Rozvoj zručností u detí predškolského veku s poruchami autistického spektra
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Rozvoj zručností u detí predškolského veku s poruchami autistického spektra |
---|---|
Název práce v češtině: | Rozvoj dovedností u dětí předškolního věku s poruchami autistického spektra |
Název v anglickém jazyce: | Skills development for children of preschool age with Autistic Spectrum Disorder |
Klíčová slova: | Poruchy autistického spektra|rozvoj zručností|predškolský vek|intervencia|Program Aut-centra. |
Klíčová slova anglicky: | Autistic Spectrum Disorder|skills development|preschool age|intervenction|Program of Aut-centrum. |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.06.2015 |
Datum zadání: | 10.06.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.12.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2017 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cieľ: Poukázať, akým spôsobom dokážu deti predškolského veku získať /nadobudnúť/osvojiť si rozličné zručnosti ( sociálne ,komunikačné, motorika, grafomotorika, oromotorika, zručnosti logického myslenia) Teoretická časť: 1.kapitola Základná charakteristika PAS - prejavy, správanie, deficity v jednotlivých oblastiach 1.podkapitola Charakteristika jednotlivých zručností a popis prejavov pri zdravom vývoji dieťaťa 2.podkapitola Bližšia charakteristika s podrobnejším popisom defektov v rámci jednotlivých zručností u detí predškolského veku s PAS 3.podkapitola Ako sa konkrétne prejavia jednotlivé deficity v správaní dieťaťa 4.podkapitola Rodičia- ako vnímajú daný deficit u svojho dieťaťa, psychický dopad, aký majú k nemu postoj 2.Kapitola -Osvojovanie zručností – progam Aut-centra 1. podkapitola Základná charakteristika a ideologia Aut-centra , pole pôsobnosti 2.podkapitola- Oboznámenie sa s konceptom programu Aut-centra zameraným na rozvoj zručností 3.podkapitola – Podrobná konkretizácia, formy a metódy aplikované do programu Aut-centra , + príslušná literatúra s metodikami (interné materiály Aut-centra) 3. Kapitola 1.podkapitola – Zoznam a charakteristika konkrétnych trendov- metodík, ktoré sú v súčasnosti najviac využívané v Aut-centre (ABA metoda, Son- rise program, TEACCH program a iné) 2.podkapitola- Charakteristika jednotlivých metód aplikovaných v Aut-centre PRAKTICKÁ ČASŤ 1.Kapitola Zisťovanie efektivity programu rozvoja zručností s vybranými klientmi v Aut-centre 1.podkapitola Výskumná otázka- V čom zahliadli/vidia rodičia efekt programu Aut-centra? 2.podkapitola Hypotéza- Posun v komunikačnej sfére, posun v osvojení si rozličných techník na vyjadrenie svojich emócii, vzťahu voči druhým osobám (očný kontakt) 2. kapitola Popis výskumnej metódy popis metody rozhovoru teoreticke približenie metody a jej vyhodnotenie Zdôvodnenie výberu konkrétnych otázok Zoznam konkrétnych otázok rozhovoru s rodičom zameraným na efektivitu programu Aut-centra Popis spracúvania metódy ( literatúra – R.Švaříček, Hendl ) 3 kapitola Popis výskumného vzorku- Kritéria výberu pre vzorky klienta Popis- vek,pohlavie, ťažkosti,diagnóza klienta Vyhradenie len jedného pohlavia rodiča – eliminácia skreslenia výsledkov 4. kapitola: Obecné zhrnutie výsledku 5.kapitola Interpretácia- Porovnávanie výsledkov na základne domnienky/ zhrnutie vzhľadom k literatúre – porovnanie s argumentmi napr. Čadilovej / Thórovej – odborná literatúra ( Podrobnejší popis k čomu som dospela- v porovnaní s literatúrou -Výstupy z dotazníkov- Rodičia-Ohodnotenie efektivity programu Aut-centra – prínos (pozitíva/negatíva) Prehodnotenie efektivity programu – či sú viditeľné zmeny – ich návrhy pre další prínos Záver Výstup z programu na základe zistených informácii prostredníctvom rozhovorov Návrh na porovnanie metód nácviku sociálnych zručností aplikovaných v Aut-centre s inými programami na základe ich charakteristík |
Seznam odborné literatury |
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem: (pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi). Vyd. 1. V Praze: Pasparta, 2013, 105 s. ISBN 978-80-905576-2-8. MICHALOVÁ, Zdeňka. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011, 93 s. ISBN 978-80-7372-745-1. ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007, 243 s. ISBN 978-80-7367-319-2. ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 203 s. ISBN 80-7178-979-8. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 453 s. ISBN 978-80-262-0215-8. GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. ISBN 978-80-7367-498-4. PATRICK, Nancy J. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra: typy a strategie pro každodenní život. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 160 s. ISBN 978-80-7367-867-8. SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 271 s. ISBN 978-80-7367-898-2. GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 247 stran. ISBN 978-80-247-3472-9. |