Afirmativní přístupy v systému základního školství s důrazem na vzdělávání romských žáků
Název práce v češtině: | Afirmativní přístupy v systému základního školství s důrazem na vzdělávání romských žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Affirmative approaches in the primary school system with a Focus on Educating Roma pupils |
Klíčová slova: | historie Romů, asimilace, rodina, vzdělávání, pedagog, přípravná třída, asistent pedagoga, afirmativní přístupy, sociální vyloučení, integrace, inkluze |
Klíčová slova anglicky: | Roma history, assimilation, family, education, teacher, preparatory class, teaching assistant, affirmative approaches, social exclusion, integration, and inclusion |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 30.01.2015 |
Datum zadání: | 30.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2016 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
ABSTRAKT
Diplomová práce se zaměřuje na afirmativní přístupy v systému základního školství s důrazem na vzdělávání romských žáků. Zmiňuje historické souvislosti, které jsou významné pro pochopení této problematiky. Pozornost je věnována koncepci Strategie romské integrace 2015 – 2020. Přibližuje nám cíle Strategie zaměřené na podporu vzdělávání Romů. Charakterizovány jsou determinanty, především rodina a škola, ovlivňující vzdělávací proces romských žáků. Popsána je významnost afirmativních přístupů, které mají důležitou roli pro dosažení sociální integrace, a které napomáhají v dosažení rovných příležitostí romské populace ve vzdělávání, včetně společenského a pracovního uplatnění. Poslední kapitola se zabývá zhodnocením přípravné třídy řadící se mezi vyrovnávací přístupy k romským žákům ohroženým sociálním vyloučením a ověřuje, zda dvouletá docházka v přípravné třídě vyrovná opožděný psychomotorický vývoj romských dětí před nástupem do 1. třídy. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník určený pedagogům, již s těmito žáky dlouhodobě pracují. Komparace výsledků dětí před nástupem do přípravné třídy a po jejím absolvování byla provedena v oblasti percepčně motorické a kognitivní. Výsledky poukazují na efektivitu afirmativních přístupů při práci s dětmi a žáky sociálně znevýhodněnými. KLÍČOVÁ SLOVA historie Romů, asimilace, rodina, vzdělávání, pedagog, přípravná třída, asistent pedagoga, afirmativní přístupy, sociální vyloučení, integrace, inkluze |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
ABSTRACT
The diploma thesis deals with affirmative approaches in the primary school system, with a focus being placed on educating Roma pupils. It includes the historical context that is important to gain an understanding of the issues in this area, and concentrates on the concept of the Roma Integration Strategy for 2015–2020, presenting the objectives of the Strategy aimed at supporting the education of the Roma. The determinants that have an impact on the process of educating Roma pupils – the family and school in particular – are characterised. Furthermore, the significance of the affirmative approaches playing a major role in achieving social integration and facilitating the creation of equal opportunities for the Roma in education, including employment and social involvement, is illustrated. The last chapter of the thesis aims to evaluate the preparatory class, which is among compensatory approaches to Roma pupils in danger of social exclusion, and verifies whether a two-year education in the preparatory class can compensate for Roma children’s delayed psychomotor development before they enter the first grade. A questionnaire for teachers who work with these pupils on a long-term basis was used as the research tool. A comparison of the children’s results before entering and after finishing the preparatory class was made for perceptual motor and cognitive skills. The results indicate an effectivity of the affirmative approaches used in the work with socially disadvantaged children and pupils. KEYWORDS Roma history, assimilation, family, education, teacher, preparatory class, teaching assistant, affirmative approaches, social exclusion, integration, and inclusion |