Syndrom vyhoření u učitelů: Copingové strategie učitelů
Název práce v češtině: | Syndrom vyhoření u učitelů: Copingové strategie učitelů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Burnout Syndrome of Teachers: Teacher´s Coping Strategies |
Klíčová slova: | syndrom vyhoření, učitel, stres, únava, copingové strategie |
Klíčová slova anglicky: | burnout syndrome, teacher, stress, fatigue, coping strategies |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 18.12.2014 |
Datum zadání: | 18.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2017 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u učitelů základních škol. Teoretická část vymezuje pojem syndrom vyhoření, příčiny jeho vzniku, jeho příznaky, vývoj a diagnostiku. Vymezuje také pojem syndrom vyhoření vůči pojmu stres. Dále objasňuje specifika syndromu vyhoření v učitelské profesi a podrobněji se zabývá využitím copingových strategií jako prevence tohoto fenoménu.
Empirická část si klade za cíl zjistit míru vyhoření u učitelů za využití dotazníkových metod a porovnat vyhořelé a nevyhořelé učitele. V rozsáhlých rozhovorech se pak snaží objasnit, které faktory mohou syndrom vyhoření podporovat a které konkrétní copingové strategie učitelé využívají v boji proti vyhoření. V závěru práce jsou navržena opatření, která mohou přispívat k prevenci syndromu vyhoření. |
Předběžná náplň práce |
Cíl:
Kvalitativní srovnání vyhořelých a nevyhořelých učitelů. Cílem je popsat, které aspekty hrají roli při rozvoji syndromu vyhoření u učitelů a které copingové strategie učitelé při boji proti vyhoření využívají. Studie se zaměří především na učitele, u kterých k syndromu vyhoření nedošlo a bude se snažit popsat konkrétní aspekty, které učitelé používají při vzdorování stresu a vyhoření. Na základě popisu účinných a neúčinných strategií se pokusím navrhnout doporučení jako prevenci syndromu vyhoření. Design: Jedná se o kvalitativní studii, která se opírá o zjištění z dotazníků. Studie proběhne na menší základní škole. V první fázi učitelům zadám dotazníky na syndrom vyhoření a copingové strategie. Na základě informací z dotazníků vyberu učitele s vyšší úrovní vyhoření a učitele bez známek vyhoření. S každým učitelem budu provádět polostrukturovaný rozhovor. V rozhovoru se zaměřím na profesní kariéru učitelů, jejich vnímání stresu ve škole a na strategie, které používají jako obranu vůči stresu. Ze zjištěných informací se pak pokusím formulovat, které strategie se zdají být úspěšné a pomáhají učitelům v boji proti syndromu vyhoření. Na základě těchto zjištění navrhnu opatření, která mohou přispívat k prevenci syndromu vyhoření u učitelů. |