Využití Týdeníku pro rozvoj sociální a personální kompetence žáků v primární škole
Název práce v češtině: | Využití Týdeníku pro rozvoj sociální a personální kompetence žáků v primární škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Utilization of Weekly diary for developing personal competencies of primary school pupils |
Klíčová slova: | sebereflexe, individualizace, sociální a personální kompetence, osobnostní a sociální výchova, primární škola, akční učitelský výzkum, Týdeník |
Klíčová slova anglicky: | self-reflection, individualization, competencies, personal and social education, primary school, teachers' action research, Weekly diary |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Řešitel: | Mgr. Veronika Denková - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.11.2014 |
Datum zadání: | 14.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat strategiemi rozvoje sociální a personální kompetence žáků, zejména pak naplňováním vybraných cílů osobnostní a sociální výchovy v primární škole.
V teoretické části autorka na základě studia odborné literatury zdůvodní význam cílů osobnostní a sociální výchovy a možnosti jejich realizace na 1. stupni ZŠ. Dále se bude zabývat naplňováním klíčových kompetencí pomocí metod osobnostní a sociální výchovy. Soustředí se na význam individualizace výchovy a vzdělání žáků a způsoby rozvoje reflektivních dovedností žáků v heterogenní třídě. Empirická část bude mít charakter akčního učitelského výzkumu. Přinese popis autenticky vytvořeného postupu zavádění metody týdeníku do práce žáků, jehož smyslem je napomáhat rozvoji sebereflektivních dovedností žáků, podpořit tak dobré klima třídy i důvěrnější vztah žák – učitel a zefektivnit tak individualizovanou podporu učení žáků. Autorka zaznamená jeho postupný vývoj, proměňování formy, obsahu a práce s ním průběhu 2 – 3 let. Práce bude obsahovat komentované ukázky práce vybraných žáků. |
Seznam odborné literatury |
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, c2006, 226 s. Dokážu to??. ISBN 80-239-4908-X.
VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 232 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4744-735. KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. Dokážu to??. ISBN 80-239-4669-2. ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4727-424. KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-807-3921-699. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Metodický portál RVP, příspěvky Josefa Valenty – www.rvp.cz Projekt Odyssea – www.odyssea.cz |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se bude zabývat strategiemi rozvoje sociální a personální kompetence žáků, zejména pak naplňováním vybraných cílů osobnostní a sociální výchovy v primární škole.
V teoretické části autorka na základě studia odborné literatury zdůvodní význam cílů osobnostní a sociální výchovy a možnosti jejich realizace na 1. stupni ZŠ. Dále se bude zabývat naplňováním klíčových kompetencí pomocí metod osobnostní a sociální výchovy. Soustředí se na význam individualizace výchovy a vzdělání žáků a způsoby rozvoje reflektivních dovedností žáků v heterogenní třídě. Empirická část bude mít charakter akčního učitelského výzkumu. Přinese popis autenticky vytvořeného postupu zavádění metody týdeníku do práce žáků,jehož smyslem je napomáhat rozvoji sebereflektivních dovedností žáků, podpořit tak dobré klima třídy i důvěrnější vztah žák – učitel a zefektivnit tak individualizovanou podporu učení žáků. Autorka zaznamená jeho postupný vývoj, proměňování formy, obsahu a práce s ním průběhu 2 – 3 let. Práce bude obsahovat komentované ukázky práce vybraných žáků. |