Mezi subjektem a objektem: "Já" v diskurzu moderní japonské literatury
Název práce v češtině: | Mezi subjektem a objektem: "Já" v diskurzu moderní japonské literatury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Between Subjectivity and Object: Self in the Discourse of Modern Japanese Literature |
Klíčová slova: | japonská lieratura, moderní literatura, poválečná literatura, diskurs, literární postava, subjekt, naratologie, fikční světy, Mišima Jukio, Abe Kóbó, Óe Kenzaburó, Kamen no kokuhaku, Tanin no kao, Man’en gan’nen no futtobóru |
Klíčová slova anglicky: | Japanese literature, modern literature, postwar literature, discourse, literary character, subject, narratology, fictional worlds, Mishima Yukio, Abe Kōbō, Ōe Kenzaburō, Kamen no kokuhaku, Tanin no kao, Man’en gan’nen no futtobōru |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Tirala, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.10.2014 |
Datum zadání: | 03.10.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.08.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michael Weber, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce má za cíl popsat vývoj konstituování subjektu v diskurzu moderní japonské literatury. Výchozím bodem je vznik narativní strategie tzv. šišósecu 私小説, neboli zpovědního 'já' románu. Horní časovou hranicí tématu je rok 1970, který je mnohdy uváděn jako mezník konce moderní literatury. Úkolem práce je nabídnout nový způsob čtení děl, která se v tomto procesu berou jako kanonická. Jinými slovy v souvislosti se samotnými díly odpovědět na otázku, jakým způsobem se proměňovalo/ustálilo vyjádření subjektu, a v souvislosti s kritickou reflexí těchto děl odpovědět na otázku, jak se proměňovalo/ustálovalo vnimání fenoménu literatury jako takové. Zkoumání bude vycházet z několika reprezentativních děl a jejich kritiky, ktera pomůže problematiku zasadit do širšího kontextu. Kromě výkladu vývoje vyjádření a vnímání literárního subjektu v rámci moderní literatury století 20. by práce měla nabídnout i perspektivu pro další zkoumání problematiky v literatuře současné. |
Seznam odborné literatury |
FOWLER, Edward. The rhetoric of confession shishōsetsu in early twentieth-century Japanese fiction. Oxford: University of California Press, 1988. HIJIYA-KIRSCHNEREIT, Irmela. Rituals of self-revelation: shishōsetsu as literary genre and socio-cultural phenomenon. Cambridge, Mass.: distributed by Harvard University Press, xxiv, 373 p. FUJII, James A. Complicit fictions: the subject in the modern Japanese prose narrative. Berkeley: University of California Press, xvii, 287 p. Twentieth-century Japan, 2. CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Vyd. 1. Překlad Milan Orálek. Brno: Host, 2008, 328 s. Teoretická knihovna, sv. 21. KEENE, Donald. Dawn to the West: Japanese literature of the modern era, fiction. New York: Columbia University Press, xiv, 1329 p. PHELAN, James. Narrative as rhetoric: technique, audiences, ethics, ideology. Columbus: Ohio State University Press, xiv, 237 p. MITSUO, Nakamura. Nihon no kindai shōsetsu. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2004. KEN, Hirano. Geijutsu to jisseikatsu. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2001. SEI, Itō. Shōsetsu no hōhō. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2006. SEI, Itō. Shōsetsu no ninshiki. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2006. HINUMA, Rintarō. Junbungaku to taishūbungaku no aida. Kōbun dōshinsha, 1967. KENKICHI, Yamamoto. Shishōsetsu sakkaron. Tōkyō: Kōdansha, 1998. |