Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj zručností u detí predškolského veku s poruchami autistického spektra
Název práce v jazyce práce (slovenština): Rozvoj zručností u detí predškolského veku s poruchami autistického spektra
Název práce v češtině: Rozvoj dovedností u dětí předškolního věku s poruchami autistického spektra
Název v anglickém jazyce: Skills development for children of preschool age with Autistic Spectrum Disorder
Klíčová slova: Poruchy autistického spektra|rozvoj zručností|predškolský vek|intervencia|Program Aut-centra.
Klíčová slova anglicky: Autistic Spectrum Disorder|skills development|preschool age|intervenction|Program of Aut-centrum.
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.06.2015
Datum zadání: 10.06.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.12.2015
Datum a čas obhajoby: 22.05.2017 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cieľ: Poukázať, akým spôsobom dokážu deti predškolského veku získať /nadobudnúť/osvojiť si rozličné zručnosti ( sociálne ,komunikačné, motorika, grafomotorika, oromotorika, zručnosti logického myslenia)
Teoretická časť:
1.kapitola
Základná charakteristika PAS
- prejavy, správanie, deficity v jednotlivých oblastiach
1.podkapitola
Charakteristika jednotlivých zručností a popis prejavov pri zdravom vývoji dieťaťa
2.podkapitola
Bližšia charakteristika s podrobnejším popisom defektov v rámci jednotlivých zručností u detí predškolského veku s PAS
3.podkapitola
Ako sa konkrétne prejavia jednotlivé deficity v správaní dieťaťa
4.podkapitola
Rodičia- ako vnímajú daný deficit u svojho dieťaťa, psychický dopad, aký majú k nemu postoj

2.Kapitola -Osvojovanie zručností – progam Aut-centra
1. podkapitola
Základná charakteristika a ideologia Aut-centra , pole pôsobnosti
2.podkapitola- Oboznámenie sa s konceptom programu Aut-centra zameraným na rozvoj zručností
3.podkapitola – Podrobná konkretizácia, formy a metódy aplikované do programu Aut-centra , + príslušná literatúra s metodikami (interné materiály Aut-centra)

3. Kapitola
1.podkapitola – Zoznam a charakteristika konkrétnych trendov- metodík, ktoré sú v súčasnosti najviac využívané v Aut-centre (ABA metoda, Son- rise program, TEACCH program a iné)
2.podkapitola-
Charakteristika jednotlivých metód aplikovaných v Aut-centre

PRAKTICKÁ ČASŤ
1.Kapitola
Zisťovanie efektivity programu rozvoja zručností s vybranými klientmi v Aut-centre
1.podkapitola
Výskumná otázka- V čom zahliadli/vidia rodičia efekt programu Aut-centra?
2.podkapitola
Hypotéza- Posun v komunikačnej sfére, posun v osvojení si rozličných techník na vyjadrenie svojich emócii, vzťahu voči druhým osobám (očný kontakt)

2. kapitola
Popis výskumnej metódy
popis metody rozhovoru
teoreticke približenie metody a jej vyhodnotenie
Zdôvodnenie výberu konkrétnych otázok
Zoznam konkrétnych otázok rozhovoru s rodičom zameraným na efektivitu programu Aut-centra
Popis spracúvania metódy ( literatúra – R.Švaříček, Hendl )

3 kapitola
Popis výskumného vzorku-
Kritéria výberu pre vzorky klienta
Popis- vek,pohlavie, ťažkosti,diagnóza klienta
Vyhradenie len jedného pohlavia rodiča – eliminácia skreslenia výsledkov

4. kapitola:
Obecné zhrnutie výsledku

5.kapitola
Interpretácia-
Porovnávanie výsledkov na základne domnienky/ zhrnutie vzhľadom k literatúre – porovnanie s argumentmi napr. Čadilovej / Thórovej – odborná literatúra (
Podrobnejší popis k čomu som dospela- v porovnaní s literatúrou
-Výstupy z dotazníkov-
Rodičia-Ohodnotenie efektivity programu Aut-centra – prínos (pozitíva/negatíva)
Prehodnotenie efektivity programu – či sú viditeľné zmeny – ich návrhy pre další prínos

Záver
Výstup z programu na základe zistených informácii prostredníctvom rozhovorov
Návrh na porovnanie metód nácviku sociálnych zručností aplikovaných v Aut-centre s inými programami na základe ich charakteristík
Seznam odborné literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem: (pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi). Vyd. 1. V Praze: Pasparta, 2013, 105 s. ISBN 978-80-905576-2-8.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011, 93 s. ISBN 978-80-7372-745-1.
ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007, 243 s. ISBN 978-80-7367-319-2.
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 203 s. ISBN 80-7178-979-8.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 453 s. ISBN 978-80-262-0215-8.
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. ISBN 978-80-7367-498-4.
PATRICK, Nancy J. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra: typy a strategie pro každodenní život. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 160 s. ISBN 978-80-7367-867-8.
SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 271 s. ISBN 978-80-7367-898-2.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 247 stran. ISBN 978-80-247-3472-9.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK