Sociální vztahy integrovaného žáka s poruchami autistického spektra ve třídě
Název práce v češtině: | Sociální vztahy integrovaného žáka s poruchami autistického spektra ve třídě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relationships of Student with Autism Spectrum Disorder within the Classroom |
Klíčová slova: | Autismus; Aspergerův syndrom; sociální chování; integrace; vztahy mezi žáky |
Klíčová slova anglicky: | Autism; Asperger syndrome; Social interaction; Integration; Peer relationships |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.11.2014 |
Datum zadání: | 20.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 26.05.2016 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Klára Špačková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude postihnout sociální vztahy integrovaného žáka s PAS v jeho školní třídě.
Práce bude převážně empirická, založená na standarizovaném dotazníku na vztahy ve třídě s integrovaným žákem s PAS. Ten bude doplněn rozhovory s několika integrovanými žáky s PAS o jejich vztazích se spolužáky ve třídě, popř. rozhovorem s učitelem či s intaktními spolužáky. Teoretická část bude obsahovat seznámení s poruchami autistického spektra se zaměřením na Aspergerův syndrom a možnosti integrace. |
Seznam odborné literatury |
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Střední vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2009, 59 s. ISBN 978-80-86856-62-9.
DE CLERCQ, Hilde. Mami, je to člověk, nebo zvíře?: myšlení dítěte s autismem. 2. vyd. Praha: Portál, 2011, 102 s. ISBN 978-80-7367-888-3. HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 206 s. ISBN 80-7178-813-9. JELÍNKOVÁ, Miroslava. Autismus II. problémy v sociálních vztazích dětí s autismem. Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2000. MICHALOVÁ, Zdeňka. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011, 93 s. ISBN 978-80-7372-745-1 SROKOVÁ, Eva a Pavla OLŠÁKOVÁ. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004, 47 s. ISBN 80-7225-144-9 THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 453 s. ISBN 80-7367-091-7. VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 130 s. ISBN 80-247-1600-3. WILLIAMS, Donna. Nikdo nikde: nevšední životopis dívky s autismem. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha: Portál, 2009, 225 s. ISBN 978-80-7367-600-1. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je postihnout sociální vztahy integrovaného žáka s poruchami autistického spektra (PAS) v jeho školní třídě.
Práce obsahuje teoretickou a empirickou část. Teoretický oddíl se zabývá vymezením PAS a Aspergerova syndromu, vývojovou etapou adolescence a nástroji měření vztahů ve třídě. Empirická část představuje kvalitativní výzkumné šetření založené na dotazníku B-3. Výstupy z dotazníku jsou doplněny kazuistikami integrovaných žáků a informacemi z dotazníku pro učitele a asistenty pedagogy. V souladu s výzkumnými otázkami analyzujeme postavení integrovaného žáka v třídním kolektivu, schopnost utvořit přátelské vztahy, míru reflexe jeho postavení ve struktuře třídy a další. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main aim of the bachelor thesis is analyzed social relationships of integrated student with Autistic Spectrum Disorder (ASD) within the classroom.
The work is divided into the theoretical and empirical part. In the theoretical part we focus on definition of ASD, Asperger syndrome, developmental stage of adolescence and evaluation methods of school relations. Empirical part presents qualitative research survey based on the questionnaire B-3. Data were supplemented with case study of integrated student and information from questionnaire for teachers and teacher assistants. In compliance with research goals, we analyze the position of integrated student within class structure, ability to make friends, self-reflective capability and others. |