Populistické tendence ve volebních programech etablovaných politických stran od roku 2008
Název práce v češtině: | Populistické tendence ve volebních programech etablovaných politických stran od roku 2008 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Populist tendencies in the election programs of established political parties since 2008 |
Klíčová slova: | populismus; volební programy; ČSSD; ODS; TOP 09; KDU-ČSL |
Klíčová slova anglicky: | populism; election programs; ČSSD; ODS; TOP 09; KDU-ČSL |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra politologie (23-KP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Charvát, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 26.02.2015 |
Datum zadání: | 27.08.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2016 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, J3014, Jinonice - místn. č. 3014 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2016 |
Oponenti: | Mgr. Jakub Franěk, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
- Úvod
- Metodologické vymezení práce - Teoretické vymezení pojmu populismus - Populistické témata u ODS od roku 2006 - Populistické témata u ČSSD od roku 2006 - Populistické témata u TOP 09 od roku 2006 - Populistické témata u KDU - ČSL od roku 2006 - Porovnání zjištěných výsledků - Shrnutí - Závěr - Seznam zdrojů a literatury |
Seznam odborné literatury |
Jagers S., Walgrave S.,Populism as political communication style: An empirical study of political parties’ discourse in Belgium, European Journal fo Political Research. 2007, roč. 46, č. 3
Skolkay A.,Populism in Central Eastern Europe. V: Thinking Fundamentals, IWM Junior Visiting Fellows Conferences, Vídeň 2000, roč. 9 Cranmer M.,Populist Communication and Publicity: An Empirical Study of Contextual Differences in Switzerland. Swiss Political Science Review. 2011, roč. 17, č. 3 Jablonski A. W. a kolektiv. Politický marketing - Úvod do teorie a praxe. 1 vyd. Barrister & Principal, 2006 Mudde C., Populist Radical, Cambridge, Cambridge University Press, 2007 Wodak R., Right-Wing Populism in Europe: Politics and Discourse, Bloomsbury Academic, 2013 Eibl O., Chytilek R., Matušková A. a kolektiv. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Centrum pro studium demokracie, 2012 Volební programy do PS ODS - Společně pro lepší život (2006), Řešení která pomáhají (2010), Volím_pravici (2013) Volební programy do PS ČSSD - Jistoty a prosperita (2006), Změny a naděje (2010), Prosadíme dobře fungující stát (2013) Volební programy do PS TOP 09 - Odpovědní jsou s námi (2010), Víme, kam jdeme (2013) Volební program do PS KDU-ČSL - Klidná síla (2006), To lepší v nás (2010), Dáme zemi do pořádku (2013) http://www.ods.cz/ http://www.ods.cz/ http://www.top09.cz/ http://www.kducsl.cz/ |
Předběžná náplň práce |
Tuto práci jsem si vybral z toho důvodu, že populismus v politickém boji ohrožuje naše pojetí liberální demokracie, jelikož zveličuje či naopak snižuje důležitost témat, které se dotýkají společnosti a tím pádem snižuje "kvalitu" demokracie. Fenomén populismus již byl na české akademické scéně mnohokrát zpracován, relevantnost této práce spočívá v práci s konkrétními příklady od roku 2006 v ucelené formě.
Cílem mé bakalářské práce je zmapovat populistické tendence v rámci předvolebního boje u relevantních politických stran, tedy stran, které reálně ovlivňují českou politiku od roku 2006. Konkrétně tato práce bude zkoumat, jaká témata populistického rázu se nejčastěji objevují ve volebních programech, jakým způsobem se do nich dostávají a jak k nim přistupují politické subjekty po získání mandátu. Dále bude odpovídat na otázku, zda se používají témata obecná (tedy týkající se celé společnosti) či specifická pro každou politickou stranu, respektive její voličskou základnu. Výzkumné otázky: Jaké populistické témata se nejčastěji objevují v programech mnou zkoumaných stran? Jakým způsobem se tyto témata dostávají do programů, tzn. na základě nějakého konkrétního fenoménu či jako reakce na jiné politické strany? Jak se strany stavějí k těmto bodům v programech potom, co se dostanou mandát, tzn. plní své sliby? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
I have chosen this paper, because populism on a political scene threatens conception of liberal democracy by overstating or minimizing the importance of topics with influence on society and consequently lowering quality of democracy. Questions of populism were elaborated many times at academical scene. Relevancy of this paper consists from analyzing particular examples since 2006 in compact form.
Main goal of my bachelor thesis is to chart the populist tendencies in pre-election campaign at the relevant political parties, so parties with real influence on politics since 2006. This paper will investigate specific and most common populistic themes at election programs. Then what way is used to apply them and how they are treated by political parties after they get mandate. Paper will also answer a question of whether are being used general topics (concerning the whole society) or specific for each political party, or more precisely its electoral base. Research questions: What populist themes occut most frequently in the programs of political parties examined by me? How these themes get into programs, ie. on the basis of a particular phenomena or in response to other political parties? How are parties treating those themes in programs after they get mandate. Are they fulfilling their promises? |