Rozvoj kompetencí učitele pro vedení žáků k aktivnímu občanství
Název práce v češtině: | Rozvoj kompetencí učitele pro vedení žáků k aktivnímu občanství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teacher competence development for leading students to active citizenship |
Klíčová slova: | Vzdělávání učitelů, aktivní občanství, výchova k občanství, základy společenských věd, průřezová témata, rozvoj klíčových kompetencí žáků, moderní vzdělávání, kurikulární reforma |
Klíčová slova anglicky: | Teacher education, active citizenship, citizenship education, social science, interdisciplinary themes, development of key competences of students, modern education, curriculum reform |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 07.04.2015 |
Datum zadání: | 07.04.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 18.01.2017 08:20 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Josef Stracený, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část
Vymezení základní terminologie, výchova k aktivnímu občanství,klíčové kompetence žáků s důrazem na kompetence občanské, průřezová témata - Osobnostní a sociální výchova; Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech; Multikulturní výchova; Environmentální výchova.Nároky na učitele založené na profesních kompetencích. Etická dimenze profese v souvislosti s přípravným vzděláváním učitelů s ohledem na zvyšující se nároky na učitele v důsledku změn sociokulturního kontextu. Hledání „nové identity učitele“ a nových kompetencí v kontextu evropských trendů na oblast rozvoje občanství a kulturní citlivosti u žáků. Výzkumná část:Provedení vlastního výzkumného šetření s vzužítím kvantitativních a kvalitativních metod Závěr: Shrnutí a doporučení pro pedagogickou praxi |
Seznam odborné literatury |
CALDERHEAD, J. Reflective teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 1989, 5, s. 43-51. HELUS, Z. Alternativní pohled na kompetence učitelů. In WALTEROVÁ, E. (ed.). Učitelé PEDAGOGIKA roč. LVII, 2007 347 jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl. Praha : UK – PedF, 2001, s. 44-49. HUSTLER, D.; INTYRE, D. Developing competent teachers. London : David Fulton Publishers, 1996. KORTHAGEN, F. Techniques for Stimulating Reflection in Teacher Education Seminars. Teaching and Teacher Education, 1992, 3, s. 265-274. KORTHAGEN, F. In search of the essence of good teacher: toward a more holistic approach in teacher education. Teacher and Teacher Education, 2004, č. 1, s. 77-97. KOTÁSEK, J. Přípravné vzdělávání učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na základních a středních školách. In WALTEROVÁ, E. (ed.). Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. Praha : UK – PedF, 2000, s. 124. KOTÁSEK, J. Futurologie vzdělávání. In ŠKODA, J.; DOULÍK, P. (ed.). Profese učitele a současná společnost. Ústí n. Labem : UJEP, 2004. LAZAROVÁ, B. (ed.). Vzdělávat učitele. Brno : Paido, 2001. NEZVALOVÁ, D. Některé trendy v přípravě učitelů základních a středních škol. Pedagogika, 1995, č. 1, s. 30-37. NIEMI, H. Evidence-based teacher education – investment for the future. Manuscript 2004. SPILKOVÁ, V. Současné proměny vzdělávání učitelů. Praha : Paido, 2004. ŠTECH, S. Teoretické přístupy k vysokoškolské výuce. In VAŠUTOVÁ, J. Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky. Praha : UK – PedF, 1999. ŠVEC, V. K některým zdrojům inovací pedagogické přípravy budoucích učitelů. Alma mater, 1995, č. 5-6, s. 331-334. ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999. ŠVEC, V. Zdokonalování přípravného vzdělávání učitelů. In WALTEROVÁ, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha : UK – PedF, 2001, s. 47-63. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : PAIDO, 2004. Funda, O. A. (1995). Učitelovo sebevzdělávání. Pedagogika, 46(1), 2–14. Maňák, J. (1995). Hlavní otázky profesionální přípravy učitelů. In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu (s. 24–27). Brno: Paido. Výchova k občanské odpovědnosti. In: Odpovědnost ve výchově, umění a sportu. Praha : UK Pedf 2004, s. 107-110, ISBN 80-7290-158-3. Společnost a vzdělávání. UK Pedagogická fakulta, Praha: 2013, 56s., ISBN 978-80-7290-651-02 |
Předběžná náplň práce |
Hledání „nové identity učitele“ a nových kompetencí v kontextu evropských trendů na oblast rozvoje občanství a kulturní citlivosti u žáků.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Teacher competence development for leading students to active citizenship |