Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přirozená komunikace s koněm a možnosti interakce koně a člověka
Název práce v češtině: Přirozená komunikace s koněm a možnosti interakce koně a člověka
Název v anglickém jazyce: Natural communication with the horse and the possibility of interaction horses and humans
Klíčová slova: Mezidruhová komunikace, práce s koněm ze země, přirozená komunikace, učitel, styly vedení, pedagogika, osobnostní rozvoj, kůň, osobnostní kompetence k vedení.
Klíčová slova anglicky: Interspecies communication, working with a horse from the ground, natural communication, teacher, styles of leadership, pedagogy, personal growth, horse, personal competence for leadership.
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.03.2015
Datum zadání: 31.03.2015
Datum a čas obhajoby: 16.01.2019 08:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:06.12.2018
Datum proběhlé obhajoby: 16.01.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ke struktuře a rozsahu a dalším náležitostem viz opatření děkana 8/2015.
Studentka bude každý měsíc informovat vedoucí o průběhu práce na DP. Více na cevv-uk-pedf.blog.cz
Seznam odborné literatury
WIDDICOMBEOVÁ, Sarah a Přeložila Lenka KERUMOVÁ. Přirozený výcvik koní. Vyd. 1. V Praze: Metafora, 2009. ISBN 9788073591922.
BAYLEY, Lesley. Koně: práce ze země. Vyd. 1. Překlad Blanka Petáková. V Praze: Metafora, 2006, 151 s. ISBN 8073590514.
HILL, Cherry a [z anglického originálu ... přeložila Magdaléna STRAKOVÁ]. Jak myslí kůň: naučte se porozumět řeči koňského těla. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2011. ISBN 9788024231426.
HEMPFLING, Klaus Ferdinand. Poselství koní. Praha 8, Zenklova 28/32: Nakladatelství Brázda, s. r. o., 2014. ISBN 978-80-209-0405-8.
FRÁTEROVÁ], Klaus Ferdinand Hempfling. [Transl. Zora. Tanec s koňmi shromáždění na volné otěži ; od začátku s důvěrou a harmonicky. Vyd. v češtině 1. Praha: Nakl. Brázda, 2007. ISBN 80-209-0351-8.
KØSTE, Morten Egtvedt a Cecilie a [z norského originálu ... přeložila Štěpánka HORÁKOVÁ]. Klikrtrénink pro vašeho psa. Vyd. 1. Praha: Plot, 2012. ISBN 978-807-4280-917.
BATESON, Gregory. Mysl: nezbytná jednota. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2006, 197 s. ISBN 80-867-0219-7.
ROBERTS, Monty a [z anglického originálu ... přeložil Ivo ŠMOLDAS]. Muž, který naslouchá koním. Vyd. 2. Praha: Knižní klub, 2010. ISBN 978-802-4227-863.
a další
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá mezidruhovou komunikací, konkrétně přirozenou komunikací člověka s koněm. Cílem práce je představit možnosti využití koní pro osobnostní rozvoj prostřednictvím komparativního výzkumu za pomoci programu Ing. Josefa Lišky (Liška Solutions), který využívá několik cviků práce s koněm ze země k hodnocení osobnosti. Pro potřeby této diplomové práce byli za pomoci této metody hodnoceni metodou přímého pozorování dobrovolníci ze tří skupin: učitelé, vedoucí pracovníci firem a lidé pracující se zvířaty. Hodnocení bylo zaznamenáváno pomocí bodů a komentářem. Na základě získaných výsledků byly porovnávány tři výše uvedené skupiny. Bylo zjištěno, že učitelé vynikali v šesti ze sedmi sledovaných osobnostních kompetencí. Rezervy mají oproti vedoucím pracovníkům firem v energičnosti. Sledovaná skupina vedoucích pracovníků firem dosahovala výsledků blízkých učitelům. Skupina lidí pracujících se zvířaty vykazovala jiný způsob práce a jejich vedení bylo nakloněno spíše k liberálnímu stylu. Přínosem práce je vyzkoušení originální, málo známé, metody hodnocení osobnosti. Bylo dokázáno, že osobnostní kompetence a styl vedení lze zrcadlit pomocí komunikace metodou práce s koněm ze země. Tato metoda má velký potenciál pro osobnostní rozvoj účastníků, protože na základě provedené typologie a vlastních zážitků z práce s koněm je možné doporučovat oblasti, na kterých mohou pracovat za účelem zlepšení kompetencí potřebných nejen v učitelské profesi.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis explores interspecies communication and, specifically, natural communication between the man and the horse. Through comparative research based on a programme developed by Ing. Josef Liška (Liška Solutions) for the assessment of the participant’s personality, employing several exercises with a horse from the ground, the thesis aims at introducing ways in which horses can be used for the purposes of personal growth. For the purposes of this thesis, volunteers from three groups were assessed under this programme using the method of direct observation: teachers, business executives and people who work with animals. The assessment was carried out by marking down points and comments. On the basis of the results obtained, the above three groups were subsequently compared among one another. The research shows that teachers excelled in six out of seven observed personal competencies while, compared to business executives, there is still space for improvement in terms of their energy. The results shown in relation to the observed group of business executives were very close to those of the teachers. The group of people working with animals displayed a different work style; their leadership approach leaned towards a liberal style of leadership. The merit of this thesis lies in the application of an original, little known personality assessment method. It demonstrates that one’s personal competencies and style of leadership can be reflected through his communication with a horse, using the method of working with the horse from the ground. This method has great potential for the participants’ personal development as they can receive, on the basis of the typology performed and their own experience, recommendations on what areas they can focus on to improve, among others, their competencies needed in the teaching profession.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK