Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integrace rusky mluvících dětí do školského systému České republiky
Název práce v češtině: Integrace rusky mluvících dětí do školského systému České republiky
Název v anglickém jazyce: Integration of Russian-spesking children to Czech school system
Klíčová slova: integrace, inkluze, adaptace, děti-cizinci, školství
Klíčová slova anglicky: Integration, inclusion, adaptation, foreign children, school system
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.01.2015
Datum zadání: 15.03.2015
Datum a čas obhajoby: 13.09.2017 14:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:14.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2017
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zdůvodnění výběru tématu:
Téma jsem si vybral z důvodu osobní zkušenosti se začleněním se do české společnosti. Toto téma je mi blízké i z toho důvodu, že v r. 2012-2013 jsem působil jako asistent pedagoga pro žáky-cizince na ZŠ Sázavská na Praze 2, a to v rámci projektu „Cizinci jako asistenti pedagogů“ pořádaném META, o.p.s. Získal jsem tak zkušenosti s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a pak jsem na svou práci navázal tím, že jsem v září 2014 založil vlastní soukromou mateřskou školu, ve které plně podporujeme a napomáháme integraci dětí s OMJ.
Rád bych proto věnoval tomuto tématu více pozornosti a poukázal na některé specifické problémy, které vznikají při integraci rusky mluvících dětí.

Formulace problému, který bude v práci řešen:
Integrace rusky mluvících dětí z pohledu člověka, který takovouto integrací taktéž prošel.
Kdo se problematice věnuje a jakým způsobem je řešena integrace současnou legislativou?
Konkrétní příklady z praxe na všech stupních školského systému ČR – mateřská škola, základní škola, střední škola, vysoká škola.

Cíl práce:
Hodnotit míru informovanosti o problému integrace a uvést konkrétní příklady z praxe, které mohou sloužit jako inspirační nástroj.

Charakteristika metod:
V teoretické části – analýza odborných textů, které se věnují tématu
V praktické části – pozorování a interview. Pozorovány budou školské zařízení, které již provádějí integraci dětí. Budou provedeny rozhovory se zástupci těchto organizací a institucí, které přímo či nepřímo ovlivňují proces integrace (občanská sdružení, MŠMT, úřady městských častí aj.).

Struktura práce:
• ÚVOD
• TEORETICKÁ ČÁST
o Integrace, inkluze a adaptace – rozdíl v pojmech
o Současná legislativa
o Přehled odborných prací, které se tématu věnují
• PRAKTICKÁ ČÁST
o Mateřské školy – jak je řešen problém integrace u malých dětí?
o Základní školy – jak je řešena výuka u dětí s OMJ?
o Střední školy – jak se přizpůsobují žáci z jiných zemí?
o Vysoké školy – jak probíhá integrace u dospělých?

Seznam odborné literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4730-707.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Editor Viktor Lechta. Praha: Portál, 2010, 435 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7367-679-7.
ANDERLIK, Lore a Iva STRNADOVÁ. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. 1. vyd. Editor Viktor Lechta. Překlad Irena Marušincová. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 210 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-807-3877-651.
HOUŠKA, Tomáš. Inkluzívní škola: 1. Zavádíme inkluzívní vzdělávání [online]. Praha: Osmileté gymnázium Buďánka o.p.s. Česká pedagogická komora, 2007 [cit. 2014-12-19]. 1. vydání. Dostupné z:http://ferovaskola.cz/data/downloads/inkluzivni_skola_2007web.pdf
MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Editor Iva Janská. Praha: Člověk v tísni, 2008, 109 s. ISBN 978-808-6961-613.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce pojednává o problematice začleňování rusky mluvících dětí-cizinců do českého školského prostředí. Cílem práce je uvedení do problematiky integraci cizinců, seznámení s vybranými odbornými pracemi, představení osobních příběhů respondentů. V této práci byla použita metoda kvalitativního výzkumu, údaje byly získány přes pohovory s rodiči žáků mateřských a základních škol a studenty středních a vysokých škol.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis deals with the issue of integration of Russian-speaking children-foreigners into the Czech school environment. The thesis is primarily oriented on introduction of the issue of foreign students integration, presentation of selected academic publications and personal stories of respondents. This theses uses a method of qualitative research, data were obtained through interviews with parents of kindergarten students, elementary and secondary school students and students of universities.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK