Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2.0 kulturu fanzinů
Název práce v češtině: Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2.0 kulturu fanzinů
Název v anglickém jazyce: Printed DIY media in information age: how Web 2.0 influenced culture of fanzines
Klíčová slova: Fanzin, tisk, fanouškovství, dominantní paradigma, alternativní paradigma, kyberkultura, post-subkultura, hegemonie, ideologie
Klíčová slova anglicky: Fanzine, print, fandom, dominant paradigma, alternative paradigma, cyberculture, post-subculture, hegemony, ideology
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Pavel Turek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.07.2014
Datum zadání: 09.07.2014
Datum a čas obhajoby: 02.02.2016 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar
Datum odevzdání elektronické podoby:30.12.2015
Datum proběhlé obhajoby: 02.02.2016
Oponenti: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
ATTON, Chris. Alternative media. London: Sage Publications, 2002.
BOURDIEU, Pierre. O televizi. 1. Brno: Nakladatelství Doplněk, 2002.
BURTON, Graeme, a JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Praha: Barrister&Principal, 2003.
COYER, Kate, Tony DOWMUNT a Alan FOUNTAIN. The Alternative Media Handbook. London and New York: Routledge, 2007.
DUNCOMBE, Stephen. Notes from Underground: Zines and the politics of alternative culture. 2. Portland: Microcosm Publishing, 2008.
FISKE, John. Reading the Popular. 2. London: Routledge, 2010.
FISKE, John. Understanding Popular Culture. 2. London: Routledge, 2010.
GRAY, Jonathan, Cornel SANDVOSS a C. Lee HARRINGTON. Fandom: Identities and communities in a mediated world. New York: NYU Press, 2007.
HALL, Stuart. Resistance Through Riuals: Youth Subcultures in post-war Britain. New York: Routledge, 2006.
HEBDIGE, Dick. Subkultura a styl. Praha: Dauphin/Volvox Globator, 2012.
CHOMSKY, Noam a HERMAN, Edward. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books, 2002.
JENKINS, Henry. Confronting the Challenges of Participatory Culture: (Media Education for the 21st Century). Cambridge: MIT Press, 2009.
JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: NYU Press, 2008.
JENKINS, Henry. Fans, Bloggers and Gamers: exploring participatory culture. New York and London: NYU Press, 2006.
JENKINS, Henry. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. 2. London: Routledge, 2012.
LÉVY, Pierre. Collective Intelligence: Mankind´s Emerging World in Cyberspace. Cambridge: Helix Books, 1999.
LÉVY, Pierre. Kyberkultura. Praha: Karolinum. 2000.
LIEVROUW, Leah. Alternative and Activist New Media. 2. Cambridge: Polity Press, 2011.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 2. Praha: Portál, 2002.
REIFOVÁ, Irena et al.. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál 2004.
STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno. Podané ruce, 1999.
Předběžná náplň práce
Předkládaná diplomová práce Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2. 0 kulturu fanzinů si dává za cíl vyzkoumat, jakým způsobem se proměnila produkce hudebních fanzinů, tedy neoficiálních časopisů vydávaných svými tvůrci na vlastní pěst, s příchodem nových médií. Z teoretického hlediska se práce zabývá historií fanzinové tvorby a koncepty alternativních médií potřebnými pro zhodnocení současného stavu. Stejně tak je v teoretické části věnován prostor praktikám fanoušků, tedy nejvýraznějších představitelů aktivních publik, které jsou velice užitečné nejenom pro popis motivací stojících za produkcí fanzinů, ale i pro pochopení povahy mediální komunikace v kyberprostoru, kde se stírají hranice mezi producentem a konzumentem mediálních sdělení. Hlavní část práce se soustředí na analýzu rozhovorů s deseti informátory z řad tuzemských předinternetových tvůrců fanzinů i z řad těch současných, uvyklých síťové komunikaci. Z popsaných diskurzivních vzorců je pak možné vysledovat, že tradiční fanzinová tvorba a online prostředí jsou dva oddělené světy, které o sobě vzájemně vědí, ale autoři fanzinů se snaží střežit své hranice. Chtějí své výtvory uchránit před internetem, i když do virtuálního terénu často vstupují pro inspiraci nebo jej využívají jako distribuční nástroj. Vyvstává tak otázka, co je k takovému přístupu motivuje.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis aims to explore changes in the production of music fanzines brought about by the advent of new media. Fanzines are defined as nonofficial magazines published independently in compliance with the code of DIY ethics. The theoretical part of this work focuses on the history of fanzine production as well as on concepts of alternative media, which is necessary in order to examine the current state of the aforementioned alternative media sphere. Furthermore, the theoretical part describes fans’ behaviour, as they are the most prominent representatives of active audiences. This behaviour is a key to understanding the motivation behind fanzine production as well as the nature of media communication in the cyberspace, where boundaries between producers and consumers of media messages disappear. The main part of this work analyses interviews with ten figures from the Czech community of both pre-internet authors and those of post-internet era, the latter being used to internet communication. Described discursive patterns reveal the existence of two separate worlds: traditional fanzine community and online environment, coexisting in mutual awareness. Yet the former strives to guard its boundaries, protecting its products from the internet, albeit oftentimes entering the virtual space in search for inspiration or using the internet as a tool for distribution. Ultimately, a question arises: what motivates such behaviour.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK