Motivační aktivity pro výuku fyziky a přírodovědy na základní škole
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Motivační aktivity pro výuku fyziky a přírodovědy na základní škole |
---|---|
Název práce v češtině: | Motivační aktivity pro výuku fyziky a přírodovědy na základní škole |
Název v anglickém jazyce: | Motivational activities for teaching physics and science at elementary school |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.06.2016 |
Datum zadání: | 29.06.2016 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.06.2016 |
Oponenti: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Zmapovat dostupné materiály pro různé motivační aktivity ve výuce fyziky a přírodovědy na ZŠ (náměty na pokusy, projekty, fyzikální hry, zajímavé úlohy apod.)
2. Navrhnout vlastní sadu motivačních aktivit ve fyzice a přírodovědě pro žáky ZŠ. 3. K navrženým motivačním aktivitám vytvořit metodické materiály určené učitelům fyziky a přírodovědy. 4. Pokud to bude možné, vyzkoušet navržené aktivity přímo ve výuce. |
Seznam odborné literatury |
Mandíková D., Trna J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno 2011.
Mandíková D., Houfková J. a kol.: Přírodovědné úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání 2011. Hejný M., Houfková J., Jirotková D., Mandíková D. a kol.: Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání 2011. Mandíková D., Houfková J. a kol.: Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce, Praha 2012. Turek I.: Ako sa veci hýbů. EDIS, Žilina 2007. Turek I.: Ako veci vidíme. EDIS, Žilina 2015. Šofr R., Vlach M., Drozd Z.: Rande s fyzikou. Česká televize, Praha 2015. Rakušan Z., Votrubcová Š., Havlíček J.: Experimentář. iQlandia, Liberec 2014. Pavelková I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: UK PedF, 2002. Kekule M.: Jak zlepšit výuku fyziky z motivačního hlediska? MFI, 19 (2009) 610-615. |
Předběžná náplň práce |
Malý zájem o studium přírodních věd je dlouholetým problémem ve všech vyspělých zemích světa. Otázka, jak motivovat mládež k zájmu o přírodní vědy, je proto stále naléhavější. S motivací je možné začínat už v předškolním věku, velmi důležitý je ale první kontakt žáků s přírodními vědami na prvním stupni ZŠ v prvouce a zejména přírodovědě. Zde se dá podchytit zájem žáků, který pak lze rozvíjet dále na 2. stupni v již obvykle oddělených přírodovědných předmětech (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis). Učitelům na ZŠ, a to zejména na 1. stupni, mnohdy chybí náměty na motivační fyzikální experimenty, projekty, fyzikální hry a další podobné aktivity. Vážným problémem je také to, že součástí přípravy učitelů prvního stupně ZŠ není fyzika, chemie ani žádný jiný předmět, který by budoucím učitelům základy těchto oborů přiblížil.
Úkolem řešitele (řešitelky) této práce bude zmapovat dostupné materiály pro motivační aktivity ve výuce fyziky na ZŠ a navrhnout vlastní sadu takovýchto aktivit. Pokud to bude možné, budou tyto aktivity vyzkoušeny přímo ve výuce. |