Proměny vnímané akademické účinnosti při přechodu na střední školu
Název práce v češtině: | Proměny vnímané akademické účinnosti při přechodu na střední školu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Changes in academic efficacy during the transition from elementary school to secondary school |
Klíčová slova: | vnímaná akademická účinnost, školní úspěšnost žáků, přechodová období, střední škola |
Klíčová slova anglicky: | academic self-efficacy, student’s school achievement, transition moments, high school |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.02.2015 |
Datum zadání: | 27.02.2015 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.03.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na proměny vnímané akademické účinnosti u adolescentů v souvislosti se změnami školního prostředí a nároků studia. Vnímaná akademická účinnost (academic efficacy) bude vymezena jako jeden z prediktorů školní úspěšnosti, jelikož ovlivňuje motivaci ke školní práci i způsoby řešení úkolů a problémů. Zahraniční výzkumy naznačují, že se ve vývoji vnímané akademické účinnosti projevují klesající tendence s přestupem na vyšší stupně studia. Cílem diplomové práce bude zmapovat důležité proměnné, které působí na míru vnímané akademické účinnosti po přechodu na střední školu. Budou sledovány změny ve vnímání a sebereflexi žáků, ale také důležité charakteristiky osobního i školního života, které mohou podporovat stabilitu vnímané akademické účinnosti, nebo ji naopak snižovat. |
Seznam odborné literatury |
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G., & Pastorelli, C. (2001). Self-Efficacy Beliefs as Shapers of Children's Aspirations and Career Trajectories. Child Development, 72(1), s. 187-206. Hoskovcová, S. (2012). Osobnostní charakteristiky žáků užitečné pro zvládání nároků školy. In V. Mertin, & L. Krejčová: Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (s. 166-176). Praha: Wolters Kluwer. Jacobs, J., Lanza, S., Osgood, D., Eccles, J., & Wigfield, A. (2002). Changes in Children's Self-Competence and Values: Gender and Domain Differences across Grades One through Twelve. Child Development, 73(2), s. 509-527. Krejčová, L. (2011). Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada. Pajares, F., & Urdan, T. (2006). Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich: Information Age Publishing. Schunk, D. H. (2003). Self-Efficacy for Reading and Writing: Influence of Modeling, Goal Setting, and Self-Evaluation. Reading and Writing Quarterly, 19, 159-172. Wentzel, K. (2002). Are Effective Teachers Like Good Parents? Teaching Styles and Student Adjustment in Early Adolescence. Child Development, 73(1), s. 287-301. Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2002). Development of achievement motivation. San Diego, CA, US: Academic Press. Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: The mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30(4), 397–417. |