Prvky Montessori pedagogiky ve vzdělávacích programech a praxi mateřských škol
Název práce v češtině: | Prvky Montessori pedagogiky ve vzdělávacích programech a praxi mateřských škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Elements of Montessori pedagogy in educacion programs and practice of nurseries |
Klíčová slova: | mateřská škola, vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, Montessori pedagogika |
Klíčová slova anglicky: | nursery school, educativ program for preschool education, preschool child, Montessori pedagogy |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Jana Havlová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 04.03.2015 |
Datum zadání: | 04.03.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 10.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V mnohých vzdělávacích programech mateřských škol se vyskytuje údaj – mateřská škola s prvky Montessori pedagogiky. Autorka tyto programy prostuduje a pokusí se zjistit, co je vlastně míněno těmito prvky. V pedagogice M. Montessori se o prvcích nehovoří, jsou zdůrazněny principy. Smyslem práce je zjistit, co si jednotlivé školy představují pod tímto pojmem, jak jsou do vzdělávacího programu začleněny, jak se projevují v práci s dětmi. Dále autorka porovná programy jednotlivých škol s Rámcovým program pro předškolní vzdělávání, který je pedagogikou M. Montessori ovlivněn. Cílem práce by mělo být zjištění, zda je inserované „prvky“ obohacují sledované vzdělávací program, jak se při práci s dětmi projevují. |
Seznam odborné literatury |
Kohoutek, R. : Metoda dotazníku pro pedagogy
Akademické nakladatelství Brno Montessori, M. Tajuplné dětství Naklad. SPS, Praha 1998 Dále autorka může čerpat z časopisů Předškolská výchova, Komenský |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části práce se zabývám uvedením do tématu, seznámením a bližším pochopení záměru a filosofie pedagogiky Marie Montessori. Dále se zde zabývám vysvětlení pojmů princip a prvek z pedagogického hlediska .
Práce se zabývá v praktické části zjišťováním, co je to prvek Montessori pedagogiky. V dnešních mateřských školách se inzerují právě tyto prvky, v Montessori pedagogice jsou, ale uváděny pouze principy. Dále je cílem zjistit, jak jsou ony prvky zakomponovány do ŠVP vybraných mateřských škol a zda jsou v souladu s RVP. Dalším cílem je zjištění, jak vybrané mateřské školy vlastně ony prvky vnímají, jaké prvky ve své praxi zapojují a v jaké míře je používají, dále jak učitelky, které s prvky Montessori pedagogiky pracují vlastně chápou původní záměry tohoto směru a zda v souvilosti s tímto mají vytvořeny cíle vzdělávání vzhledem k aplikaci prvků Montessori pedagogiky. Další úvahou je zjišťování, zda jsou ony prvky, vytržením z celého konceptu komplexní Montessoori pedagogiky, samostatně funkční. Dále se také v praktické části zabývám otázkou, jak ve vybraných mateřských školách aplikujících prvky Montessori pedagogiky evaluují cíle stanovené v souvislosti s aplikací alternativních prvků pedagogiky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In theoretic part of my essay, I am dealing with entrance to the theme and introducing a closer understanding of philosophy of Montessori pedagogic. I will also be explaining the principal of poems including elements or parts from pedagogic.
The essay deals in practical terms in findings what exactly is element of Montessori pedagogic. In today’s kindergartens are insert host doses elements but in Montessori pedagogic are mentioned just principals of this pedagogic. A further task is to find out how these elements are integrated in to the ŠVP of selected kindergartens, and if they are in harmony with RVP. Another target is to find out how these selected kindergartens perceive it and what elements are used and the amount. I will also see and understand how teachers use these practices and understand its original purpose of pedagogic and if they have to be setup targeted education application elements of Montessori. The other aspect is to find out if few elements are taken out of whole Montessori concept are functioned. On the practical side, I am also dealing with questions how kindergartens are assessed and targeted to determine its connection with the application of alternative pedagogic. |