Historické učivo v primární škole
Název práce v češtině: | Historické učivo v primární škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Historical curriculum at primary school |
Klíčová slova: | historické myšlení, cíle vzdělávání, historické učivo, psychologická východiska, aktivní učení, didaktická média |
Klíčová slova anglicky: | historical thinking, educational objectives, curriculum historical, psychological basis, active learning, didactic media |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.02.2015 |
Datum zadání: | 20.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R207C, R207B, KOVF, místnost pro obhajoby |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.03.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je provést analýzu cílů historického učiva primární školy. Práce porovná pojetí historického vzdělávání na primární škole v našich podmínkách s koncepcemi států, jejichž cíle a metody jsou pro nás inspirující. Na základě zjištění a doporučení výzkumů historického myšlení diplomantka navrhne výukové lekce k vybranému tématu historického učiva se zřetelem na diagnostiku a rozvoj historického myšlení.
Navržené lekce realizuje, v průběhu výuky bude zaznamenávat podněty pro didaktickou reflexi a na závěr provede zhodnocení efektivity navrženého postupu prostřednictvím rozboru pracovních listů, závěrečných hodnotících listů žáků a porovnáním výsledků vstupní a výstupní myšlenkové mapy. |
Seznam odborné literatury |
BAGE, G. Thinking History 4-14. London: Routledge, 2000. ISBN 0-750- 70873-5.
JIRÁNEK, F. Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu. Praha: Ústav pro učitelské vzdělání UK, 1974. DVOŘÁKOVÁ, M.; DVOŘÁK, D. Společenskovědní vzdělání. In SPILKOVÁ, V. (Eds.) Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál, 2005. s. 209-223. ISBN 80-7178-942-9. LEVSTIK, L. S.; BARTON, K. C. Doing History: Investigation with Children in Elementary and Middle School. 4th ed. New York: Routledge, 2011. 222 pp. ISBN13:978-0-415-87301-7 VYSKOČILOVÁ, E. Pokus vyučovat žáky 2. ročníku chápání historického času na základě genealogie. Komenský, 1974, č. 9, s. 545-553. VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření základů historického myšlení žáků 2. ročníku. Komenský, 1976, č. 4, s. 341-348. HUDECOVÁ, D. Výsledky analýzy dějepisných vzdělávacích programů vybraných zemí I. Společenskovědní předměty, 2005, č. 3. PFEIFEROVÁ, Š.; ŠUBRT, J. Veřejné mínění o problematice českých dějin. Naše společnost, 2009, č. 2, s. 16-22. LABISCHOVÁ, D.; GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. RUBINŠTEJN, S. L. Základy obecné psychologie. Praha: SPN, 1967. HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1993. WINEBURG, S. Historical Thinking and Other Unnatural Acts. Philadelphia: Temple University Press, 2001. ISBN 1-56639-855-X. ŠVEC, V.; ŠIMONÍK, O.; FILOVÁ, H. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PedF MU, 1996. s. 15-31. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce pojednává o historickém učivu v primární škole a hledá možnosti, jak ho efektivně vyučovat. Jejím cílem je provést analýzu vzdělávacích cílů historického učiva primární školy. V úvodu se věnuje otázce, proč by historie měla být součástí výuky na 1. stupni základní školy. Dále práce porovnává pojetí historického vzdělávání na primární škole v našich podmínkách s koncepcemi států, jejichž cíle a metody historického myšlení jsou pro nás inspirující. Na základě zjištění a doporučení domácích i zahraničních výzkumů jsou v empiricko-didaktické části diplomové práce navrženy výukové lekce k vybranému tématu historického učiva se zřetelem na diagnostiku a rozvoj historického myšlení. Navržené lekce byly realizovány ve 2. ročníku základní školy. Na závěr každé lekce je zhodnocení efektivity navržených postupů prostřednictvím rozboru pracovních listů a porovnáním výsledků vstupní a výstupní myšlenkové mapy i křídového mluvení. Celý soubor lekcí je vyhodnocen pomocí rozboru závěrečných hodnotících listů žáků. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis discusses the historical curriculum in primary school and looking for ways to teach it effectively. Its aim is to analyze the educational goals of the historical curriculum of primary school. The introduction deals with the question of why history should be part of education in the first grade of primary school. Furthermore, it compares the historical conception of education at primary school in our conditions with the concept of the state, whose aims and methods of historical thinking are inspiring for us. Based on the findings and recommendations of domestic and foreign researches are in the empirical part of the thesis didactic designed tutorials selected topic historical subject matter with regard to diagnosis and development of historical thinking. Proposed lessons were implemented in the second year of primary school. At the end of each lesson is to evaluate the effectiveness of proposed schemes through analysis worksheets and comparing the results of the input and output mind maps and chalk talk. The entire set of lessons is evaluated through analysis of the final evaluation sheets pupils. |