Pracovní sešit pro žáky první třídy základní školy (soudobé umění ilustrace s ohledem na produkci určenou dětem)
Název práce v češtině: | Pracovní sešit pro žáky první třídy základní školy (soudobé umění ilustrace s ohledem na produkci určenou dětem) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Workbook for Pupils of First Grade of Primary School (Contemporary Art Illustration with Respect to the Production Intended for Children) |
Klíčová slova: | ilustrace, grafický design, typografie, učebnice, slabikář, hra, úkol, zábava, pracovní sešit, grafomotorika, nácvik psaní, geometrie, tvary, barva |
Klíčová slova anglicky: | illustration, graphic design, typography, textbook, spelling-book, game, task, fun, workbook, graphomotory, training for writing, geometry, shapes, color |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 09.12.2014 |
Datum zadání: | 09.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. ve výtvarné části:
-navrhněte a vytvořte doplňkový pracovní sešit pro první třídu základní školy. -zaměřte se na návrh cvičení rozvíjející výtvarnou tvořivost a základní motorické dovednosti žáků -prozkoumejte možnosti rytmu, kompozice, práce s obrazovým nebo typografickým detailem v souvztažnosti s obsahem tiskoviny -přizpůsobte návrh dostupným reprodukčním technickým možnostem -dokumentuje realizaci a uplatnění sešitu v praxi (fotografický a video záznam) 2. v teoretické části: -proveďte sběr a třídění informací z tuzemské i zahraniční literatury -proveďte komparaci jednotlivých učebnic pro první třídu, které jsou dostupné na trhu -zaměřte se na porovnání vztahu mezi obsahem a vizuální složkou publikací -zvláštní důraz věnujte typografické podobě učebnic a písanek -postihněte charakter, styl a použité výrazové prostředky obrazového doprovodu publikací -zamyslete se nad možnostmi nových technologií v proměně učebnic pro první třídu -vyhledejte a poukažte na vhodné paralely a inspirativní příklady učebnic z dějin moderní pedagogiky a knižního umění -navrhněte projekt s postupy a uplatnění sešitu v praxi Rozsah práce (NS): 30–40 stran textu včetně dokumentace. Rozsah výtvarných prací: maketa doplňkového pracovního sešitu pro první třídu základní školy. Ucelený soubor v rozsahu nejméně patnácti stran, včetně obálky. |
Seznam odborné literatury |
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3792-5.
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-2338-6. ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3736-9. BHASKARANOVÁ L. Design publikací. Praha: Slovart, 2007, ISBN: 978-80-7209-993-1. ČEŇKOVÁ, Jana; SIEGLOVÁ, Naděžda; DEJMALOVÁ, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, s.r.o., 2006. 171s. ISBN 80-7367-095-X. FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. H&H, Praha. 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ L., A SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace I. Praha: UK - Karolinum, UPM, 2012. ISBN: 978—80-7101—111-8. KLANTEN,R., HELLIGE, H. Little Big Books. Berlin: Gestalten. 2012. ISBN:978-3-89955-446-5. KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4. KULKA, J.: Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008, 435 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7. Lencová, R. Comenia Script, praktický manuál / kaligrafická forma. Praha: Nakladatelství Svět. 2008. ISBN 978-80-902986-9-9. PECINA, M. Knihy a typografie. Brno: Host, 2011. ISBN: 978-80-7294-813-0. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 2007. SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3. STEHLÍKOVÁ, B. Ilustrace v české knize pro děti. Praha: Společnost přátel knihy pro mládež, čs. sekce IBBY, 1986. ISBN 885.0-93(437). ŠTORM, F. Eseje o typografii. Praha: Společnost pro Revolver Revue. 2008. ISBN 978-80-87037-15-7 TWEMLOWOVÁ, A. K čemu je grafický design? 2009. ISBN: 978-80-7391-027-3. VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy Praha 2013.ISBN 978-80-247-4473-5. WIEDEMANN, J. (ed.) Illustration Now 1-4 .Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005. ISBN 38-228-4033-5. ZEEGEN, L. The Fundament als of Illustration. Laussane: AVA Publishing, 2005-2011. ISBN 29-403-7333-7. |
Předběžná náplň práce |
Studium odborných pramenů, individuální reflexe, rozpracování výtvarných témat. |