Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pohádka jako prostor pro výtvarnou reinterpretaci
Název práce v češtině: Pohádka jako prostor pro výtvarnou reinterpretaci
Název v anglickém jazyce: Fairy tale as a space for artistic reinterpretation
Klíčová slova: pohádka, příběh, sekvence, symbol, znak, vizuální gramotnost, dialog
Klíčová slova anglicky: fairy tale, story, sequence, symbol, sign, visual literacy, dialogue
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.11.2014
Datum zadání: 08.12.2014
Datum a čas obhajoby: 18.01.2017 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:25.11.2016
Datum proběhlé obhajoby: 18.01.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Představte základní pracovní paradigma. Presentujte vybraná výtvarná díla inspirovaná pohádkou. Zaznamenejte proměnu vnímání příběhu v čase. Promítněte do tématu pojem vizuální gramotnost. Zamyslete se nad aktualizací výrazových prostředků. Zaměřte se na excitaci děje. Prověřte možnosti redukce obsahu a formy na znak bez ztráty schopnosti komunikace.

Praktická část:
Reflektujte zvolené téma na základě zjištění v teoretické části v několika výtvarných médiích. Pracujte s obsahovou i formální selekci děje. Redukujte děj na znak a symbol. Vnímejte výtvarné dílo jako prostor pro záznam osobní reakce na pohádkovou fabulaci.

Didaktická část:
Promítněte výsledky zkoumání v teoretické i praktické části diplomové práce do didaktických etud. Při formulaci úloh vycházejte z příběhu a jeho aktualizace. Pracujte například s transformací, aktualizací a osobním prožitkem.
Seznam odborné literatury
BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek : proč a jak je číst v dnešní době.Praha: Lidové noviny, 2000
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004
KRATOCHVÍL, Z.; BOUZEK, J. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996
KULKA, J. Psychologie umění. Praha:Grada, 2008
LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů, Odeon, 1989
VON FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998
PROPP, V. J. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha : Sarah. 2000
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997

Předběžná náplň práce
Stanovení základního pracovního paradigmatu. Výběr literárních a výtvarných representantů tématu. Reflexe proměny vnímání příběhu v čase. Provedení aktualizace a redukce obsahu a formy na znak. Využití teoretických závěrů v praktické práci – výběr a redukce obsahu a formy. Transformace vybraných postupů a zjištění do didaktických úloh.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Determination of basic working paradigms. Selection of literary and artistic theme representatives. Reflections of the transformation of the perception of the story during the time. Implementation of updates and reduction of the content and the form to the character. Theoretical conclusions usage in practical work - selection and reduction of the content and the form. Transformation of selected procedures and findings into didactic tasks.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK