Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv počítačových her na agresivní chování žáků staršího školního věku
Název práce v češtině: Vliv počítačových her na agresivní chování žáků staršího školního věku
Název v anglickém jazyce: Influence of Computer Games on Aggressive Behaviour of the Pupils of the Older School Age
Klíčová slova: vliv, počítačové hry, agresivní chování, agrese, agresivita, žáci staršího školního věku, virtuální realita.
Klíčová slova anglicky: Influence, Computer Game, Aggressive Behaviour, Aggression, Aggressiveness, Pupils of Older School Age, Virtual Reality
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.02.2015
Datum zadání: 06.02.2015
Datum a čas obhajoby: 07.09.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1.Zdůvodnění výběru tématu:
Dnešní doba je velmi ovlivněna veškerými médii, neexistuje snad žádný člověk, který by nějakým způsobem nepodléhal vlivu mediálních prostředků. Nastává otázka, do jaké míry je ovlivněn každý z nás a jaký vliv mají média na děti. Dospělý člověk se dokáže snad alespoň částečně s působením médií vyrovnávat díky dovednostem a zkušenostem. Ale jak média ovlivňují dítě, které ještě nemá dostatek znalostí, dovedností a zkušeností?Je zřejmé, že dnešní generace je jiná než předcházející. Mezi dětmi lze v posledních letech pozorovat více agrese, násilí, vulgarismu a to vůči spolužákům i učitelům. Stále častěji můžeme slyšet z různých médií o agresivitě žáků ve školách. Samozřejmě vím, že celou řadu problémů u dětí nevyvolává jen agrese a násilí v médiích, ale i řada jiných faktorů, které jsou z tohoto hlediska neméně významné. Jelikož ve své praxi pozoruji s jakou oblibou děti rádi vyhledávají televizní pořady či počítačové hry s bojovou tématikou a násilím, vyzývá mě tento fakt k tomu abych se touto problematikou zabývala ve své práci. Myslím,že by tato práce mohla do jisté míry vést i k zamyšlení na tím, že média jsou sice zdrojem důležitých informací a pomocníkem, ale zároveň také mocným „kamarádem“ pro negativní rozvoj dětí.

2.Formulace problému, který bude v práci řešen:
Přemíra násilí a agrese v médiích, která vede k rozvoji agresivního chování u dětí.

3.Cíl práce:
Cílem diplomové práce bude obecně se zamyslet nad významem médií v dnešní společnosti. Práce bude sledovat vliv těchto médií na osobnost a chování žáků staršího školního věku. Podrobněji bude analyzovat problematiku mediálního násilí a jeho negativní vliv na rozvoj osobnosti dítěte a jeho chování. Na tuto problematiku se pokusím podívat i očima dětí, jak oni vnímají média, jestli jsou pro ně pouze zdrojem zábavy, či i zdrojem informací. Zmapuji jejich postoje k akčním scénám, které jsou plné násilí. V neposlední řadě mě bude zajímat, jaká média jsou nejpreferovanější a kolik času jim během dne věnují. V souvislosti s negativními aspekty, práce poukáže na potřebu a význam mediální výchovy na školách a v rodině. V práci budou sledována i pozitiva médií a jejich využití, při výchově, vzdělávání a smysluplném naplnění volného času dětí.

4.Charakteristika metod:
Kvantitativní výzkum dotazníkovou metodou

5.Struktura práce:
Teoretická část:
- Teorie médií
- Tištěná média
- Elektronická a nová elektronická média
- Osobnostní pojetí - specifika osobnosti v období staršího školního věku
- Vliv médií na jedince
- Agrese
- Agresivita
- Mediální výchova


Empirická část:
Výzkumné šetření bude zaměřené na žáky 6-9 ročníků ZŠ ve věku 12-15 let.
Dotazník bude sestaven tak, aby došlo k naplnění cílů práce a potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz.
Seznam odborné literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti.Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
ČÍŹKOVÁ, Jitka a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého,2001. ISBN 80-7067-953-0
DAHLKE, Rüdiger. Agrese jako šance: psychická podstata zdravotních problémů a onemocnění.Vyd. 1. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0546-9
GAVORA, Peter. :Úvod do pedagogického výzkumu. Brno. Paido, 2000.ISBN 80-8593-179-6
JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-97-7J
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. s.192. ISBN 978-80-247-9761-8.
NEWMAN, James. Videogames. 2nd ed. New York: Routledge, 2013, x, 182 p. ISBN 9780203143421-.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet : Děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton s.r.o., 2003, 158 s.. ISBN 80-7254-360-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum,Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7184-488-8
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.:dětství a dospívání.Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8
Předběžná náplň práce
Jelikož ve své praxi pozoruji s jakou oblibou děti vyhledávají počítačové hry s bojovou tématikou a násilím, vyzývá mě tento fakt k tomu, abych se touto problematikou zabývala ve své práci. Myslím si, že by tato práce mohla do jisté míry vést i k zamyšlení na tím, že počítačové hry jsou sice zdrojem informací a pomocníkem, ale zároveň také mocným „kamarádem“ pro negativní rozvoj dětí. Práce se bude zabývat vlivem počítačových her na rozvoj agresivního chování u žáků staršího školního věku. Problém, který bude v práci řešen je, zda žáci 9. ročníku základní školy vnímají hraní počítačových her s prvky násilí a agrese jako moment, který posiluje jejich agresivní chování v běžném životě.
Hlavním cílem práce bude zjistit subjektivně vnímaný vliv počítačových her s prvky agrese a násilí na agresivní chování u žáků staršího školního věku. Vedlejším cílem bude zjištění postojů žáků staršího školního věku k násilným a agresivním scénám v počítačových hrách a zmapování zásahu počítačových her do každodenního života žáků z hlediska preferencí počítačových her a času, který jim během týdne věnují.
V práci bude použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumné šetření bude zaměřené na žáky 9. ročníků ZŠ ve věku 14 - 15 let. Získaná data budou zpracována pomocí metody vytváření trsů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In my work I witness how often and with what pleasure children play computer games which include fighting and aggression and that makes me focus on this topic in my diploma work. I hope this work leads to giving a thought to the fact that computer games are a source of information and help but at the same time they are a powerful „friend“ that negatively influences the development of children. This diploma work will look into the influence of computer games on the development of aggressive behaviour in pupils of older school age. It will focus on the question if pupils of the 9th year of elementary school perceive playing computer games with elements of violence and aggression as a moment which strengthens their aggressive behaviour in everyday life.
The main aim of the diploma work will be to establish the subjective perception of the influence of computer games with elements of aggression and violence on aggressive behaviour of pupils of older school age. The secondary aim will be establishing the attitudes of the pupils of older school age to violent and aggressive scenes in computer games and mapping the intrusion of computer games into everyday life of pupils from the point of view of computer games preferences and the time they spend playing computer games during the day.
Qualitative research strategy, questioning method, semi structured interview will be used.The survey will focus on pupils 9th year of elementary school at the age of 14-15 years. The obtained data will be evaluated with the use of cluster analysis.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK