Vztah učitele a žáka, kteří jsou přáteli na Facebooku, se zaměřením na roli autority
Název práce v češtině: | Vztah učitele a žáka, kteří jsou přáteli na Facebooku, se zaměřením na roli autority |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relationship of Teacher and Student who have become Friends on Facebook with Emphasis on Authority |
Klíčová slova: | autorita učitele, facebook, sociální sítě, nová média, vztah učitele a žáka, sebeprezentace v elektronických médiích |
Klíčová slova anglicky: | teachers' authority, facebook, social networks, student - teacher relationship, presentation of self in electronic media |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Marie Pospíšilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.09.2014 |
Datum zadání: | 29.09.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2015 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2015 |
Oponenti: | Mgr. David Mitrenga |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
ARUM, Richard. Judging school discipline: the crisis of moral authority. 1. české vyd. Překlad Jan Jirák, Kateřina Jonášová, Irena Reifová. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, c2003, xii, 321 s. ISBN 06-740-1179-1.
GOFFMAN, E.: Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. 1. české vyd. Překlad Jan Jirák, Kateřina Jonášová, Irena Reifová. Praha: Karolinum, 2006, 341 s. ISBN 80-246-0905-3. STRAUSS, E. a CORBIN, J.: Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1999. VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém a kolektiv. Praha : Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 80-7184-624-4 VALIŠOVÁ, Alena a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. 314 s. |
Předběžná náplň práce |
Vymezení předmětu zkoumání a strukturace výzkumného tématu
Ve své práci bych se chtěl zabývat vztahy studentů a učitelů prostřednictvím Facebooku v posledních čtyřech letech studia na střední škole a jak tyto vztahy ovlivňují jejich interakce ve škole i mimo ni. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu bych chtěl nahlédnout pod pokličku těchto vztahů a zjistit, jak je vnímají a interpretují jak studenti, tak učitelé. Důraz by byl kladen především na roli a formu autority ve vztahu učitel – student, která by mohla být v některých situacích, například při přílišném narušení soukromí jednoho z aktérů, podrobována zkouškám. Teoretická východiska Důvod, proč se zaměřuji právě na interakce učitelů a studentů na Facebooku, opírám o dílo E. Goffmana "Všichni hrajeme divadlo", které se věnuje sebeprezentaci jedinců v kontaktu tváří v tvář a na kterého pak následně navazuje J. Meyrowitz, který jeho přístup přizpůsobuje existenci elektronických médií. Ve světle těchto koncepcí se ukazuje Facebook jako místo, kde se propojují dříve oddělené regiony zákulisí a forbíny a spojují se ve střední zóně. Pokud tedy na Facebooku spolu interagují učitelé a studenti, tak se nutně dostávají napovrch soukromé informace a autorita učitelů tedy bude nutně vyjednávána. Jako teoretický základ pro analýzu dat bych použil vymezení autority v práci A. Vališové "Autorita jako pedagogický problém a kolektiv", zejména její dělení autority na poziční, osobní a funkční. Toto dělení by se mělo posléze stát základem kódovacího schématu. Kódování bych doplnil o kódování otevřené, založené na principech zakotvené teorie Strausse a Corbinové a to pokud nastane situace, že se v datech objeví pro výzkumníka nové poznatky, jež nebudou zapadat do žádné z užitých teorií. Cíle bakalářské práce Cílem bakalářské práce je přiblížení a prozkoumání vztahů a interakcí učitelů a studentů na Facebooku, zejména vyjednávání a udržování autority ve vztahu učitel – student a jak jí také tyto případné vztahy či interakce mohou ovlivňovat. Výzkumné otázky Jak se vyjednává autorita učitele před studenty, pokud spolu interagují na Facebooku? Může přátelství studenta a učitele na Facebooku ovlivňovat autoritu učitele před studenty? Může přátelství studenta a učitele na Facebooku ovlivňovat studentův pohled na učitele? Metody a prameny Metodou zkoumání bude kombinace kvalitativního polostrukturovaného rozhovoru se studenty a učiteli a "etnografické procházky", při které bych se chtěl s respondentem u počítače zaměřit na konkrétní jevy na Facebooku a jejich přímé komentování respondenty v reálném čase. Chtěl bych provést rozhovory se čtyřmi učiteli a jejich čtyřmi studenty a následně tyto rozhovory podrobit analýze. Studenti by měli být v posledních čtyřech ročnících výuky na středních školách. Předpokládaná struktura bakalářské práce 1) Úvod 2) Teoretická východiska 3) Metody 4) Analytická část 5) Interpretace 6) Závěr a diskuse |