Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Studie studentských skupin na Facebooku se zaměřením na dvě rozdílné metody sběru dat
Název práce v češtině: Studie studentských skupin na Facebooku se zaměřením na dvě rozdílné metody sběru dat
Název v anglickém jazyce: Study of student groups on Facebook focused on two different methods of data collection
Klíčová slova: facebook, studenti, sociální média, výzkum
Klíčová slova anglicky: facebook, students, social media, research
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jakub Růžička
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.06.2015
Datum zadání: 03.06.2015
Datum a čas obhajoby: 13.06.2016 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2016
Oponenti: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BOYD, Danah. It's complicated: The social lives of networked teens. Yale University Press, 2014, 296 pages. ISBN 978-030-0166-316.

ELLISON, Nicole B., Charles STEINFIELD a Cliff LAMPE. The Benefits of Facebook “Friends: ” Social Capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites. Blackwell Publishing Inc, 2007, 1143- 1168. Volume 12: Issue 4. ISBN 10.1111/j.1083-6101.2007.00367.x.

HEW, Khe Foon. Students’ and teachers’ use of Facebook. Elsevier Ltd., 2011, 662– 676. Volume 27: Issue 2. ISBN 10.1016/j.chb.2010.11.020.

JUNCO, Reynol. The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Elsevier Ltd., 2012, 162- 171. Volume 58: Issue 1. ISBN 10.1016/j.compedu.2011.08.004.

JUNCO, Reynol. Student class standing, Facebook use, and academic performance. Elsevier Ltd., 2014, 18- 29. Volume 36. ISBN 10.1016/j.appdev.2014.11.001.

KIRSCHNER, Paul A. a Aryn C. KARPINSKI. Facebook® and academic performance. Elsevier Ltd., 2010. Volume 26: Issue 6, 1237–1245. ISBN 10.1016/j.chb.2010.03.024.

MAZMAN, Sacide Güzin a Yasemin Koçak USLUEL. Modeling educational usage of Facebook. Elsevier Ltd., 2010, 444- 453. Volume 55: Issue 2. ISBN 10.1016/j.compedu.2010.02.008.

PEMPEK, Tiffany A., Yevdokiya A. YERMOLAYEVA a Sandra L. CALVERT. College students' social networking experiences on Facebook. Elsevier Ltd., 2009, 227- 238. Volume 30: Issue 3. ISBN 10.1016/j.appdev.2008.12.010.

RUSSELL, Matthew A. Mining the social web: data mining Facebook, Twitter, LinkedIn, Google , Github, and more. 2nd ed. Sebastopol: O´Reilly, 2014, xxiv, 421 pages. ISBN 978-1-449-36761-9.

VALENZUELA, Sebastián, Namsu PARK a Kerk F. KEE. Is There Social Capital in a Social Network Site?: Facebook Use and College Students' Life Satisfaction, Trust, and Participation. Blackwell Publishing Ltd, 2009. 875- 901. Volume 14: Issue 4. ISBN 10.1111/j.1083-6101.2009.01474.x.
Předběžná náplň práce
Zdůvodnění výběru tématu

Používání sociálních médií a Facebooku konkrétně se za posledních několik let stalo zcela běžnou součástí života. Zajímavým prvkem na těchto sociálních médiích je však jejich pružnost a možnost upravit si jejich používání dle svých potřeb, což se děje ve velké míře také u studentů. Kromě zjevného sdílení zápisků a komunikaci o zvolených předmětech existují jiné, na první pohled méně zjevné faktory, na které bych se rád také zaměřil ve své práci.

Předpokládaný cíl

V poslední době se v mém okolí stále častěji setkávám s názory studentů, kteří nevidí v používání Facebooku nějaký benefit, škola je ovšem přesně ten důvod, kvůli kterému účet zrušit nemohou či nechtějí. Jaké jsou důvody, které za tímto tvrzením stojí? Pokusím se zjistit, proč tomu tak je a zjistit, jaké všechny benefity studenti užíváním Facebooku získají z hlediska materiálního, ale také symbolického. Každý student může Facebook používat z jiného důvodu, pokusím se ovšem najít několik společných prvků, které uživatele spojují.

Základní charakteristika

Facebook představuje jedno z mnoha sociálních médií, svou komplexností a možnostmi se však stal nejnavštěvovanější s největším denním tokem dat. Společně s vytvořením účtu člověk vytváří své „internetové já“, svou online podobu, kterou tvoří obsahem, který sdílí. Důležitou funkcí pro mou práci je možnost vytvářet skupiny, ve kterých se shlukují existující uživatelé a sdílí obsah pouze v rámci této skupiny. Studenti si zde mohou vyměňovat materiály, diskutovat o hodinách, dávat si tipy na zajímavé předměty, ale také jen konverzovat. Všechny tyto činnosti se následně promítají do reálného života a představují jeden z faktorů stojících za formováním mezilidských vztahů. Je správné tedy vystupování na sociálních médiích přikládat velkou míru důležitosti a zaměřit se na důvody, které za tímto stojí. Sami uživatelé si uvědomují, že působení na internetu a sociálních médiích zvlášť formuje jejich osobnost i v reálném životě a může to být jeden z důvodů, proč tyto média používají.

Předpokládaná struktura

V první části bych se rád zaměřil na teoretické vysvětlení pojmů a také vysvětlení celkové situace a důvodů, proč si myslím, že je zajímavé zkoumat studenty a způsoby, kterým využívají Facebook. Vzhledem k existujícím studiím, ze kterých bych rád vycházel, bych se také rád zaměřil na zmapování situace a na závěry, které z prací vycházejí.
Ve druhé, praktické části, bych rád interpretoval výsledky kvantitativního výzkumu provedeného v České republice, ve kterém budu navazovat na existující studie a popíši situaci u nás s rozdíly, které výzkum přinese. Jako metodu sběru dat bych rád použil mixed methods research design v podobě dvou komplementárních metod, online dotazníku a těžení online dat ze skupin na Facebooku. Protože nejde o novou studii, kterou bych vytvořil, ale spíše o vyzkoušení studií již existujících v Českém prostředí, můžu porovnat nebo aktualizovat výsledky a vyvozovat závěry, ve kterých budu schopen potvrdit či vyvrátit hypotézy a závěry na případové studii v České republice.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK