Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj kompetencí učitele pro vedení žáků k aktivnímu občanství
Název práce v češtině: Rozvoj kompetencí učitele pro vedení žáků k aktivnímu občanství
Název v anglickém jazyce: Teacher competence development for leading students to active citizenship
Klíčová slova: Vzdělávání učitelů, aktivní občanství, výchova k občanství, základy společenských věd, průřezová témata, rozvoj klíčových kompetencí žáků, moderní vzdělávání, kurikulární reforma
Klíčová slova anglicky: Teacher education, active citizenship, citizenship education, social science, interdisciplinary themes, development of key competences of students, modern education, curriculum reform
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.04.2015
Datum zadání: 07.04.2015
Datum a čas obhajoby: 18.01.2017 08:20
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:09.12.2016
Datum proběhlé obhajoby: 18.01.2017
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Josef Stracený, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část
Vymezení základní terminologie, výchova k aktivnímu občanství,klíčové kompetence žáků s důrazem na kompetence občanské, průřezová témata - Osobnostní a sociální výchova; Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech; Multikulturní výchova; Environmentální výchova.Nároky na učitele založené na profesních kompetencích. Etická dimenze profese v souvislosti s přípravným vzděláváním učitelů s ohledem na zvyšující se nároky na učitele v důsledku změn sociokulturního kontextu. Hledání „nové identity učitele“ a nových kompetencí v kontextu evropských trendů na oblast rozvoje občanství a kulturní citlivosti u žáků.

Výzkumná část:Provedení vlastního výzkumného šetření s vzužítím kvantitativních a kvalitativních metod
Závěr: Shrnutí a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam odborné literatury



CALDERHEAD, J. Reflective teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education,

1989, 5, s. 43-51.

HELUS, Z. Alternativní pohled na kompetence učitelů. In WALTEROVÁ, E. (ed.). Učitelé

PEDAGOGIKA roč. LVII, 2007 347

jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl. Praha : UK – PedF, 2001,

s. 44-49.

HUSTLER, D.; INTYRE, D. Developing competent teachers. London : David Fulton Publishers,

1996.

KORTHAGEN, F. Techniques for Stimulating Reflection in Teacher Education Seminars.

Teaching and Teacher Education, 1992, 3, s. 265-274.

KORTHAGEN, F. In search of the essence of good teacher: toward a more holistic approach

in teacher education. Teacher and Teacher Education, 2004, č. 1, s. 77-97.

KOTÁSEK, J. Přípravné vzdělávání učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na základních

a středních školách. In WALTEROVÁ, E. (ed.). Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání

učitelů v evropském kontextu. Praha : UK – PedF, 2000, s. 124.

KOTÁSEK, J. Futurologie vzdělávání. In ŠKODA, J.; DOULÍK, P. (ed.). Profese učitele a současná

společnost. Ústí n. Labem : UJEP, 2004.

LAZAROVÁ, B. (ed.). Vzdělávat učitele. Brno : Paido, 2001.

NEZVALOVÁ, D. Některé trendy v přípravě učitelů základních a středních škol. Pedagogika,

1995, č. 1, s. 30-37.

NIEMI, H. Evidence-based teacher education – investment for the future. Manuscript 2004.

SPILKOVÁ, V. Současné proměny vzdělávání učitelů. Praha : Paido, 2004.

ŠTECH, S. Teoretické přístupy k vysokoškolské výuce. In VAŠUTOVÁ, J. Vybrané otázky

vysokoškolské pedagogiky. Praha : UK – PedF, 1999.

ŠVEC, V. K některým zdrojům inovací pedagogické přípravy budoucích učitelů. Alma mater,

1995, č. 5-6, s. 331-334.

ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999.

ŠVEC, V. Zdokonalování přípravného vzdělávání učitelů. In WALTEROVÁ, E. (ed.). Učitelé jako

profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha : UK – PedF, 2001, s. 47-63.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : PAIDO, 2004.

Funda, O. A. (1995). Učitelovo sebevzdělávání. Pedagogika, 46(1), 2–14.

Maňák, J. (1995). Hlavní otázky profesionální přípravy učitelů. In Teorie v pedagogické praxi,

praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu (s. 24–27). Brno: Paido.

Výchova k občanské odpovědnosti. In: Odpovědnost ve výchově, umění a sportu. Praha : UK Pedf 2004, s. 107-110, ISBN 80-7290-158-3.



Společnost a vzdělávání. UK Pedagogická fakulta, Praha: 2013, 56s., ISBN 978-80-7290-651-02
Předběžná náplň práce
Hledání „nové identity učitele“ a nových kompetencí v kontextu evropských trendů na oblast rozvoje občanství a kulturní citlivosti u žáků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Teacher competence development for leading students to active citizenship
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK