Lidová píseň v pedagogice předškolního věku
Název práce v češtině: | Lidová píseň v pedagogice předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Folk-song in pedagogy for pre-school children |
Klíčová slova: | lidová píseň; předškolní pedagogika; hudební schopnosti; hudební dovednosti; rozvoj osobnosti; rámcový vzdělávací program |
Klíčová slova anglicky: | folk-song; pre-school pedagogy; musical abilities; musical skills; personality development; framework educational program |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.05.2015 |
Datum zadání: | 16.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Analýza současného stavu práce s lidovou písní v rámci předškolní pedagogiky
Klasifikace písní z hlediska potřeb výchovy Návrhy výchovných jednotek se zapojením písní Ověření funkce a kvalit celků v praxi |
Seznam odborné literatury |
Zezula J., Janovská O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN, 1990.
Horák J. Naše lidová píseň. Praha: 1946. Melkus J. Rozvoj dětské hudební představivosti při nácviku písní. Praha-Bratislava: Supraphon, 1970. Tichá A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2009. Vágnerová M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2012. Šimanovský Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2011. Lawrence E. Shapiro. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. Lišková M. Hudební činosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. Šimanovský Z., Tichá A. Lidové písničky a hry snimi. Praha: Portál, 1999. Sedlák F. Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN, 1988 Kodejška, M. Hudební výchova dětí předškolního věku II. : Hudební prostředí v rodině a mateřské škole. Praha: UK, 1991. ISBN 382-169-91 Kodejška, M. Hudební výchova dětí předškolního věku I. : Hudební schopnosti. UK Praha: SPN, 1989 Pecháček, S. Lidová píseň a sborová tvorba. Praha: Karolinum, 2010. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně nejen k rozvoji hudebních dovedností, ale i jejím vlivem na celkový rozvoj osobnosti předškolních dětí.
Teoretická část obsahuje stručný vývoj lidové písně, zastoupení lidové písně v RVP PV, dále popisuje jednotlivé hudební činnosti při práci s písní a krátce je věnována vývoji některých schopností předškolního dítěte. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi. Na praktickém příkladu souboru písní ukazuje, jak prostřednictvím hudebních činností lze rozvíjet osobnost dítěte. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis concerns practical possibilities how to work with folk-songs not only for building-up the musical skills of pre-school children but also for the influence of their overall personal development.
The theoretical part shortly describes the folk-song development in RVP PV, particular musical activities working with songs and this part also mentions the devolepment of pre-school child(e)ren abilities. The practical part concerns how to work with the folk-song in practice. The concrete example shows how is possible to develop children´s personality via musical activities. |