Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Šíření tzv. novinářských kachen v českých médiích na příkladu agentury Central European News
Název práce v češtině: Šíření tzv. novinářských kachen v českých médiích na příkladu agentury Central European News
Název v anglickém jazyce: Spread of journalistic hoaxes in Czech media: the case of Central European News agency
Klíčová slova: novinářská kachna, hoax, hybridita, konvergence, internet, online média, Central European News, CEN
Klíčová slova anglicky: hoax, hybridity, convergence, internet, online media, Central European News, CEN
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Roman Hájek
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.05.2015
Datum zadání: 20.05.2015
Datum a čas obhajoby: 17.06.2016 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2016
Oponenti: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Albarran, A. B. (2010). Management of Electronic Media. Boston: Wadsworth.
Kniha mapuje oblasti a techniky, které se používají při zpracovávání elektronických mediálních obsahů. Ilustruje také současný přístup k postupům při získávání obsahů ve virtuálním prostředí. Poskytuje teoretický rámec pro tuto práci.

Chadwick, A. The hybrid media system: politics and power. Oxford: Oxford University Press, 2013.
Chadwick se zabývá mimo jiné tím, jak éra nových technologií změnila fungování médií. Kniha může sloužit jako teoretický podklad pro průzkum šíření zpráv v dnešním světě.

Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2013). Spreadable Media. New York: NYU Press
Kolektiv autorů se zabývá šířením obsahů v prostředí nových médií. Mapuje hlavní změny, které online žurnalistika přinesla. Kniha může sloužit pro teoretický rámec práce.

Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2014). The Elements of Journalism. New York: Three Rivers Press
Autoři popisují hlavní nebezpečí současné žurnalistiky a vyzdvihují zásadní principy novinářské práce, ke kterým patří ověřování a sdělování pravdy. Zásady autoři odvozují od chování, které publikum očekává od médií: mimo jiné verifikaci zdrojů. Tato publikace může sloužit ke konfrontaci ideálního stavu médií s reálným směřováním žurnalistiky, co se ověřování informací týče.

Nyhan, B. (2014). Effective Messages in Vaccine Promotion: A randomised trial. Indian Pediatrics, 51(6), 491-493.
Studie na konkrétním případu zkoumá, jaký efekt má na publikum vyvrácení dříve publikovaného lživého textu. Vědci zjistili, že snahy opravit dříve zveřejněné zavádějící informace jsou kontraproduktivní. Studie může sloužit pro ilustraci závažnosti publikování nepřesných či neověřených zpráv.

Silverman, C. (2015). Lies, Damn Lies, and Viral Content. Retrieved May 9, 2015, from: http://towcenter.org/research/lies-damn-lies-and-viral-content/
Studie zkoumá, jak zpravodajské servery šíří nepodložené zprávy a chybné informace. Řeší, jaká zpráva má potenciál uchytit se jako virální text. Studie obsahuje kvantitativní i kvalitativní data o tom, jak redakce pracují s neověřenými obsahy. Studie může sloužit jako aktuální zdroj konkrétních příkladů šíření novinářských kachen i jako vysvětlení příčin jejich vzniku a úspěchu.

Silverman, C. (2015). Verily, Verily, it`s Time to Verify. Retrieved May 9, 2015, from: http://www.spj.org/quill_issue.asp?REF=2188
Text se zabývá chováním novinářské kachny ve virtuálním prostředí a popisuje, jak se mylné informace stávají pro publikum věrohodnými. Pro práci může sloužit k popisu šíření mediálních nepravd a polopravd.

Phillips, T., Silverman, C., & White, A. (2015). The King of Bullshit News. Retrieved May 9, 2015, from: http://www.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news
Investigativní text rozkrývá aféru agentury Central European News (CEN) a mapuje vznik úplně či z velké části lživých zpráv, které přebíraly světové i tuzemské zpravodajské weby. Text také vysvětluje, proč weby takové zprávy přebírají. Pro práci bude sloužit jako zdroj ukázek vzniku nepravdivých příběhů, jejich šíření, odhalování nepravosti a informací o agentuře CEN.
Předběžná náplň práce
Současná doba klade důraz na rychlost zpravodajství, což mnohdy vede k publikování neověřených a často nepravdivých zpráv. Cílem práce je popsat šíření tzv. novinářských kachen, důvody, proč a jak nepravdivé obsahy vznikají, a popsat, jaké texty mají v online prostředí potenciál uspět. Věnuje se problematice ověřitelnosti mediálních obsahů nejen v prostředí nových médií. V empirické části se zaměřuje na případ přejímání bulvárních textů agentury Central European News, které se zhruba mezi lety 2010 až 2015 objevily na řadě webů českých bulvárních i seriózních médií. Práce nabídne konfrontaci s etickými kodexy jednotlivých médií a zástupci redakcí, které neověřenou či mylnou zprávu zveřejnily.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The current media environment is based on quick news reporting. This in many cases leads to publishing of untrue or misinterpreted information. The goal of this thesis is to describe how and why the media hoaxes spread. Furthermore, this thesis will deal with the characteristics of texts that are successful in the online environment. Moreover, it will explain the verification of online news. The analytical part will focus on the spreading of misinterpreted and tabloid texts of Central European News (CEN) agency. The contents originating from this agency surfaced in the Czech media between the years 2010 and 2015. The thesis will also question the ethical standards of the chosen media and the author will conduct interviews with representatives of the media, which published CEN contents.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK