Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Šikana ve školách v souvislosti se školním prostředím
Název práce v češtině: Šikana ve školách v souvislosti se školním prostředím
Název v anglickém jazyce: Bullying in schools in relation to the school environment
Klíčová slova: šikana, agrese, agresivita, oběť, školní prostředí
Klíčová slova anglicky: bullying, aggression, the victim, school environment
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.05.2015
Datum zadání: 28.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.06.2015
Datum a čas obhajoby: 06.09.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Pavla Malvotová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Šikana v souvislosti se školním prostředím
1. Východiska:
Výzkumným problémem práce je vztah různých charakteristik školního prostředí a míry výskytu šikany. Tématika šikany na školách je stále aktuální a práce by mohla posloužit jako vodítko pro tvoření preventivních opatření. V teoretické části budu vycházet z odborných knih popisujících socializaci ve škole, výchovu a vývoj dítěte či přímo z literatury o šikaně obecně. V praktické části se opřu o data mezinárodního výzkumu ISRD2.
2. Cíle:
Hlavním cílem je zjištění souvislosti míry šikany a školního prostředí. Pod pojem školní prostředí zahrnuji nejen velikost školy a obce, ve které se nachází, ale i studijní výsledky respondentů samotných, jejich aspirace nebo vztahy s učiteli a ostatními spolužáky.
3. Metodika:
Jako metodu praktické části práce volím sekundární analýzu dat z mezinárodního průzkumu ISRD-2 (data za Českou republiku). Budu porovnávat míru šikany s různými faktory tvořícími školní prostředí.
Výzkum ISRD-2 byl prováděn formou selfreportů a zaměřil se na žáky 7.–9. ročníků základních škol a odpovídajících tříd víceletých gymnázií.
4. Hypotézy:
Hypotézy budou vycházet z rešerše předchozího výzkumu a budou se týkat souvislosti školního prostředí a výskytu šikany. Testovány budou například tyto hypotézy:
Školní klima koreluje s mírou šikany a viktimizace.
Oběti šikany mají horší studijní výsledky než děti, které šikanovány nejsou.
Oběti šikany chodí do školy méně rády než děti, které šikanovány nejsou.
5. Charakteristika závěrů:
Pokud se podaří zjistit vztah mezi šikanou a konkrétními rysy školního prostředí (a naopak souvislost mezi jinými aspekty se podaří vyvrátit), může být práce relevantní při tvorbě preventivních opatření jako vodítko, které poukáže na rizikové faktory a naopak na faktory, které pro výskyt šikany relevantní nejsou.
Seznam odborné literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
BOURCET, Stéphane. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01552-8.
FANTY, Kostas a Stelios GEORGIOU. Bullying, Victimization, School Performance, and Mother-Child Relationship Quality: Direct and Transactional Associations. Journal of criminology [online]. 2013 [cit. 2015-05-22]. Dostupné z: http://www.hindawi.com/journals/jcrim/2013/289689/
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, Kateřina. Minimalizace šikany. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK