Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat
Název práce v češtině: | Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of textbooks in terms of interpretation of global issues |
Klíčová slova: | hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšlení |
Klíčová slova anglicky: | textbook evaluation, global issues, geographical education, globalization, global thinking |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 15.12.2014 |
Datum zadání: | 15.12.2014 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.06.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.09.2016 |
Oponenti: | doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
V současném světě, kdy se celý svět propojuje, už nutně nemusí platit to, co se stalo na druhém konci světa nás nijak neovlivňuje. Žijeme v době globalizace. Proto je důležité se věnovat globálním tématům už ve škole a tomu, jakým způsobem se nás týkají. Nicméně nemělo by se zapomínat ani na to, jak jsou žákům prezentovány. Cílem této práce je analýza zeměpisných učebnic pro střední školy z hlediska interpretace globálních témat. Sémantické jednotky, které se týkají globálních témat, budou tříděny do skupin podle paradigmatu, ke kterému náleží (národní, humanistická a globální). Většina sémantických jednotek, obsažených v učebnicích, byla zařazena do globálního směru, který se vyznačuje svojí neutralitou. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In the contemporary world, when the whole world is connected, the fact saying that anything what happens on the other side of the world does not have influence to our lives is not truthful anymore. We live in an era of globalization. Therefore, it is important to focus on the global issues already at school and also on the way in which they concern us. However, it should be borne in the mind that, the most important thing is the way, how teachers explain it to their students. The main aim of this paper is to analyze geographic textbooks for high schools in terms of interpretation of global issues. Semantic units that are related to global issues will be sorted into groups according to the paradigm to which it belongs (national, humanistic and global). Most of semantic units contained in textbooks were included into a global direction, which is characterized by its neutrality. |