Chemofobie a její dopady na postoj žáků ZŠ a SŠ k chemii
Název práce v češtině: | Chemofobie a její dopady na postoj žáků ZŠ a SŠ k chemii |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "Chemophobia" and its impacts on attitudes of primary and secondary school pupils to chemistry |
Klíčová slova: | Chemofobie, výuka chemie, chemie a veřejnost |
Klíčová slova anglicky: | Chemophibia, chemistry education, chemistry a society |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D. |
Řešitel: | |
Konzultanti: | doc. RNDr. Karel Nesměrák, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Námětem diplomové práce je zhodnocení postojů žáků základních a středních škol k chemii nikoliv jako učebnímu předmětu, ale jako základní součásti života. Řešitel po prostudování literatury navrhne vhodný dotazník zaměřený na racionální i emocionální postoje žáků k chemii: k jejímu uplatnění v každodenním životě, co v žácích slovo chemie vzbuzuje, jakou mají představu o její uplatnitelnosti ve svém budoucím osobním či profesním životě, zda se domnívají, že chemii lze nahradit či výrazně omezit, jaké jsou jejich postoje k „eko“ či „bio“ výrobkům. Dotazník řešitel, ve spolupráci s učiteli z praxe, zadá v řadě různých typů škol umístěných pokud možno v rozličných lokalitách. Získané odpovědi respondentů řešitel zpracuje včetně využití statistických přístupů. Závěrem řešitel vyvodí ze zpracovaných dat závěry, zejména týkající se možnosti pozitivní změny zjištěných postojů pomocí didaktických přístupů. Doporučená literatura: ▪ Bauer C.F.: Attitude towards chemistry. A semantic differential instrument for assessing curriculum impacts. J. Chem. Educ.85 (2008), 1440–1445. ▪ Chalupa R., Nesměrák K.: Chemofobie, veřejný obraz chemie a co s tím. Chem. Listy108 (2014), 995–1000; a literatura tam uvedená. ▪ Škoda J.: Spolupráce průmyslu, základních, středních a vysokých škol při odstraňování chemofobie. In: Aktuální otázky výuky chemie IX. Hradec Králové, Gaudeamus 2000, s. 166–170. |