Pohádka jako prostor pro výtvarnou reinterpretaci
Název práce v češtině: | Pohádka jako prostor pro výtvarnou reinterpretaci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Fairy tale as a space for artistic reinterpretation |
Klíčová slova: | pohádka, příběh, sekvence, symbol, znak, vizuální gramotnost, dialog |
Klíčová slova anglicky: | fairy tale, story, sequence, symbol, sign, visual literacy, dialogue |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.11.2014 |
Datum zadání: | 08.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 18.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.11.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část:
Představte základní pracovní paradigma. Presentujte vybraná výtvarná díla inspirovaná pohádkou. Zaznamenejte proměnu vnímání příběhu v čase. Promítněte do tématu pojem vizuální gramotnost. Zamyslete se nad aktualizací výrazových prostředků. Zaměřte se na excitaci děje. Prověřte možnosti redukce obsahu a formy na znak bez ztráty schopnosti komunikace. Praktická část: Reflektujte zvolené téma na základě zjištění v teoretické části v několika výtvarných médiích. Pracujte s obsahovou i formální selekci děje. Redukujte děj na znak a symbol. Vnímejte výtvarné dílo jako prostor pro záznam osobní reakce na pohádkovou fabulaci. Didaktická část: Promítněte výsledky zkoumání v teoretické i praktické části diplomové práce do didaktických etud. Při formulaci úloh vycházejte z příběhu a jeho aktualizace. Pracujte například s transformací, aktualizací a osobním prožitkem. |
Seznam odborné literatury |
BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek : proč a jak je číst v dnešní době.Praha: Lidové noviny, 2000
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004 KRATOCHVÍL, Z.; BOUZEK, J. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996 KULKA, J. Psychologie umění. Praha:Grada, 2008 LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů, Odeon, 1989 VON FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998 PROPP, V. J. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999 PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009 ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha : Sarah. 2000 SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997 |
Předběžná náplň práce |
Stanovení základního pracovního paradigmatu. Výběr literárních a výtvarných representantů tématu. Reflexe proměny vnímání příběhu v čase. Provedení aktualizace a redukce obsahu a formy na znak. Využití teoretických závěrů v praktické práci – výběr a redukce obsahu a formy. Transformace vybraných postupů a zjištění do didaktických úloh. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Determination of basic working paradigms. Selection of literary and artistic theme representatives. Reflections of the transformation of the perception of the story during the time. Implementation of updates and reduction of the content and the form to the character. Theoretical conclusions usage in practical work - selection and reduction of the content and the form. Transformation of selected procedures and findings into didactic tasks. |