Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Veganství ze sociologické perspektivy
Název práce v češtině: Veganství ze sociologické perspektivy
Název v anglickém jazyce: Veganism from sociological perspective
Klíčová slova: veganství, vegetariánství, jídlo, diety, společenské hnutí, subkultura, životní styl, životní prostředí, speciesismus, analýza
Klíčová slova anglicky: veganism, vegetarianism, food, diets, social movement, subculture, lifestyle, environment, speciesism, analysis
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.09.2015
Datum zadání: 14.09.2015
Datum a čas obhajoby: 13.06.2016 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2016
Oponenti: PhDr. Vít Horák, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Za pomoci vybrané literatury se nejprve pokusím o teoretické zpracování tématu. To zahrnuje vymezení veganství a dalších restriktivních diet, statistické údaje týkající se počtu veganů v populaci, složení veganské populace či stručný popis historie veganství.
V další části bych se rád věnoval již zmiňované subjektivní perspektivě v souvislosti s veganstvím. To znamená především rozbor konkrétních motivací pro přijetí diety bez živočišných produktů, zmapování (společenských) důsledků, které toto rozhodnutí má a popis toho, jak se mění každodennost pro člověka, když se ze samozřejmého stane nepřístupné (ať už se jedná o jídlo, oblečení, zábavu atd.).
Poslední část bych chtěl věnovat pohledu na dnešní veganství jako na specifický druh subkultury či sociálního hnutí na vzestupu. Tento pohled nazývám objektivní perspektivou a jde především o to poskytnout komplexní charakteristiku veganství jako takového. K tomu by mi jako zdroj informací měla pomoci analýza nejznámnějších webových stránek s veganskou tématikou, popř. volně přístupných diskuzních fór.
Předpokládaná struktura práce
Úvod – širší vymezení tématu, cíle práce
Teoretická část – vymezení veganství, historie, statistické údaje
Subjektivní perspektiva – veganství z perspektivy jedince
Objektivní perspektiva – pohled na veganství jako společenské hnutí
Závěr – shrnutí poznatků
Seznam odborné literatury
BARTÁK, R. Filosofie Vegetariánství. [online]. Dostupné z: http://www.zvirevtisni.cz/index.php?Ing=CZ&webid=43&id=52&akce=clanek

DAHLKE, R. Stávám se veganem. 1. vydání. Praha: Grada, 2014. 978-80-247-5272-3.

FOX, M. A. Vegetarianism and Planetary Health. Ethics and the Environment, Autumn 2000, vol. 5, issue 2, s.163-174. ISSN 1085-6633.

FRAŇKOVÁ, Slávka a Věra DVOŘÁKOVÁ-JANŮ. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0548-1.

GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.

KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. 1. vydáni. Praha: SLON, 2000. ISBN 80-85850-86-9.

KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-39-3.

KOLÁŘOVÁ, M. Revolta stylem. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011. ISBN 978-80-7419-060-5.

RISSI, A. ZÜRRER, R. Vegetariánský život. Praha: EarthSave CZ, 2007. ISBN 978-80-86916-00-2

SINGER, Peter. Osvobození zvířat. Praha: Práh, 2001. ISBN 80-7252-042-3.

SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.
Předběžná náplň práce
Ve své práci bych se chtěl zabývat tématikou veganství ze sociologického pohledu. Hlavním cílem této práce bude zmapovat fenomén veganství zejména ze společenského perspektivy, tzn. popsat především sociální kontext a motivace, jež vedou lidi k úplnému vyloučení živočišných výrobků z jídelníčku. Dalším z cílů je popis veganství jako specifického společenského hnutí či zvláštního druhu subkultury, jenž bude založený na analýze největších českých webů s veganskou tématikou, které jsou svým způsobem reprezentativním výstupem pro veganství jako celek.
Výchozí myšlenkou je, že veganství není pouze restriktivní dietou, ale funguje (a to možná především) jako komplexní životní styl, který není pro jedince určující pouze co se týká stravování, ale také v dalších oblastech jako např. volný čas, spotřeba a nakupování či ekologie.
Existuje několik hlavních důvodů k tomu, aby člověk vyřadil ze svého jídelníčku složky živočišného původu. Tyto důvody bych chtěl ve své práci důkladně zmapovat a odhalit tak, co všechno kromě změny jídelníčku se za veganstvím skrývá. Být veganem totiž pro mnohé jedince není zcela jednoduchý úkol. Běžně lidé nad každodenními „samozřejmostmi“ jako je jídlo nebo nakupování příliš nepřemýšlí a vykonávají je tak nějak automaticky. Být veganem vyžaduje od člověka (minimálně ze začátku) větší disciplínu, neboť u věcí, které byly dříve samozřejmé musí najednou zpozornit. Zároveň přechod na rostlinnou stravu vytváří mnohdy až nepřiměřený sociální tlak okolí. U mladších lidí vytváří tento tlak zejména rodiče, přátelé a někdy dokonce učitelé. U dospělých vznikají samozřejmě třecí plochy v partnerských vztazích, pokud se jeden z páru rozhodne pro vegantství a druhý nikoliv. Původ tohoto sociálního tlaku je rozhodně také jedním ze zájmů této práce.
Veganství jako takové je poměrně nový směr, a proto si teprve vytváří svou image. Dnes pravděpodobně neexistuje lepší místo, kde sledovat nejnovější trendy než internet a sociální sítě. Proto si myslím, že místo, kde si člověk může utvořit skutečně komplexní obraz o fenoménech jako je veganství, jsou právě příslušné webové stránky.
Mým záměrem je tudíž vytvořit ucelený obraz veganství a to ze subjektivní perspektivy (perspektivy jedince) a objektivní perspektivy (perspektivy veganství jako celku).


Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The purpose of this work is to create complex view of veganism from sociological perspective. One of the main goals will be to describe veganism from social perspective. This includes covering of social context and motivations, which leads people to remove animal products from their diets. Another goal is to describe veganism as a specific social movement or a special type of subculture. This characterization will be based on the analysis of the biggest czech vegan websites, which are in a way representative output of veganism as a whole.
The fundamental idea is, that veganism isn't only restrictive diet, but works also as a complex lifestyle, which becomes involved not only in the matter of eating, but in other areas of life aswell, such as leisure time activities, consumption and shopping or ecology.
There are a few main reasons for an individual to give up animal products. I want to cover those reasons in depth and expose, what other things are contained in veganism. To be a vegan isn't an easy task for most people. Normally people don't even think about things like food or shopping and do activities connected with them automatically. Veganism requieres higher discipline from an individual, because such a simple activities like shopping or cooking are much more complicated for new vegan. There is also a social pressure caused by parents, friends, partners, relatives or teachers. Source of this pressure is definitely one of interests of this work.
Veganism is relatively new trend, thus it just develops its image. These days there probably isn't a better place, where you can observe the newest trends, than internet and social media. This is the reason, why I think it is valuable tool to analyze websites, when you want to create a complex image of new trends, such as veganism.
So my aim is to give a complex image of veganism from both subjective (perspective of an individual) and objective (perspective of veganism as a whole) perspective.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK