2016 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 13.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2016 |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Provést rešerši odborné literatury týkající se integrace fyziky a chemie ve výuce ZŠ, resp. SŠ.
2) Na základě odborné literatury a vlastní zkušenosti autora vybrat témata a přístupy vhodné k integraci výuky fyziky a chemie. 3) Vytvořit pracovní listy pro žáky a metodické materiály pro učitele umožňující realizaci integrované výuky fyziky a chemie. 4) Ověřit vytvořené pracovní listy pro žáky a materiály pro učitele ve výuce (a při přípravě na ni). 5) Získat zpětnou vazbu z výuky a na základě ní připravené materiály upravit. |
Seznam odborné literatury |
Hejnová, E. (2011). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích - minulost a současnost. Scientia in educatione, 2(2), 77−90.
Janás, J. (1996/97). Mezipředmětové vazby v přírodovědných předmětech. Matematika−fyzika−informatika, 6(2), 79−81. Janás, J. (2001). Mezipředmětové vazby fyziky s ostatními přírodovědnými předměty, matematikou a předmětem praktické činnosti na základní škole. Hradec Králové: MAFY. Škoda, J., & P. Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19(3), 24–44. Bílek, M. (2003). Oborové didaktiky jako interdisciplinární vědní obory a jejich vybraná pojetí (s příklady z didaktiky chemie). In: Trendy soudobé výuky didaktických disciplín na vysokých školách: Sekce III. Otázky vzájemného sepětí obecné didaktiky a didaktik jednotlivých oborů [online, http://pdf.uhk.cz/kch_old/obecna_didaktika_konference/prispevky/bilek__sekce3_obor_did.htm] Lepil, O. (2005). Jsou projekty integrované přírodovědy cestou vývoje fyzikálního vzdělávání v 21. století? In: Projekty v teorii a praxi vyučování fyzice. Olomouc: Univerzita Palackého. 32 − 38. MacKinnon, P. J., Hine, D., & Barnard, R. T. (2013). Interdisciplinary Science Research and Education. Higher Education Research and Development, 32(3), 407-419. Mulder, M. (2012). Interdisciplinarity and Education: Towards Principles of Pedagogical Practice. Journal of Agricultural Education and Extension, 18(5), 437-442. |