Psyche et soma. Výtvarná tvorba jako podpora zdraví
Název práce v češtině: | Psyche et soma. Výtvarná tvorba jako podpora zdraví |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psyche et soma. Art as health promotion |
Klíčová slova: | tělo, zdraví, individualita, sebereflexe, artefiletika, výrazová hra, zážitek, školní a mimoškolní prostředí. |
Klíčová slova anglicky: | body, health, individuality, selfreflection, artephiletics, expression game, experience, school and extracurricular enviroment. |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.11.2014 |
Datum zadání: | 20.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. |
Konzultanti: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V návaznosti na BP rozpracujte východiska DP z hlediska několika úrovní teoretického vědního diskurzu: kontextů filozofické antropologie (začleňte však také fyzickou antropologii či kinantropologii), z hlediska psychologických a pedagogických aspektů, z hlediska oborové didaktiky výtvarné výchovy (artefiletiky a arteterapie), v kontextu dějin umění 20. a 21. stol. se zaměřením na alternativní možnosti zobrazení figury. Pokuste se však také o vymezení pojmu „zdraví“ ve smyslu „stavu fyzické, psychické, sociální a estetické pohody“ (WHO).
Autorská tvorba na téma „Psyche et soma“ pojedná o osobním prožitku vlastního těla a vnímání různými smysly na základě výtvarného hledání a experimentu. Zaměřte se na osobní introspekci a zpětnou reflexi. Autorská tvorba je chápána především jako východisko další práce pedagogické. Výstupy budou doplněny fotodokumentací a textovým doprovodem. V rámci didaktické části navrhněte vhodné metody využití výtvarné tvorby v nemocnici. Porovnejte stav této problematiky u nás a v zahraničí. Popište specifika tohoto prostředí i cíle výtvarné práce, a to ve srovnání se školní praxí výtvarné výchovy. Vycházejte přitom také z poznatků artefiletiky a arteterapie. V rámci výzkumného šetření především kvalitativního charakteru zaznamenejte průběh didaktických (artefiletických) procesů a ověřte možný přínos realizovaných výtvarných činností a jejich reflexe. |
Seznam odborné literatury |
Arteterapie: časopis České arteterapeutické asociace. ISSN 1214-4460.
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 199 s. ISBN 80-717-8428-1. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3676-285. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4. RUYER, Raymond. Paradoxy vědomí; Expresivita. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994. SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 199 p. ISBN 80-718-4437-3. SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 978-807-2904-983. SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 303 s. ISBN 978-807-2904-990. |